مهارت ساخت کرسی قرآن در کردستان ثبت ملی شد
کد خبر: 4018425
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

مهارت ساخت کرسی قرآن در کردستان ثبت ملی شد

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از ثبت ۱۰ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: مهارت ساخت کرسی قرآن در کردستان ثبت ملی شد.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان

یعقوب گویلیان، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در نشست شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس که هفته گذشته در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، استان کردستان به دفاع از 10 پرونده میراث ناملموس پرداخت.

وی با بیان اینکه تمامی این پرونده‌ها با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان از این منطقه انتخاب شده بودند، افزود: سهمیه استان کردستان در سال 1400 تعداد هفت پرونده بود که سه پرونده اضافه بر تعهد استان ارائه و ثبت شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی کردستان بیان کرد: خوشبختانه توانستیم این 10 اثر واجد شرایط را که شامل معماری خشکه‌چین هورامان، رسم جمعانه در هورامان، شیوه تهیه آش آیینی هلوشین، شیوه تهیه نان گیته‌مژگی، مهارت ساخت کرسی قرآن، مهارت ساخت شانه چوبی، مهارت ساخت لتری (دوک نخ‌ریسی)، شیوه ساخت تسبیح ون، بازی قولان و بازی خلیران، ثبت ملی کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان کردستان و معرفی هر چه‌بهتر این آثار با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی، اقدامات و کارهای ارزنده‌ای انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha