اولویت بودجه 1401؛ عدالت محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی
کد خبر: 4026257
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بیان کرد:

اولویت بودجه 1401؛ عدالت محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان تلاش در جهت عدالت‌محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی را یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 دانست.

بهرام نصرالهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، بهرام نصرالهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، ۱۴ دی‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان با تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: لایحه بودجه 1401 با توجه به اینکه اولین لایحه بودجه دولت جدید بوده، از چند جهت حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه بودجه 1401 دارای ویژگی‌های خاص و تغییرات اساسی بوده که قابل توجه است، افزود: در سال‌های گذشته بودجه پروژه‌محور بود اما در بودجه سال آینده، رویکرد اقتصادی به خود گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بیان کرد: در بودجه‌های سال‌های گذشته پروژه‌محوری و تمرکز بر کارهای عمرانی در اولویت قرار داشت اما ریل بودجه 1401 تغییر کرده و رویکرد اقتصادی در کنار تکمیل پروژه‌های زیرساختی مورد توجه دارد.

وی به هدف‌گذاری دولت برای رشد ۸ درصدی اقتصاد در چهار بخش‌ کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات اشاره کرد و گفت: در این راستا دولت در تلاش است تا برای تحقق این امر از بودجه سال آینده کمک بگیرد.

نصرالهی‌زاده، ویژگی دیگر بودجه سال 1404 را تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها دانست و افزود: یکی از موانع جدی روند توسعه، تمرکز بیش از حد تصمیم‌گیری‌ها در مرکز کشور بوده است و عملا استان‌ها به یک مجری تبدیل شده بودند. اما این تفویض اختیار موجب می‌شود تا خود استان‌ها خلق منابع کنند و مدیریت منابع و تصمیم‌گیری‌ها را در دست گیرند.

وی تلاش در جهت عدالت‌محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی را یکی دیگر از ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 دانست و گفت: در سطح توسعه استان‌ها در کشور فاصله فاحشی و نابرابری آشکاری وجود دارد که در لایحه بودجه تلاش شده تا در جهت عدالت‌محوری و اصلاح نابرابری‌ها حرکت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، کنترل تورم، ثبات اقتصادی، برنامه‌محوری را از ویژگی‌های دیگر بودجه 1401 عنوان و به ویژگی‌های کلی بودجه در سطح کلان نیز اشاره کرد و ادامه داد: افزایش حداقل 29 درصدی و رشد پلکانی حقوق کارکنان دولت، معافیت مالیاتی برای حقوق‌های زیر پنج میلیون تومان، افزایش سطح پوشش بیمه کشاورزی، کمک به رشد اقتصادی کشور، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها، از جمله ویژگی‌های کلان و مهم لایحه بودجه امسال است.

نصرالهی‌زاده بیان کرد: مجموع اعتبارات استانی سال ۱۴۰۱ کردستان دو هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان در سال جاری بوده که نسبت به بودجه سال جاری بیش از ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی، سهم استان کردستان از درآمد حاصل از فروش نفت را ۵٫۵درصد اعلام و عنوان کرد: سهم استان کردستان از ستون استانی، نفت، توازن و طرح‌های هادی روستایی، ۳٫۴ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان افزود: استان کردستان در بخش پروژه‌های ملی، دارای ۳۳پروژه است؛ از این تعداد، ۲۰ پروژه ملی و ۱۳ پروژه در پیوست قانونی بودجه قرار دارد که در مجموع هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان اعتبار دارند.

وی اظهار کرد: مجموع اعتبارات پروژه‌های استانی و ملی استان کردستان، سه هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان بوده است.

نصرالهی زاده، اعتبارات عمرانی امسال در استان کردستان را ۴ هزار میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعلام کرد و گفت: مجموع اعتبارات عمرانی استان در سال جاری ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای سال آینده دستگاه‌های اجرایی استان ۷۳۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری ۲۱ درصد پیشرفت نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، یادآور شد: مجموع اعتبارات جاری، استانی و عمرانی استان در لایحه بودجه کشور شش هزار و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام
captcha