رسالت مهم حوزه و دانشگاه تربیت نسل‌های جدید انقلابی برای آینده است
کد خبر: 4021915
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

رسالت مهم حوزه و دانشگاه تربیت نسل‌های جدید انقلابی برای آینده است

مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل، گفت: حوزه و دانشگاه یک کار مهم دارند و آن هم تربیت نسل‌های جدید انقلابی برای آینده است، چرا که هم‌اکنون در دوره پسامدرنیته هستیم و در این دوره شاهد تکثرگرایی اعتقادی هستیم.

مهدی نوروزی حوزه علمیه اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نوروزی، مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل، 28 آذرماه، در نشست هم‌اندیشی روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه یک کار مهم دارند و آن هم تربیت نسل‌های جدید انقلابی برای آینده است، چرا که هم‌اکنون در دوره پسامدرنیته هستیم و در این دوره شاهد تکثرگرایی اعتقادی هستیم.

وی بیان کرد: تفاوت رشته‌ها و گرایش‌ها نباید مانع همکاری حوزه و دانشگاه شود و اگر بدنبال توسعه و پیشرفت جامعه هستیم باید کم‌کاری ها را در این حوزه جبران کنیم تا تحقیق و پژوهش پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و در این راستا مشکلات و موانع را برطرف‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: جنگ دشمنان علیه نظام و انقلاب اسلامی همچنان در گسترش است و به همین منظور این دو نهاد به عنوان دو بال علمی کشور بایستی درصدد باشند تا با وحدت و همدلی نسبت به مهارسازی توطئه‌های دشمنان گام برداشته و توسعه کشور را رقم بزنند که این موضوع در حال حاضر بسیار حائز اهمیت و اساسی است.

وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عملی و میدانی پیش می‌رود

در ادامه عزیز حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، نیز تصریح کرد: امروز وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عملی و میدانی پیش می‌رود و دور هم نشستن علما به عنوان فضیلت بزرگی است که در این زمینه برگزاری چنین نشست‌هایی به عنوان تکریم از مقام معلم، دانش و خردورزی است.

وی بیان کرد: بایستی الگوی همه ما حضرت زهرا(س) باشد تا آخر عمر از ولایت و حریم ولایت دفاع کرد و این مهم در ایام فاطمیه بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه واقع شود.

همچنین محمد نریمانی، رئیس دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: یک تحقیق و کار پژوهشی، زمانی ارزشمند می‌شود که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و هدف اصلی از گرامیداشت هفته پژوهش، ایجاد انگیزه پژوهشی در بین طلاب، دانشجویان و پژوهشگران است، نابراین برای تحقق این امر ابتدا باید برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا بتوان به هدف اصلی دست یافت.

وی بیان کرد: داشتن مهارت‌های تخصصی در افزایش انگیزه‌دهی پژوهشی تأثیرگذار است و علاوه بر مهارت‌های عمومی، مهارت‌های تخصصی از قبیل علاقه فرد در موضوع مورد تحقیق، مهارت و توانمندی در پژوهش، آشنایی با مراحل چاپ و نشر، آشنایی و مسلّط‌ بودن به زبان انگلیسی و غیره در ایجاد انگیزه و ارتقاء پژوهشگران نقش بسزایی دارد.

نریمانی افزود: پژوهش زمانی ارزشمند می‌شود که پاسخگوی نیازهای جامعه بوده و بتواند مشکلات جامعه را به نحو شایسته حل کند، ازاین‌رو تحقیق‌های صورت‌گرفته در یک زمینه و رشته‌ای خاص، بایستی تبدیل به کتاب شود تا آحاد جامعه از نتایج آن بهره‌مند شوند چرا یک کار پژوهشی جدید که توأم با نیاز جامعه و نوآوری باشد از هر عامل دیگری برای حل مشکلات جامعه تأثیرگذارتر است.

افسانه جهانی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل نیز در ادامه گفت: پژوهش‌های بانوان طلبه بایستی به حل مشکلات جامعه منجر شود که در این زمینه یکی از اهداف و رسالت‌های حوزه‌های علمیه خواهران همانند سایر مراکز علمی - آموزشی، ورود به عرصه پژوهش و تربیت پژوهشگران موفق است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل اظهار کرد: جهت‌دهی پژوهش‌های علمی، توسعه و رشد اخلاقی را در جامعه به ارمغان می‌آورد و برعکس عدم جهت‌دهی پژوهش آسیب‌هایی را به فرد و جامعه وارد خواهد کرد.

جهانی تصریح کرد: تصحیح نیت و انگیزه، ایجاد نگرش مثبت در اساتید، کادر و طلاب، انجام پژوهش گروهی، برنامه‌ریزی‌ به‌منظور برگزاری برنامه‌های کلان، شناسایی طلاب مستعد و علاقمند به پژوهش و برگزاری دوره‌های پژوهشی، رشد و ارتقاء معاونان پژوهش را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha