برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان چهارمحال‌وبختیاری با حضور ۱۲۰ هزار نفر
کد خبر: 4020455
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان چهارمحال‌وبختیاری با حضور ۱۲۰ هزار نفر

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های مدارس در هفته قرآن و عترت(ع) از حضور ۱۲۰ هزار دانش‌آموز استان در چهلمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی خبر داد.

فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاریفرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آغاز هفته قرآن و عترت(ع) در مدارس و در تشریح ویژه‌برنامه‌های این اداره‌کل، اظهار کرد: هر ساله از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه با عنوان هفته قرآن و عترت(ع) و نماز در مدارس نامگذاری شده است که منطبق بر شعار محوری آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین موسوم به «قنات» است و مباحث قرآن، نماز و امامت را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سند تحولی تعهد دارد که دانش‌آموزان را در ساحت‌های مختلف عبادی، سیاسی، عقیدتی و غیره پرورش دهد و از ۶ ساحت مورد نظر در این سند تنها یک ساحت ناظر به پرورش علمی و فناورانه دانش‌آموزان و مابقی ساحت‌ها مشتمل بر ساخت انسان از حیث جسمی و روحی است.

قائدامینی بیان کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته در هفته قرآن و عترت(ع) و نماز برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود تربیت دانش‌آموزان را منطبق بر ارزش‌های اسلامی پیش ببریم لذا در این هفته ادارات و مدارس صحنه برنامه‌های ویژه‌ای است که بخشی از برنامه‌ها به‌صورت ابلاغی و متمرکز و بخشی دیگر به‌صورت ابتکاری توسط مدیران و اولیای مدارس عملیاتی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص برنامه‌های متمرکز آموزش و پرورش در هفته قرآن و عترت(ع) در مدارس استان، گفت: مسابقات قرآن، عترت(ع) و نماز آموزش و پرورش در مرحله آموزشگاهی در بستر شبکه شاد در حال برگزاری است که امسال چهلمین دوره این رویداد مهم قرآنی ویژه دانش‌آموزان و هفتمین دوره آن ویژه فرهنگیان اجرا می‌شود.

قائدامینی با اشاره به حضور ۱۲۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن امسال، بیان کرد: این میزان استقبال دانش‌آموزان از این رویداد قرآنی جای خوشحالی دارد چرا که برگزاری مسابقات قرآنی نقش مهمی در ایجاد فضای قرآنی در مدارس و تأثیرپذیری دانش‌آموزان در این فضا بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: تجلیل از خیران نمازخانه‌ساز در مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی گوناگون نظیر طرح مُبین ویژه معلمان پایه سوم دختران و پایه هشتم پسران، برگزاری دوره ویژه ائمه جماعات و روحانیون شاغل در مدارس، دوره‌های آموزشی ویژه مربیان امور تربیتی و مشاوران مدارس، برگزاری محفل انس با قرآن کریم در مدارس و ادارات از دیگر برنامه‌های هفته قرآن و عترت(ع) است.

قائدامینی با اشاره به فعالیت ۹ دارالقرآن آموزش و پرورش در سطح استان، افزود: این مجموعه‌ها در طول سال برنامه‌های قرآنی متنوعی را برای دانش‌آموزان تدارک می‌بینند و این فعالیت‌ها در هفته قرآن و عترت(ع) با دامنه و تنوع بیشتری پیگیری می‌شوند که از جمله برپایی محافل انس با قرآن و ختم‌های متعدد قرآن در دستور کار قرار دارد؛ تجلیل از فعالان دارالقرآن‌ها از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کشوری توسط دانش‌آموزان استان در سی‌و نهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی و رویکرد این نهاد در تشویق دانش‌آموزان نخبه قرآنی، گفت: این افتخارآفرینان طی جلسه‌ای مورد تقدیر قرار گرفتند و به‌ویژه نفرات نخست کشوری به دفتر بنده دعوت و به‌صورت ویژه تقدیر شدند؛ همچنین دانش‌آموز محمدهادی طادی که رتبه نخست کشوری را در رشته قرائت تحقیق کسب کرد همراه چندتن از فرهنگیان برای قرائت قرآن در یک برنامه به مشهد مقدس مشرف شدند که از این طریق نیز این دانش‌آموز قرآنی مورد تشویق قرار گرفت.

مدرسه قرآنی در چهارمحال و بختیاری نداریم

قائدامینی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای راه‌اندازی و تقویت مدارس قرآنی در استان وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: آموزش و پرورش مدارس با عنوان مدارس قرآنی ندارد اما مراکزی نظیر مدارس صدرا و دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری در همین راستا حرکت می‌کنند و اتفاقاً فعالیت‌های دامنه‌دار و گسترده‌ای را در دست انجام دارند و در میان مردم کاملاً شناخته شده و محبوب هستند.

وی با ذکر اینکه محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام در این مدارس وجود دارد که باعث می‌شود نتوانیم پاسخگوی مردم باشیم، افزود: امسال با رایزنی‌های فراوانی که با مسئولان استان و امام جمعه شهرکرد داشتیم برنامه‌ریزی شد که تامین فضا برای راه‌اندازی تعداد بیشتری از این مدارس در دستور کار قرار گیرد تا بتوان با جبران کمبود فضا پاسخگوی مردم باشیم؛ لذا مدارسی تحت عنوان قرآنی در استان نداریم و تنها دارالقرآن‌ها با موضوع اختصاصی قرآن مشغول فعالیت در مجموعه آموزش و پرورش هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با رد این موضوع که در برخی مدارس معلمان غیر مرتبط در امر آموزش درس قرآن به کار گرفته می‌شوند، گفت: ممکن است دبیران معارف اسلامی یا فلسفه برای تدریس درس قرآن در کلاس حاضر شوند که تخصص‌های مرتبط با درس قرآن را دارا هستند؛ دوره‌های توانمندسازی ویژه همه معلمان از جمله در درس قرآن هر ساله برگزار می‌شود که این دوره‌ها در راستای به‌روز رسانی اطلاعات معلمان در تمامی رشته‌ها و سطوح در ادارات برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha