مسئله امروز فراتر از دوگانه حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 4021628
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
علیرضا شجاعی‌زند:

مسئله امروز فراتر از دوگانه حوزه و دانشگاه است

دانشیار جامعه‌شناسی دین دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه مسئله امروز ما اسلام و مدرنیته است گفت: امروزه به کار گرفتن تعبیر سنت و مدرنیته خطای بزرگی است و باید به جای آن از تعبیر دین و مدرنیته استفاده کرد؛ لذا باید از به‌کارگیری سهل‌انگارانه سنت و مدرنیته پرهیز کرد.

علیرضا شجاعی زند دانشیار جامعه‌شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرسبه گزارش ایکنا از قم، علیرضا شجاعی‌زند، دانشیار جامعه‌شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرس، امروز، 27 آذرماه در وبینار بین‌المللی «رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی» که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، در خصوص مسئله‌ای فراتر از علم و دین و فراتر از حوزه و دانشگاه بیان کرد: جامعه ما در دو دهه اخیر به سطح بالاتری از مسائل منتقل شده است که فراتر از دوگانه علم و دین و فراتر از دوگانه حوزه و دانشگاه است و درگیر دوگانه دیگری هستیم.

وی با بیان اینکه موضع ما در ایران کنونی با غرب مسیحی و مدرن تفاوت‌ دارد، افزود: دوگانه علم و دین یک مسئله معرفت‌شناختی و سابقه‌دار است و بدون اینکه در خاستگاه اولیه خود حل شود به جهت عقب‌نشینی‌ها در جهان مدرن از موضوعیت افتاد و به حاشیه رانده شد اما در ایران بیش از آنچه که وجود دارد به آن پرداخته شده است.

شجاعی‌زند با بیان اینکه دوگانه حوزه و دانشگاه به ظاهر متفاوت از علم و دین است اما از اساس کاملاً به آن شباهت دارد، اظهار کرد: ظهور وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام(ره) بیشتر متمرکز بر نیروهای اجتماعی است و به آن شکلی که ما متوجه شده‌ایم هیچ وقت مطرح نبوده است.

وی ادامه داد: بیش از یک سده رقابت آشکار و نهانی میان حوزویان و روحانیون از یک سو و روشنفکران و دانشگاهیان از یک سو وجود داشت لذا باید توجه کرد نظیر مسئله علم و دین، مسئله حوزه و دانشگاه است و امام(ره) به علت همین اثرگذاری بوده است که در سال‌های ابتدایی انقلاب بحث حوزه و دانشگاه را بیان کردند لذا خطای بزرگی است که اگر این دو حوزه را از هم تفکیک و با این منظور برداشت کنیم. این دوگانه حوزه و دانشگاه در مسیحیت یا وجود نداشته یا در حوزه دیگری به شکل منازعه رقم خورده است.

شجاعی‌زند با اشاره به دوگانه دین و مدرنیته در جهان امروز تصریح کرد: دوگانه دین و مدرنیته مهم‌تر از دوگانه‌های پیشین است و موضوعیت دارد و برخاسته از مجموعه تحولاتی است که در دهه‌های اخیر در دین آشکار شده است. امروزه به کارگرفتن تعبیر سنت و مدرنیته خطای بزرگی است و باید به جای آن از تعبیر دین و مدرنیته استفاده کرد لذا باید از به کارگیری سهل‌انگارانه سنت و مدرنیته پرهیز کرد.

وی افزود: این دوگانه را حتی نباید از دین به معنای کلی و رایج آن به کار برد زیرا هیچ‌‎کس وکیل مدافعه ادیان دیگر نیست لذا باید بحث را مصداقی و متمرکز بر یک دین مطرح کرد، برای مثال دین اسلام و مدرنیته یا دین مسیحیت و مدرنیته مورد بحث قرار بگیرد.

شجاعی‌زند با بیان اینکه در این مصداق است که واژه رویارویی معنا پیدا می‌‎کند و در عرصه‌های مختلف حضور می‌یابد، اظهار کرد: کسانی که مدافع جدا انگاری علم و دین هستند باید مراقب باشند به اعتقاد من، وحدت حوزه و دانشگاه باید در پرتو اسلام و مدرنیته مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد و به هر یک از ابعاد آن باید پاسخ‌های مناسب داده شود و پاسخ‌های کلی و بدون نتیجه سودی ندارد.

وی در پایان گفت: مسئله امروز ما نه علم و دین است که از ابتدا هم نبود و نه حوزه و دانشگاه است؛ بلکه اسلام و مدرنیته است از این رو دانشگاه و حوزه به یک اندازه درگیر این دوگانه می‌شوند.

انتهای پیام
captcha