نشست اساتید حوزه و دانشگاه‌های کردستان برگزار شد
کد خبر: 4022754
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

نشست اساتید حوزه و دانشگاه‌های کردستان برگزار شد

نشست اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه شامگاه گذشته، 30 آذرماه در دانشگاه کردستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام منادی مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی منادی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در نشست اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه شامگاه گذشته، 30 آذرماه در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: وحدت مبحثی است که قبول قسمت نمی‌کند و کثرت یعنی چیزی که قبول قسمت نمی‌کند و امور پراکنده و کثیر به وسیله یک امر جامع دارای وحدت و اتحاد می‌شوند.

وی افزود: دین و توحید قوی‌ترین امر مشترکی است که می‌تواند میان هر یک از کثرات، جمع کند و مایه وحدت آنها شود. خواه این امور کثیر حوزه و دانشگاه باشد، خواه دو مذهب شیعه و سنی، خواه قوم کُرد، ترک و لُر ... باشد.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بیان کرد: با استمداد از نحوه‌ تکامل انسان، می‌توان عامل کثرت و تفرق را امور دنیوی و بشری و عامل وحدت‌بخش را امور ماورائی و فراماده دانست. چراکه در تکوّن انسان نیز، جسم انسان است که عامل کثرت و روح انسان است، عامل وحدت همه قوای انسان و روحی که از روح خداوند به انسان دمیده شده است، می‌باشد.

وی با بیان اینکه سرّ کثرت طبیعت و ماده، ضیق هستی آن است و سر وحدت‌بخشی امور ماورائی، سعه وجودی و عدم محدودیت آنها به ابعاد است، افزود: ایده وحدت میان متفرقات، از جمله حوزه و دانشگاه، یک ایده‌ متعالی و مترقی است. به این معنا که هر گروه و سازمانی، اگر مدعی مترقی بودن خویشند باید بیشتر رنگ و بو و خصوصیات ماورائی داشته باشند در نتیجه باید دارای سعه وجودی باشند و با غیر خود همگرا و وحدت‌گرا باشند. اگر هنوز به بلوغ و کمال نرسیده باشند نمی‌توانند با غیر خود اتحاد و وحدت برقرار کنند.

حجت‌الاسلام منادی گفت: پس در واقع، وحدت‌گرایی با دانشگاه، برای حوزه، و وحدت‌گرایی با حوزه برای دانشگاه، یک فضیلت بوده و نشانه‌ کمال‌یافتگی آن‌هاست و عدم وحدت حوزه و دانشگاه یک نقطه ضعف برای هر یک محسوب می‌شود نه اینکه مایه مباهات و فخر و فضیلت باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ملزومات وحدت میان حوزه و دانشگاه، اسلامی شدن علوم است و اسلامی شدن علوم مرهون، اسلامی شدن متون است، گفت: برای اسلامی شدن متون باید نظام فاعلی و غایی اشیاء مد نظر قرار گیرد و عنوان «خلقت» به جای عنوان «طبیعت» قرار گیرد و از ادعای حسبنا العقل و حسبنا النقل پرهیز شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان یادآور شد: هر جزئی از خلقت با نظر به تفسیر جزء دیگر از خلقت، تفسیر شود و علاوه بر تقسیم علوم به لحاظ موضوعات و روش، به تقسیم علوم به لحاظ «معلم» نیز عنایت شود چراکه گونه‌ای دیگر از علم (علم لدنی) مرهون معلم است.

انتهای پیام
captcha