نبود فضای مطالبه‌گری در بین مؤسسات؛ آفت اتحادیه استان تهران/ مجمعی که به حد نصاب نرسید + صوت
کد خبر: 4023353
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

نبود فضای مطالبه‌گری در بین مؤسسات؛ آفت اتحادیه استان تهران/ مجمعی که به حد نصاب نرسید + صوت

مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با حدود یک سال تأخیر، جزو چند استان جامانده از برپایی انتخابات دومین دوره هیئت مدیره و بازرسی است. مجمع اعلام شده اتحادیه به تاریخ دوم دی‌ماه به حد نصاب نرسید و این حاکی از عدم همکاری دوسویه بین اتحادیه و مؤسسات قرآنی این استان به ویژه در شهر تهران است، اتحادیه‌ای که می‌توانست الگوی دیگر مراکز استان‌ها باشد.

مجمع عمومیبه گزارش ایکنا، از تهران به دلیل مرکزیت و برخورداری‌ از امکانات بیشتر این انتظار می‌رود تا به عنوان الگو در بسیاری از عرصه‌ها شناخته شود، اما گویی همیشه اینگونه نیست و گاهی دیگر استان‌ها گوی سبقت را می‌ربایند.


بیشتر بخوانید:


اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران، اکنون به انزوا رفته است، موضوعی که نیازمند توجه بیش از پیش اتحادیه کشوری است. هدف از نگارش این مطلب، نه تخریب بلکه دلسوزی و درخواست راه چاره است. 

برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها صرف رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه‌ها (با توجه به اتمام مدت هیئت مدیره‌ و بازرسی‌ها) کم و بیش از نیمه دوم سال گذشته قوت گرفت و یکی پس از دیگری در استان‌ها با در نظر گرفتن وضعیت کرونایی استان و کسب اجازه از استانداری‌ها با شرکت مؤسسات قرآنی استان برگزار شد جز چند استان که یا مجامعشان برگزار نشد مانند استان تهران یا به دلایلی چون به حد نصاب نرسیدن به دور دوم کشیده شد، چون استان قم.


بیشتر بخوانید:


لغو و به تعویق افتادن چندباره زمان مجمع عمومی استان تهران هر بار به دلیل شیوع کرونا و وضعیت قرمز و نارنجی استان، عدم فراهم بودن مقدمات حداقلی چون تأیید تعداد کاندیداهای هیئت مدیره تا چند روز پیش از برگزاری مجمع و تهیه و چاپ دیرهنگام دفترچه مشخصات کاندیداها برای اطلاع مدیران مؤسسات و ... زمینه حضور حداقلی مدیران مؤسسات قرآنی را به وجود آورد، موضوعی که موجب شد تا تعداد اعضای حاضر در مجمع به حد نصاب نرسد.

بالاخره با پیگیر‌ی‌های ایکنا در آذرماه اعلام شد که دوم دی‌ماه مجمع عمومی استان تهران برگزار می‌شود و براساس مصوبه جلسه هیئت مدیره اتحادیه، فرصت داده شد، داوطلبانی که نتوانستند در موعد پیشین برای کاندیدایی هیئت مدیره یا بازرسی اعلام آمادگی کنند، تا ۱۵ آذر نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام و ارسال مدارک اقدام کنند. اما پس از آن با پیگیر‌ی‌های چندین باره هیچ اطلاع روشنی از تعداد کاندیداهای هیئت مدیره و دفترچه و بروشور آشنایی بیشتر با کاندیداها نیز انجام نشد.

پاسخ مدیرعامل اتحادیه موسسات استان تهران و ناظر انتخابات مجمع

میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران چهارم دی‌ماه در گفت‌وگو با ایکنا با اعلام اینکه به دلیل به حد نصاب نرسیدن مدیران مؤسسات قرآنی به ویژه در شهر تهران، این مجمع به دور دوم کشیده شد، گفت: حضور مدیران مؤسسات قرآنی در شهرستان‌های اطراف تهران خوب بود، اما در شهر تهران خیر. بنابر این مقرر شد تا این جلسه در 30 دی‌ماه برگزار شود. 18 نفر کاندیدای هیئت مدیره و شش نفر کاندیدای هیئت بازرسی شدند و حتی دفترچه‌ای نیز از مشخصات این کاندیداها تهیه شد و در اختیار مدیران مؤسسات قرار گرفت.

