کنگره میرزای نائینی در ایران و عراق برگزار می‌شود
کد خبر: 4024326
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
در سال 1401؛

کنگره میرزای نائینی در ایران و عراق برگزار می‌شود

کنگره میرزای نائینی در نیمه دوم سال 1401 در ایران و عراق و با پیام‌ مراجع تقلید و حضور شخصیت‌های علمی به فارسی و عربی برگزار خواهد شد.

 کنگره میرزای نائینیبه گزارش ایکنا، نشست خبری کنگره میرزای نائینی، سه‌شنبه هفتم دی ماه در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعه المصطفی(ص) و دبیر شورای اجرایی کنگره میرزای نائینی، در این نشست خبری  با استناد به برخی آیات قرآن مبنی بر جایگاه عالم، گفت: امام علی(ع) فرمودند: «مَن وَقَّرَ عالِما فقَد وَقَّرَ رَبَّهُ» که اگر کسی عالمی را تکریم و احترام کند گویا خداوند را تکریم کرده است. میرزای نائینی فقیه و اصولی بود که در مردادماه 1315 شمسی از دنیا رفت و در جوار حرم مطهر امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

وی افزود: جرقه برپایی این کنگره از سال 1396 در جلسات خانگی جمعی از طلاب در نائین زده شد و کم کم به شکل امروزی، جلسه شورای سیاستگذاری و اجرایی برای آن تشکیل شده است و به صورت مفصل و علمی برگزار خواهد شد. میرزا شخصیتی است که شیخ آقابزرگ تهرانی او را عالم پرهیزگار و صالح و بی اعتنا به مقام و ریاست و دنیا توصیف کرده و مرحوم سیدمحسن امین هم او را عالمی فقیه و اصولی، حکیم، عارف و ادیب و عابد معرفی کرده است.

رفیعی با بیان اینکه گرچه او بیشتر به عنوان شخصیت فقهی اصولی مطرح است ولی شخصیت جامعی داشت، تصریح کرد: وی شخصیتی اخلاقی و صاحب ریاست عامه فقهی بود و سال‌ها شاگرد آخوند خراسانی هم بوده است و آیت‌الله خویی و علامه طباطبایی از شاگردان ایشان هستند. همراهی با میرزای شیرازی در نهضت تنباکو هم از افتخارات این مرجع عالیقدر است. 

وی با بیان اینکه کمتر درس خارج است که در آن از میرزا و آراء وی نامی برده نشود، اضافه کرد: کنگره میرزا مجوز برگزاری از جامعه‌المصطفی و آی اس سی را دارد و به زبان فارسی و عربی در ایران و عراق برگزار خواهد شد و در شهرهای مختلف این دو کشور شاهد برپایی کنگره خواهیم بود.

برپایی 10 نشست علمی

رفیعی بیان کرد: ده نشست علمی در داخل و خارج کشور و قبل از برپایی کنگره تشکیل خواهد شد و تاکنون 5 جلسه شورای اجرایی درباره این کنگره داشته‌ایم؛ مراکزی چون مرکز مدیریت حوزه، مرکز مدیریت حوزه نجف و حوزه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و تقریب مذاهب اسلامی همچنین مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه و مؤسسه آل البیت(ع) هم در برپایی این کنگره همکاری دارند.

دبیر اجرایی این کنگره تصریح کرد: مقالات علمی خوبی تاکنون به دست ما رسیده است، همچنین 17 نفر عضو شورای سیاستگذاری هستند که کار شناسایی و تهیه آثار فقهی، اصولی و تفسیری و ...، برنامه‌ریزی برای تولید نرم‌افزار آثار میرزا، ارتباط با مراکز و نهادهاو شخصیت‌های علمی را دنبال می‌کنند.

رفیعی با بیان اینکه بیوت مراجع و رهبر معظم انقلاب هم در جریان برپایی کنگره هستند، گفت: از شاگردان آن مرحوم یعنی میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی، آیت‌الله میلانی و آیت‌الله خویی، کسی زنده نیست ولی مصاحبه‌هایی با شاگردان شاگردان ایشان انجام خواهد شد البته نوه‌های پسری هم دارند که معمم هستند و نوه‌های دختری ایشان هم آقایان انصاری قمی هستند و در قم تدریس می‌کنند و یکی از نوه‌های پسری ایشان هم خانم نحله غروی نائینی است که استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران است.

ملاقات اعضای کنگره با رهبری

وی با اعلام اینکه ملاقات با رهبر معظم انقلاب و مراجع عالیقدر از جمله برنامه‌های این کنگره است و از پیام‌های ایشان استفاده خواهد شد، افزود: میرزای نائینی با اینکه تحصیل‌کرده اصفهان، قم و نجف‌اند ولی شخصیتی متعلق به همه دنیا هستند، زیرا دیدگاه‌های فقهی و اصولی وی فراتر از نجف و قم است. 

رفیعی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا خیابان‌هایی هم به نام این عالم بزرگوار در برخی شهرهای ایران نامگذاری شود، اظهار کرد: برای معرفی وی، هشت صفحه زندگینامه منتشر و در اختیار عموم قرار می‌گیرد، البته عمده آثار علمی ایشان برای حوزویان و دانشگاهیان مفید است.  

برپایی کنگره در سال 1401

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، دبیر کل کنگره میرزای نائینی در سخنانی گفت: این کنگره به مناسبت صدمین سال مهاجرت علامه میرزای نائینی از نجف به قم که با فشار انگلیس و دولت وقت عراق صورت گرفت برگزار خواهد شد؛ ایشان به همراه علمای دیگر 11 ماه در قم ماندند.

وی افزود: کنگره میرزا با دستور مدیر حوزه علمیه و با دبیری علمی آیت‌الله استادی و مدیریت آیت‌الله علیدوست بر کمیته‌های علمی همچنین حضور حجت‌الاسلام رفیعی در مدیریت اجرایی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کنگره میرزای نائینی در نیمه دوم سال 1401 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا 15 اسفند ماه فرصت دارند چکیده مقالات و تا 15 ادیبهشت هم اصل مقالات خود را بفرستند، این کنگره قدر مسلم در قم و نجف برگزار می‌‍شود و لی گزینه‌های دیگری هم در ایران و عراق وجود دارد؛ علاوه بر دو نشست عمده در حوزه‌های قم و نجف، نشست‌های متعددی به عنوان پیش نشست اصلی در حوزه‌های متعدد در حال پیش‌بینی است. 

فرخ‌فال، اظهار کرد: در فرایند سیاستگذاری این کنگره با بیوت مراجع عظام، شخصیت‌های برجسته حوزوی و اساتید و مراجع معزز قم و نجف ارتباط مطلوبی برقرار شده است.

در پایان این نشست از پوستر کنگره نیز رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha