به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، امروز ۶ دیماه و در آیینی با حضور مدیران و مسئولان استان خط ملی نماد (۱۵۷۰) با هدف توسعه دسترسی دانشآموزان، مدارس و والدین به خدمات راهنمایی، مشاوره و مددکار اجتماعی و نیز افزایش آمادگی برای واکنش سریع در آسیبها و فوریتهای روانی - اجتماعی در ادارهکل آموزش و پرورش استان راهاندازی شد.
فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این مراسم با اشاره به اینکه تربیت نسل جدید مستلزم اطلاعات و آگاهی است، اظهار کرد: با توجه به پیشرفتهای علمی و گسترده شدن حجم عظیم اطلاعات، تربیتها باید بیش از پیش حساستر، ظریفتر و عمیقتر باشند تا بتوانیم نسل آیندهساز را بهخوبی تربیت کنیم که در این رسالت دشوار، آموزش و پرورش نیازمند همراهی و کمک تمامی دستگاهها و نهادهاست.
وی در خصوص طرح نماد یا نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، تصریح کرد: در این طرح، نگاه دستگاههای مشارکتکننده این است که بتوانیم نسل جدید را در برابر آسیبهای اجتماعی مصون بداریم و از آنان مراقبت کنیم که در وهله نخست باید محیط مدرسه، جامعه و خانه محیطی شاداب و جذاب برای دانشآموزان باشد و آنان را برای مقابله با آسیبها توانمند سازد.
مدیرکل آموزش و پرورش با تصریح اینکه تأسیس و فعالیت مدارس تابآور نیز با همین هدفگذاری انجام شده است، افزود: این مدارس دانشآموزان را آگاه و توانمند میکنند تا در مواجهه با مشکلات و آسیبها تابآوری داشته و مهارت مراقبت از خود و داشتن یک زندگی سالم را کسب کرده باشند.
قائدامینی با اشاره به متاثر شدن اجرای طرح نماد از قائله کرونا، گفت: این طرح پیش از ایام کرونا، با مشارکت دستگاههای همکار بهصورت پایلوت در مدارس برخی مناطق آغاز و سپس بهصورت سراسری اجرا شد اما متأسفانه شیوع کرونا باعث وقفه در اجرا و نیز بروز آسیبهای جدید ناشی از کرونا شد که خانهنشینی یکی از این آسیبها بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با یادآوری اهمیت تعامل و همراهی دانشآموزان با همسن و سالان خود در مدرسه، افزود: فرآیند یادگیری در این فضا و در جریان بازیهای کودکانه شکل میگیرد و دانشآموز از طریق ارتباط چهره به چهره و دریافت حالات چهره و گفتار بدن اطلاعات را دریافت میکند اما با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزشها این روند طبیعی یادگیری و بالندگی مختل شد و مسائل و معضلات زیادی بهوجود آمد.
قائدامینی راهاندازی خطوط تلفنی مشاوره به دانشآموزان و اولیا در مدارس و مراکز مشاوره مناطق هفده گانه آموزش و پرورش را یادآور شد و گفت: از آنجا که امکان بهرهگیری از امکان مشاوره برای تمامی مدارس فراهم نبود، خط ۱۵۷۰ راهاندازی شد تا مشکلات عدیده دانشآموزان و خانوادهها در دوران کرونا از طریق این مشاورهها تقلیل یابد.
وی با تأکید بر اینکه دنیا هنوز در مورد آینده جهان با کرونا اطلاعات قطعی ندارد، ادامه داد: با اینحال همگان بر تبعات سوء خانهنشینی دانشآموزان و آموزشهای مجازی واقفند که ترکتحصیل یا بازماندن از تحصیل و آسیبهای روانشناختی از جمله این موارد هستند، قطعاً بازگرداندن دانشآموز به مدرسه در حالی که حدود دو سال را در خانه و با آموزش غیر حضوری سپری کردهاند، کار آسانی نخواهد بود.
قائدامینی بیان کرد: خط ملی ۱۵۷۰ یک خط اورژانس مشاورهای است که با ۳۰ کانال تلاش میکند که در اوقات مختلف با دانشآموز ارتباط بگیرد و بدون آنکه دانشآموز یا هر فرد دیگری زمان و فرصتی را برای رفتن به نزد مشاور صرف کند، پاسخ و راهحل مشکلات را دریافت کند. خدمات مشاورهای اورژانسی، آموزش و راهنمایی مددکاری اجتماعی و خدماتی از این دست توسط مشاوران خط ۱۵۷۰ به مراجعان ارائه میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: میطلبد که همکاران اطلاعرسانی لازم در خصوص این طرح را برای دانشآموزان و اولیا خانه و مدرسه داشته باشند تا از خدمات این طرح بهرهمند شوند.
انتهای پیام