کد

سپس به سراغ حسن محمدی، ناظر اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بر مجمع عمومی اتحادیه استانه تهران رفتیم. وی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: تهران یکی از استان‌های مهمی است که انتظار داشتیم تا زودتر از این بحث امر مجمع آن برگزار شود، اما متأسفانه جزو چند استان آخر برای برگزاری مجمع بود.

وی با اشاره به اینکه استان تهران دارای 480 مؤسسه قرآنی است، ادامه داد: این مجمع، طبق برنامه‌ریزی انجام شده پنجشنبه، دوم دی‌ماه برگزار شد که برای به حد نصاب رسیدن باید بیش از 240 نفر در آن حضور پیدا می‌کردند، بنابر دلایلی که قابل تأمل است، این جلسه با حضور بین 100 تا 110 نفر تشکیل شد که به دلیل به حد نصاب نرسیدن این جلسه به دور دوم کشیده شد.

کد

محمدی افزود: بنابر آنچه که از بازخوردهای مجمع دریافت کردم و سایر مدیران مؤسسات به بنده اطلاع دادند و از آن گلایه داشتند، اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه انجام نشده بود، موضوعی که باید در آن محکم‌تر و جدی‌تر ورود می‌شد و برخی از مؤسسات نیز به دلیل شرایط دو و سه سال اخیر پیش‌آمده از کرونا، نیمه‌فعالند یا فعالیت خود را تعلیق کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت سال با بخش مردمی و مؤسسات قرآنی از نزدیک در ارتباط است، اظهار کرد: عدم نگاه درست و راهبردی دولت به عنوان پشتیبان‌کننده فعالیت مردمی و عدم حمایت‌های قانونی و مالی، موجب شده است تا مؤسسات انگیزه خود را برای باقی ماندن در این عرصه از دست دهند. بنابر این فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند البته باید گفت برخی از مؤسسات حتی به دنبال طی کردن فرایند انحلال فعالیت مؤسسه نرفته‌اند و تنها فعالیت مؤسسه را تعلیق کرده‌اند. بنابر این شاهدیم که دستگاه‌های قرآنی چون سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد مدعی هستند که مؤسسات منحل شده یا مؤسساتی که تقاضای انحلال داده‌اند، کم هستند. بنابر این شاید قانونی و رسمی اسم انحلال را نتوان بر روی مؤسسات قرآنی گذاشت، اما عملا طی تماس با مدیران مؤسسات قرآنی این را می‌شنویم «مؤسسه فعالیت ندارد و تعطیل است».

محمدی تأکید کرد: البته چالش اصلی در حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی فراتر از این موضوعات است و باید به داد مؤسسات قرآنی رسید تا زمینه ادامه فعالیت آنها را مهیا کنیم.

وی درباره روند برگزاری دومین دوره مجمع استان تهران، بیان کرد: طبق ماده 25 اساسنامه «مجمع عمومی با حضور نمایندگان حداقل نصف به علاوه یک مؤسسات عضو رسمیت پیدا می­‌کند و در صورت عدم حصول نصاب مذکور، دعوت مجمع عمومی باید حداکثر ظرف 15 روز با همان دستور جلسه قبلی تهيه و ابلاغ شود. فاصله ابلاغ دعوت نوبت دوم تا تشکیل جلسه مجمع بعدی نباید از 15 روز کمتر و از 30 روز بیشتر شود» که این دور نیز بنا بر تبصره 1 ماده 28 اساسنامه «در مورد انتخاب هیئت مدیره و بازرس در صورت عدم کسب آرای مرحله اول با اکثریت نصف به علاوه یک، در مرحله دوم با اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد.»

امید است در دومین مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان تهران با تبلیغات حداکثری و اعلام رسمی کاندیداها و در اختیار قرار دادن دفترچه مشخصات آنها به سهولت به مدیران مؤسسات قرآنی، شاهد حضور نسبی تشکل‌های قرآنی برای تعیین سرنوشت اتحادیه قرآنی کلانشهر تهران باشیم.

کاندیدای هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان تهران

کاندیدای هیئت مدیره استان تهران

کاندیدای هیئت مدیره استان تهران

کاندیدای هیئت بازرسی اتحادیه قرآنی استان تهران

کاندیدای هیئت بازرسی استان تهران

دریافت بروشور اطلاعات کاندیداها

انتهای پیام
captcha