نگاه اقتصادی به فضای آموزش و پرورش باعث مشکلات امروز شده است
کد خبر: 4015483
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

نگاه اقتصادی به فضای آموزش و پرورش باعث مشکلات امروز شده است

مسئول بسیج فرهنگیان استان همدان با تأکید بر اینکه نگاه اقتصادی به فضای آموزش و پرورش باعث مشکلات امروز شده است، گفت: اینکه برخی اعتقاد دارند آموزش هزینه‌بر است در اشتباه هستند، بلکه آموزش یک سرمایه‌گذاری است.

طیب فریادرس مسئول بسیج فرهنگیان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، طیب فریادرس، مسئول بسیج فرهنگیان استان همدان، اول آذرماه در نشست خبری پویش «لبخند رضایت»، اظهار کرد: سرمایه انسانی اصلی‌ترین سرمایه هر جامعه است و کشورهایی که به رشد و توسعه رسیدند بیشترین سرمایه‌گذاری را بر حوزه تربیت نیروی انسانی می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش ابتدایی هر چقدر سرمایه‌گذاری شود چندین برابر منفعت اقتصادی در جامعه خواهیم داشت با تأکید بر عدالت آموزشی، گفت: در دیداری که سال گذشته رهبر معظم انقلاب با مجموعه آموزش‌ و پرورش داشتند خواستار ایجاد عدالت آموزشی در آموزش و پرورش بودند، اما متأسفانه هر ساله شاهد افت مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی هستیم. همچنین استعدادهای بسیاری که در مناطق روستایی در حاشیه شهرها حضور دارند اصلاً دیده نمی‌شوند.

مسئول بسیج فرهنگیان استان همدان با بیان اینکه فقط پنج درصد منتخبان و رتبه‌های برتر کنکور دانش‌آموزان دولتی هستند، گفت: در قانون اساسی عنوان شده که باید آموزش و پرورش برای همه رایگان باشد.

وی اظهار کرد: اینکه برخی اعتقاد دارند آموزش هزینه‌بر است در اشتباه هستند بلکه آموزش یک سرمایه‌گذاری است و این کمبود معلم که در سطح کشور و استان وجود دارد ریشه در این در نوع نگاه به آموزش و پرورش دارد.

30 درصد دانش‌آموزان همدانی دچار افت تحصیلی هستند

فریادرس با بیان اینکه در سطح استان همدان حدود 30 درصد دانش‌آموزان یا به‌صورت مطلق و یا نسبی دچار افت آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت شدند، افزود: بسیج فقط 10 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده و همچنان 20 درصد دانش‌آموزان دچار مشکل هستند.

فریادرس ادامه داد: وقتی عده‌ای می‌گویند معلم‌های خرید خدمت را به‌کار بگیریم تا هزینه‌های آموزش از روی دوش دولت برداشته شود نتیجه‌اش این می‌شود که ما امسال با کمبود معلم مواجه شده‌ایم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کمبود معلم را با معاونت پرورشی و آموزشی و یا با جذب نیروهای خدماتی برطرف کرده‌اند، اما هنگامی که مدارس بازگشایی شود متوجه این کمبود خواهیم شد.

مسئول بسیج فرهنگیان استان همدان بیان کرد: بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری جذب معلم باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، معلمی صرفاً یک دانش نیست، معلمی علاوه بر اینکه یک دانش است یک مهارت و هنر هم است و این هنر در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده می‌شود.

وی یادآور شد: هر کسی که از آمار کلی آموزش و پرورش اطلاع داشته باشد متوجه خواهد شد که به‌طور مثال در سال 1401 پیک خروج معلم از آموزش و پرورش است و طبیعتاً برای این مسئله باید پنج سال پیش برنامه‌ریزی می‌شد، اما در مقابل، سهمیه دانشگاه فرهنگیان را از 25 هزار نفر به پنج هزار نفر کاهش دادند.

فریادرس با تأکید بر اینکه نگاه اقتصادی به فضای آموزش و پرورش باعث مشکلات امروز شده است، ادامه داد: ممکن است استعداد یک فرد و نخبه، مشکلات یک شهر یا استانی را رفع کند، ما باید به استعدادهایی که در روستاها و حاشیه شهرها داریم توجه کنیم و باید نوع تخصیص امکانات و منابع آموزشی برابر باشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون معضل کمبود معلم برای مناطق مرفه‌نشین وجود ندارد و همچنان مناطق محروم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

مسئول بسیج فرهنگیان استان همدان اظهار کرد: بسیج فرهنگیان علاوه بر استفاده از نیروهای جهادی به دنبال ایجاد پایگاه‌های تخصصی مسئله‌محور یعنی مواجه شدن با مشکلات به‌صورت ریشه‌ای و بنیادی است.

آموزش سرمایه‌گذاری است

وی بیان کرد: دولتی شکل گرفته که انقلابی است و امیدواریم این نگاه به فضای آموزش و پرورش هم برسد. تا قبل از کرونا حدود سه گروه جهادی در بسیج فرهنگیان داشتیم و امروز 25 گروه تخصص محور و 10 گروه متفرقه داریم که جمع 35 گروه جهادی در سطح استان فعال هستند.

فریادرس گفت: معلمان در ایام شیوع کرونا با وجود مشکلات اقتصادی استان حدود هفت میلیارد و 30 میلیون تومان کمک نقدی جمع‌آوری کردند و در مجموع فرهنگیان حدود 13 هزار نفر روز کارآموزی داشته‌اند.

در ادامه شیرزادی، مجری و دبیر نشست پویش لبخند رضایت به تشریح این پویش پرداخت و اظهار کرد: مبنای پویش لبخند رضایت برگرفته از انتظارات مقام معظم رهبری است و این پویش با هدف ایجاد یک نهضت همگانی مستمر برای کمک به جامعه معلمان و دستگاه آموزش و پرورش به دبیری بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: این پویش در راستای اجرای بهینه برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورشی در دوران کرونا و همچنین جهت مقابله و ترمیم زیان‌های ایجاد شده و به دنبال مرحله سوم رزمایش مؤمنانه با دو رویکرد محوری برای پر کردن خلأ پرورشی و تجلیل همگانی از مجاهدت‌های معلمان برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha