بررسی پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
کد خبر: 4020657
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹

بررسی پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

نشست کارگروه تخصصی قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد که طی آن نهادها و دستگاه‌های قرآنی پیشنهادات و برنامه‌های خود را برای اجرا در ایام ۱۳ دی‌ماه تا ۲۲ بهمن‌ماه ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست کارگروه تخصصی قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، امروز دوشنبه ۲۲ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدعلی سرابی، قائم مقام و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور، سایر اعضای کارگروه قرآن و دستگاه‌های قرآنی کشور در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد.

اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در ابتدای این نشست اظهار کرد: امیدواریم با وحدت و همدلی که بین اعضای این کارگروه اتفاق می‌افتد، بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را در سطح جامعه اشاعه دهیم.
 
وی بیان کرد: از سال گذشته در کارگروه تخصصی قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و ستاد قرآنی گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بنا را بر این گذاشتیم تا فاصله بین ایام شهادت سردار سلیمانی یعنی ۱۳ دی‌ماه تا ۲۲ بهمن‌ماه را یک چله فعالیت قرآنی در 40 روز تعریف کنیم که امیدواریم فعالیت‌های قرآنی با شکوهی را تا ۲۲ بهمن‌ماه شاهد باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم افزود: قطعا کارگروه، این فعالیت‌ها را محکم و مانند سال‌های قبل پیگیری می‌کند. طلیعه برنامه ما مصادف است با ایام فاطمیه دوم و اولین سالگرد علامه مصباح که از این ایام هم به‌عنوان یک ظرفیت برای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌های قرآنی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این کارگروه تقریبا تمام نهاد‌ها و سازمان‌های مستقر در نظام جمهوری اسلامی و در کنار آن گروه‌های مردمی هم نقش‌آفرینی خواهند کرد که سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، اتحادیه قرآن، مجمع خیرین، خبرگزاری ایکنا و ستاد کل نیرو‌های مسلح از جمله نهاد‌هایی هستند که با این کارگروه مشارکت و همکاری خواهند کرد.

اخوان صباغ، با بیان اینکه ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی هم مصادف با دهه بصیرت است، اظهار کرد: می‌توانیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم و یک نقش‌آفرینی عمده خصوصا در بحث تبلیغ و ترویج قرآنی داشته باشیم. مضاف بر این موضوع، ایام شعبان، رجب و رمضان را هم در پیش داریم که این فعالیت‌ها می‌توانند مقدمه خوبی برای رسیدن به بهار قرآن و حرکت تبلیغی و ترویجی باشد که در این زمینه داریم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم بیان کرد: امسال همکاران ما در نهاد‌های مختلف برنامه‌های مختلفی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی آماده کرده‌اند که این جلسه به‌عنوان طلیعه ارتباط ما با دوستان همانند سال‌های گذشته برای اجرای یک برنامه قرآنی بزرگ در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امروز انتقادی که به کارگروه قرآن ـ با همه فعالیت‌هایش در سال‌های گذشته ـ وارد شده، این است که برنامه‌های مشترک ما با سایر نهاد‌های همسو کم است و دستگاه‌ها و نهاد‌ها، برنامه‌های متفاوت و متنوعی را اجرا می‌کنند، اما برنامه‌های هم‌افزا و برنامه‌هایی که نمود ملی و فراملی داشته باشد، کمتر از کارگروه قرآنی دیده می‌شود یا اگر هم اجرا شده، همه ظرفیت‌های ملی پای کار آن برنامه نیامدند که امیدواریم بتوانیم آن ضعف را در فعالیت‌های قرآنی جبران کنیم.

اخوان صباغ افزود: این کارگروه را فرصتی برای انسجام برنامه‌های قرآنی و ارتباط همدلی بین نهاد‌های قرآنی در کشور تعریف می‌کنیم که امیدواریم این برنامه به عنوان چله قرآنی انقلاب اسلامی برای ما تعریف شده و در نهایت بتوانیم بهترین استفاده و بهره‌برداری از آن‌ها را داشته باشیم.

وی درباره برنامه‌های ویژه ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی هم، گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند که فعالیت‌ها و برگزاری برنامه‌های سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی به صورت مردمی اجرایی شود، بر همین اساس ما نباید به دنبال برنامه‌ها و فعالیت‌های نهادی صرف برویم بلکه باید مردمی‌بودن را بیشتر مد نظر داشته باشیم.
 
در بخش دیگری از این برنامه محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن به خلاصه‌ای از برنامه‌های پیشنهادی ایام شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته و سال پیش از آن، اقدامات قابل تحسین و هماهنگی توسط نهاد‌های قرآنی و تشکل‌های مردمی انجام شد؛ فعالیت‌هایی که از مظاهر امیدبخش جامعه قرآنی حول شهید سلیمانی بود که امیدواریم این همدلی‌ها تکرار شود.
 
پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بررسی شد
وی افزود: برای امسال سه برنامه ملی را پیشنهاد کرده‌ایم که برنامه اول برگزاری مراسم گرامیداشت سردار شهید سلیمانی توسط جامعه قرآنی است. برنامه ملی و مرکزی دوم، مراسم گرامیداشت از طرف جامعه قرآنی در گلزار شهدای استان کرمان است که روز شنبه 11 دی‌ماه برگزار می‌شود. برنامه سوم، مراسم‌ها و محافل‌ قرآنی در همه استان به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است که سازمان‌های قرآنی می‌توانند هر استان را به عنوان یک نهاد متولی انتخاب کنند تا یک کار جامع ملی در استان‌های مختلف برگزار شود و ظهور و بروز رسانه‌ای بیشتری هم خواهد داشت.

میرزاجانی در ادامه گفت: به جز این برنامه‌ها، قائدتا دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی برنامه‌های دیگری را هم به فراخور توان خودشان انجام خواهند داد که این برنامه‌ها به قوت خودش باقی است و خواهشمندیم اطلاعات دقیق زمانبندی این برنامه‌ها تا پایان آذرماه به سازمان دارالقرآن ارسال شود.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به پوشش رسانه‌ای و پخش زنده این مراسم‌ها با مشارکت رادیو قرآن و شبکه قرآن، گفت: باتوجه به استقبال از محفل قرآنی سردار شهید سلیمانی در سال گذشته، طی درخواست‌های انجام شده، مقرر شد تا مجدد این محفل در تهران برگزار شود.

وی با بیان اینکه برگزاری تمام این برنامه‌ها بار مالی دارد، این درحالی است که اوضاع مالی جامعه قرآنی هم مناسب نیست، گفت: زمانی که مشارکت صورت بگیرد، بار مالی آن بسیار سبک می‌شود و کار در شأن و جایگاه خودش اجرا می‌شود؛ لذا امیدواریم همه نهاد‌ها به فراخور توانشان از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

بعد از این سخنان، سایر اعضای کارگروه قرآن و دستگاه‌های قرآنی کشور پیشنهادات خود را برای برگزاری و برنامه‌های این ایام مطرح کردند که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، مدیرکل ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن درخصوص برنامه‌های دهه فجر این سازمان گفت: امسال با هماهنگی انجام شده از سوی مرقد مطهر امام خمینی (ره) زمان تجدید میثاق جامعه قرآنی را ۱۰ دی‌ماه قطعی کرده‌ایم. همچنین کمیته استانی را از دی‌ماه با همین ظرفیت‌ها تشکیل خواهیم داد و سعی می‌کنیم امسال ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم‌افزایی نهاد‌های دولتی و مردمی، برنامه‌های قرآنی را عملیاتی کنیم.

در ادامه سرهنگ میدانی، رئیس اداره قرآن عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش گفت: برنامه هجده‌گانه‌ای را در نیرو‌های مسلح برگزار می‌کنیم که یکی از آن‌ها مسابقات قرآنی نیرو‌های مسلح است که در این ایام، اختتامیه مسابقات را خواهیم داشت. در خصوص فعالیت‌های کارگروه شهید سلیمانی مردمی اجرا شود، باید نیازمندی خودمان را از مردم احصا کنیم.

خسروی، نماینده سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: ۲۰ کمیته به عنوان نهاد‌های مردمی داریم که با کمال میل در خدمت این کارگروه هستیم.

سپس محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: برنامه یک محفل قرآنی به وسعت جبهه مقاومت را در این ایام پیش‌بینی کرده‌ایم. این برنامه به صورت مشترک در لبنان، سوریه، عراق و ایران و در شهر کرمان برگزار می‌شود.
 
وی، برگزاری مسابقه آشنایی با سبک زندگی شهید سلیمانی به صورت ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست هم‌اندیشی اندیشمندان جهان اسلام و همچنین عیادت از بیماران بیمارستان‌ها به همراه هدیه‌ای از عکس سردار سلیمانی را از دیگر پیشنهادات اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت برای این ایام برشمرد.
 
پیشنهادات جامعه قرآنی برای دهه فجر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بررسی شد
محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز در این نشست با اشاره به مراسم تجلیل از ۱۱۴ معلم و مربی حفظ قرآن با مشارکت دستگاه‌های این حوزه در حاشیه مسابقات بین‌المللی، گفت: طی این ایام، آزمون‌های عمومی حفظ قرآن برای اولین بار در کشور برگزار و مدارک حفظ قرآن در رده عمومی اعطا خواهد شد که یک جریان جدی در دهه مبارک فجر است. همچنین مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن اوقاف در این ایام برگزار می‌شود.

در ادامه، دیانت، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: در سپاه پاسداران، محافل انس با قرآن با موضوع جهاد و شهادت خصوصا حول محور سردار شهید سلیمانی برگزار می‌شود.

عزتی، نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: ما یکی از روز‌های هفته قرآن، عترت و نماز را با نام سردار سلیمانی نامگذاری کردیم. البته در سال گذشته، آموزش و پرورش در شرایط کرونا با هم‌افزایی، برنامه‌های خوبی را اجرایی کرد.
 
نماینده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال گذشته، ما بیشترین محافل قرآنی را تحت عنوان شبکه ملی شهید سلیمانی در شبکه اجتماعی شاد برگزار کردیم.

دهقان، نماینده شورای عالی قرآن شهرداری تهران، خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، حجت‌الاسلام شاکری‌مزینانی، نماینده ایکنا، صدیق، نماینده شورای هماهنگی استان تهران، خالقی، نماینده شبکه قرآن و معارف سیما و نماینده رادیو قرآن، لیمویی از دارالقرآن بسیج، نماینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، نادعلی، دارالقرآن ستاد کل نیرو‌های مسلح، رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن پیشنهادات و نظرات خود را برای این ایام ارائه کردند.
 
انتهای پیام
captcha