جامعه همزمان به معنویت و رشد علمی نیاز دارد
کد خبر: 4021674
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

جامعه همزمان به معنویت و رشد علمی نیاز دارد

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه جامعه هم به معنویت و هم به رشد علمی و مادی نیازمند است گفت: در این راستا باید حوزه و دانشگاه که به عنوان دو بال رشد جامعه محسوب‌ می‌شوند در کنار هم قرار گرفته و زمینه رشد و اعتلای مطلوب جامعه را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام نادر رنجبر مدیر حوزه های علمیه کردستان

حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان، در گفت‌و‌‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز رشد و ارتقای مادی و معنوی جامعه خواهد شد. حوزه و دانشگاه با توجه به رسالتی که بر دوش دارند، به منزله دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود هر یک می‌تواند موجب ناکارآمدی نسبی دیگری شود؛ چرا که حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگرند.

وی با اشاره به اینکه جامعه هم به معنویت و هم به رشد علمی و مادی نیازمند است، افزود: در این راستا باید حوزه و دانشگاه که به عنوان دو بال رشد جامعه محسوب‌ می‌شوند، در کنار هم قرار گرفته و زمینه رشد و اعتلای مطلوب جامعه را فراهم کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دینی بوده است در این راستا ضرورت ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه بیشتر احساس می‌شود چراکه دین اسلام تمام خواسته‌های مادی و معنوی انسان را در نظر گرفته و هم برای دنیا و هم آخرت انسان برنامه‌ریزی لازم را دارد و هیچگاه انسان را به انزوا و گوشه‌نشینی دعوت نمی‌کند لذا برای تحقق این امر حوزه و دانشگاه باید در کنار هم قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند جامعه را در رساندن به سرمنزل سعادت یاری دهد، ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از دغدغه‌های جدی انقلاب اسلامی بوده است که از طرف متولیان امر و شخصیت‌های اثرگذاری همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و عنصر اثرگذار وحدت حوزه و دانشگاه شهید مفتح تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا با توجه به اهمیت موضوع بتوانند جامعه را در رساندن به اهداف متعالی خود یاری دهند.

حجت‌الاسلام رنجبر با تأکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه چشم‌انداز متفکران انقلاب اسلامی بوده است، گفت: تاکنون تلاش‌های خوبی از سوی اندیشمندان و متفکران انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته است اما در برهه‌هایی این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته و فقط به نشست‌هایی ظاهری اکتفا شده است تا فقط نام و یاد این روز گرامیداشت شود.

وی افزود: اگر افق بالای متفکران انقلاب اسلامی در این زمینه مدنظر قرار گیرد باید با جدیت بیشتری به این وحدت پرداخته شود و به طور جد این امر مورد توجه مسئولان قرار گیرد البته وحدت حوزه و دانشگاه به معنای دخالت در امور یکدیگر نیست بلکه رسیدن به اهداف نظام و جامعه مستلزم همکاری این دو قشر اثرگذار جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با تأکید بر اینکه امروزه در بخش وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌های بسیار حاصل نشده است، افزود: در این راستا باید کسانی که حرفشان برای جامعه هدف قابل قبول است جلساتی را برگزار کنند و نسبت به این امر برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و این افراد اثرگذار در زمینه ایجاد این وحدت پیشقدم شوند.

وی با اشاره به اهمیت نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با انجام سیاستگذاری‌های لازم می‌توانند نقش حائز اهمیتی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشند.

حجت‌الاسلام رنجبر ایجاد ارتباط در بدنه دانشگاه و حوزه یکی دیگر از راهکارهای اثرگذاری برای ایجاد این وحدت بوده است، افزود: برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اقدامات اثرگذاری برای رسیدن به وضعیت مطلوب در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه هستند.

وی به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از سوی حوزه‌های علمیه استان کردستان به منظور رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در این کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان و حوزویان به تضارب آرا پرداختند و نتایج خوبی حاصل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان در پایان یادآور شد: باید بین دانشجو و طلاب گفتگو و گفتمان شکل گیرد و این دوقشر اثرگذار جامعه به زبان مفاهمه برسند تا بتوانند اثرگذاری لازم را در رشد و اعتلای جامعه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha