تحقق تربیت قرآنی؛ اولویت اصلی در مسابقات قرآن دانش‌آموزان
کد خبر: 4023797
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
یک معلم قرآن بیان کرد:

تحقق تربیت قرآنی؛ اولویت اصلی در مسابقات قرآن دانش‌آموزان

ذوالفقار علیخانی، مدرس قرآن در آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: نباید حقوق معنوی دانش‌آموزان در مسابقات قرآن پایمال شود بلکه همه دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد در این حوزه باید دیده شوند، اولویت اصلی در مسابقات قرآن در بستر مدرسه این است که تربیت قرآنی دانش‌آموزان شکل گیرد.

ذوالفقار علیخانی قاری و معلم قرآن

ذوالفقار علیخانی، قاری ممتاز و معلم قرآن در آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تشریح ظرفیت‌های خوب آموزش و پرورش در آموزش و ترویج قرآن کریم، اظهار کرد: این نهاد با ویژگی‌های خاصی که دارد در نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه در ساحت قرآنی از نقش مهمی برخوردار است، دانش‌آموزان در بهترین شرایط سنی برای تربیتی نقش‌پذیری و شکل‌گیری فرهنگی برای یک دوره زمانی طولانی یعنی حدود ۱۳ سال در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که به‌صورت مرحله‌ای و تکمیلی در حوزه قرآن و دین و زندگی به‌عنوان محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان تهیه شده ظرفیت دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. آشنایی با ظاهر قرآن کریم و مباحث روخوانی، تجوید، آشنایی با محتوا و مفاهیم نورانی آیات فرصت بسیار خوبی است که دانش‌آموزان برای انس با قرآن در اختیار دارند. اگر فضایی فراهم شود که دانش‌آموز به‌مدد تلاش خود و در کنار یک معلم توانمند، درس قرآن را جدی بگیرد و خوب بیاموزد، چه بسا در فرآیند فراگیری قرآن در مدرسه قادر شود، فراتر از ۶۰ درصد قرآن را ترجمه کند.

علیخانی با ذکر اینکه زمان مشخص و مدونی برای درس قرآن در آموزش و پرورش تعریف شده است، افزود: معلمان تخصصی قرآن نیز در مدارس برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان به کار گرفته می‌شوند و این بهترین فرصتی است که می‌توانیم فرزندانمان را در بستر آموزش و پرورش و بهره‌گیری حداکثری از امکانات موجود، در مسیر فراگیری و انس و الفت با قرآن قرار دهیم.

معلم قرآن در آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه با وجود این ظرفیت خوب نتوانسته‌ایم از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشیم، گفت: در برخی موارد شاهدیم که علاقه کافی به قرآن در دانش‌آموز ایجاد نشده و یا در خصوص جایگاه معنوی و قداست و نیز نقش مهم آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره توجیه صورت نگرفته است. لذا امروز چه بسیار دانش‌آموزانی را شاهد هستیم که پس از فارغ‌التحصیلی حتی قادر به روخوانی صحیح قرآن نیستند، پیداست که اشکالاتی در حیطه آموزش و فراگیری قرآن در مدرسه وجود دارد.

قرآن گفتمان غالب در مدرسه باشد

علیخانی بیان کرد: یکی از اشکالات این است که خانواده و مدرسه هماهنگی لازم را ندارند و این امر آسیب‌زاست. اگر اولیا و خانواده در امتداد آموزش قرآن کریم به دانش‌آموز در مدرسه، در خانه نیز برای این مهم اهمیت قائل باشند، بخشی از این ضعف برطرف خواهد شد؛ تلاوت قرآن کریم و انس با این کتاب وحیانی در برخی موارد گفتمان غالب در مدرسه و خانه نیست تا معلمان و اولیا در این فضا بهتر بتوانند مفاهیم و آیات را به دانش‌آموز تعلیم دهند.

قاری و مدرس قرآن در استان با اشاره به اینکه در برخی موارد اطلاعات معلمان قرآن سطحی و ابتدایی است، تصریح کرد: معلمان باید به شکل روزآمد و کارآمد بر مباحث مختلف قرآن کریم تسلط داشته باشند و حتی از ابزار و بسترهای هنری برای ارائه جذاب قرآن به دانش‌آموزان بهره گیرند.

