ساختار فرهنگی کشور مستلزم حرکت انقلابی است
کد خبر: 4019846
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

ساختار فرهنگی کشور مستلزم حرکت انقلابی است

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه تفکر فرهنگی و مدیریت اثربخش باید جایگزین نگاه اسپانسری فرهنگی شود گفت: در ساختار فرهنگی کشور مشکلاتی وجود دارد و لذا یک حرکت انقلابی لازم است.

سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 19 آذرماه در نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد در روستای خویدک با اشاره به اینکه توجه به تقوا از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در این زمینه فرمودند: «تمام تقوا این است که انسان نادانی‌های خود را برطرف و به آنچه که می‌داند نیز عمل کند.»

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بارز تقوا عبارت است از توجه به حفظ و جایگاه آبروی انسان‌ها که معمولاً کمتر به این جریان پرداخته می‌شود. در اسلام سه رکن مهم و اساسی به عنوان حق الناس معرفی شده است: جان، مال و آبروی انسان‌ها که خوشبختانه در رابطه با دو رکن اول یعنی جان و مال، کتاب‌ها و مقالات فراوانی داریم و فقها و حقوقدان‌ها در این زمینه بسیار تلاش کردند و علومی را به یادگار گذاشتند.

مدرسی افزود: در ارتباط با رکن سوم یعنی آبرو که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است کمتر پیرامون آن کار شده است. مسئولیت افراد نسبت به آبروی خودشان و آبروی انسان‌های دیگر بسیار سنگین است. هم حکومت در جایگاه سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه مسئولیت دارد و هم آحاد مردم در این زمینه باید احساس مسئولیت کنند. 

وی ادامه داد: حکومت تا آنجا مسئول است که وقتی امام علی(ع) در دوران زعامت احساس کردند انسان‌هایی در کنار مرکبشان غیرآبرومندانه می‌دوند و حرکت می‌کنند آنها را نهی کردند و البته در آن زمان دویدن در کنار مرکب یک حرکت حقیرانه تلقی می‌شده است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به چهار مسئله مهم و اساسی در فقه در رابطه با آبرو گفت: آبروی مسلمانان همچون جان آنها احترام ویژه دارد و دفاع از آبروی مسلمان‌ها هم به نظر فقها عموماً واجب است. همچنین ترک مهم‌ترین واجبات مثل رفتن به حج و حتی امر به معروف و نهی از منکر و شکستن نماز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اگر آبرو در خطر باشد رفتن به حج و امر به معروف و این موارد ساقط می‌شود و حرمت شکستن نماز هم برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: سومین اصل این است که حرمت بسیاری از گناهان کبیره برای جلوگیری از ریختن آبروی مسلمانان است مثل دشنام دادن، سوظن، غیبت، تهمت، افشاگری، تجسس و لقب زشت دادن به دیگران، بددهنی، تحقیر کردن و امثال این‌ها اگر تحریم شده و بسیاری از آنها گناه کبیره تلقی شده، برای حفظ آبروی انسان‌ها است.

مدرسی با اشاره به چهارمین موضوع اساسی در زمینه آبرو گفت: آبروریزی مسلمانان به هر صورتی که باشد اعم از لفظی، کتابتی، پیامکی، سایتی، اشاره‌ای و... حرام است و باید از آن اجتناب شود و در مسیر تقوا باید به این مصادیق کاملاً توجه داشته باشیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز میلاد حضرت زینب کبری(س) گفت: کار پرستاری به همان اندازه ارزش دارد که کار حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا در بعد پرستاری ارزش داشت. تلفیق حجب و حیا و عفت و پوشش و نیز خدمت‌رسانی در وجود حضرت زینب الگویی کامل است.

وی با تجلیل از اقدامات پرستاران به ویژه در شرایط کرونایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت گفت: لازم است پرستاران منشور اخلاقی حرفه خود را سرلوحه قرار دهند و میثاق پرستاری را از بُعد دینی و معنوی نیز مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سالروز تشکیل انقلاب فرهنگی از سوی امام (ره) در 19 آذرماه بیان کرد: حرکت‌های نامناسب فرهنگی اخیراً در سطح کشور و حتی در استان یزد اتفاق افتاد که متولیان برخی از آنها قصد سویی نداشتند اما حاکی از عدم نظارت تام است. مثل نمایشنامه‌هایی که در یزد اجرا شد و برخی فیلم‌های سینمایی نامناسب که البته بعضی از دست اندرکاران از امت اسلامی عذرخواهی کردند و حق هم همین بود.

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی نباید حالت اسپانسر و حامی تک بعدی داشته باشند و تفکر فرهنگی و مدیریت اثربخش باید جایگزین نگاه اسپانسری فرهنگی شود. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و هنری حتماً باید نگاه ویژه به محتوا و درون مایه برنامه‌های فرهنگی داشته باشند و در این دولت باید این نگاه ارزشی باشد و اعتبار فرهنگی نباید به طریقی هزینه شود که بر خلاف نظر شرع و مطلوب باشد.

مدرسی افزود: مقام معظم رهبری نیز در جمع اعضای دولت سیزدهم فرمودند که در مسئله فرهنگ و رسانه ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما در ساختار فرهنگی کشور مشکلاتی داریم و یک حرکت انقلابی لازم است. طبیعی است با این ساختار و ابزار موجود فرهنگ کشور اصلاً مطلوب نیست و بخش زیادی از آن وابسته به رسانه‌ها و فضای مجازی است که باید این موضوع مدیریت شود و دولت باید در این زمینه در تلاش برای ایجاد شبکه ملی ارتباطات باشد و در فضای سایبری در راستای قطع وابستگی به اجانب برنامه ریزی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات بیان کرد: ایران در این مذاکرات به دنبال سه موضوع اساسی رفع تحریم‌ها و روان شدن زندگی مردم، ضمانت لازم برای برداشتن تحریم و سند راستی آزمایی طرف مقابل است. با توجه به تجربه‌ای که از گذشته داریم این سه مطلوب را باید در مذاکرات اولویت قرار دهیم. حالا یا در قالب توافق ایده آل، یا مطلوب و یا قابل قبول و حتی توافق قابل تحمل اما توافق نامطلوب به هر قیمتی هرگز؛ ملت ایران زیر بار ستم و زور نمی‌رود و توافق نامطلوب همان چیزی است که آمریکایی‌ها مورد توجه دارند.

وی ادامه داد: خرید زمان از ما، پاک کردن گذشته منفی خودشان، اجتماعی شدن مذاکره مواردی است که آمریکایی‌ها از ما می‌خواهند تا مذاکرات را به کف خیابان‌ها آورده و عنوان کنند مردم ایران دو بخش هستند یک بخش موافق و دیگری مخالف و موافقان و مخالفان با هم سر ناسازگاری دارند و در نهایت آن‌ها بر مقدرات کشور سلطه پیدا کنند و لذا دولت و مذاکره کنندگان باید در این زمینه کاملاً هوشیار باشند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها به ویژه مایحتاج عمومی مردم ضرورت دارد بیان کرد: این گرانی‌های اخیر از جمله ارز و طلا بعضاً ریشه در گذشته دارد که دولت در این زمینه و برای مدیریت موضوع تلاش می‌کند و می‌طلبد که تمام ظرفیت‌ها در این زمینه پای کار بیایند.

انتهای پیام
captcha