علیخانی با یادآوری این نکته که هدف غایی دانش‌آموزان در نظام تعلیم و تربیت در ساحت عملی و نه در مبنا، مبتنی بر کسب موفقیت در کنکور و حساسیت‌های این مقوله است، گفت: این موضوع به‌قدری پررنگ است که هرگاه با دانش‌آموزی در خصوص درس قرآن صحبت کنیم نگاه او معمولاً با در نظر داشتن کنکور و اینکه آیا این نکته می‌تواند سؤال کنکور باشد یا خیر، همراه است و اگر بداند که این نکته سؤال کنکور نیست، از درجه اولویت و اهمیت ساقط می‌شود.

نگاه کنکورمحور دانش‌آموزان و آسیب به درس قرآن

وی ادامه داد: این نگاه غالب به کنکور کار معلمان قرآن را دشوار می‌کند و معلمان باید به دانش‌آموزان تفهیم کنند که نگاه کنکوری به قرآن شایسته نیست بلکه این کتاب وحیانی به‌دلیل قداست و محتوا دارای اهمیت است و اینکه آنان باید بکوشند محتوای قرآن را در زندگی خود جاری و ساری کنند.

علیخانی با اشاره به آیه شریفه فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ(بقره، ۱۴۸) و در تبیین نقش مسابقات قرآن دانش‌آموزان در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تصریح کرد،: فضای مسابقات قرآن جلوه و مصداقی از سبقت در کار خیر است که بستر اولیه مسابقات قرآن مدرسه است و باید از این فرصت ناب برای آموزش و درگیر ساختن حداکثری دانش‌آموزان با قرآن بهره گرفت؛ این رویداد مهم قرآنی در مدارس باید از حیث کمی و کیفی به‌صورت قوی و پررنگ اجرا و دانش‌آموزان از فضای ایجاد شده در مسابقات لذت ببرند، نفرات برگزیده نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و مقوله‌هایی نظیر تشویق، اهدای هدایا، اعطای امتیازات ویژه، دادن مسئولیت‌های خاص در مدرسه با اولویت برگزیدگان قرآنی اجرایی شوند.

قاری ممتاز استان ایجاد شور و فضای قرآنی و انحصارزدایی رتبه‌های برتر از برخی افراد خاص را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: در این راستا نباید حقوق معنوی دانش‌آموزان پایمال شود بلکه همه دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد در این حوزه باید دیده شوند، اولویت نخست در مسابقات قرآن در بستر مدرسه این است که تربیت قرآنی دانش‌آموزان شکل گیرد و کسب رتبه در استان و کشور در درجات بعدی اولویت قرار دارد. بی‌شک درگیر ساختن طیف گسترده دانش‌آموزان با مسابقات قرآن برکات بیشتر و مستدام را در پی خواهد داشت و دانش‌آموزان در مباحث گوناگون قرآنی ارتقای بیشتری در استان و کشور خواهند داشت که به الگویی برای دیگر دانش‌آموزان تبدیل خواهند شد.

علیخانی با ذکر اینکه در طول مسابقات قرآن دانش‌آموزان یک جریان قوی قرآنی باید ایجاد شود، گفت: اتفاقات روز مسابقه برای دانش‌آموزان بسیار نقش‌آفرین و تعیین‌کننده است، داوران تخصصی باید در این زمینه به کار گرفته شده و دانش‌آموزان امید به عدالت داشته باشند که متأسفانه در این خصوص ضعف‌هایی وجود دارد و گاه شاهد تخصصی نبودن داوری‌ها در مسابقات قرآن دانش‌آموزان هستیم.

معلم قرآن در آموزش و پرورش استان گفت: ایجاد فضای معنوی، شاد و لذت‌بخش و دوستانه برای دانش‌آموزان در صحنه مسابقات قرآن بسیار حائز اهمیت است، می‌طلبد که مسابقات قرآن در یک فضای جشنواره‌ای یا اردویی برگزار شود تا دانش‌آموزان در کنار همسن و سالان و با محوریت قرآن کریم، تربیت و لذت و علاقه و انگیزه قرآنی را تجربه کنند تا شاهد تحول باشیم.

انتهای پیام
captcha