ارتباط با خداوند، ولایت و مردم؛ فرمول‌ محبوبیت حاج قاسم + عکس
کد خبر: 4026274
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
در محفل قرآنی سردار دل‌ها بیان شد؛

ارتباط با خداوند، ولایت و مردم؛ فرمول‌ محبوبیت حاج قاسم + عکس

فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ در محفل انس با قرآن و شهدا با بیان اینکه ارتباط سردار شهید سلیمانی با خداوند، ولایت و ارتباط او با مردم، سه عنصر اساسی در نگاه ایشان است که او را محبوب همه قلب‌ها کرده است، گفت: این سه محور، مبنای مکتب حاج قاسم است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، پس از شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، تمامی اقشار و اصناف به صورت خودجوش تمام تلاششان را جهت ادای دین به ساحت این مجاهد برجسته و شهید عالیقدر انجام دادند و جامعه قرآنی کشور نیز مستثنی از این حرکت عظیم نبوده و با گردهم آمدن همه ظرفیت‌های مردمی و مجموعه‌های فعال در حوزه قرآنی کشور، اقدامات متعددی را صورت داده است.

امسال نیز در ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمان ایشان، قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی، محفل انس با قرآن و شهدا را 14 دی‌ماه به‌مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان در حسینیه الزهرا(س) با اجرای مهدی صفری برگزار کردند.

طلیعه این برنامه با تلاوت آیات سوره مبارکه توبه توسط کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان مزین شد و بعد از آن مسعود سیاح گرجی، ابتهال‌خوانی زیبایی را اجرا کرد. بعد از آن امین پویا، قاری بین‌المللی کشورمان آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر را تلاوت کرد.


گزارش تصویری محفل انس با قرآن و شهدا


اجرای گروه تواشیح و همخوانی محمد رسول‌الله(ص) بخش دیگری از این برنامه بود. در این برنامه دو اثر جدید این گروه که با همراهی گروه نوجوانان و بزرگسالان محمد رسول‌الله(ص) تولید شده است، با عنوان قهرمان ملت‌ها اجرا شد. این اثر در مزار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، مرقد مطهر امام خمینی(ره)، دانشگاه تهران و میدان آزادی تولید شده است.

اثر جدید دیگر این گروه نیز تلاوت آیاتی از سوره احزاب بود که به صورت هم‌خوانی اجرا شد. این اثر نیز در محل بیت‌الزهرای کرمان تولید شده است. بیت‌الزهرا(س) کرمان جایی است که هرساله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان ایام فاطمیه، آنجا حاضر می‌شد و در این مراسم شرکت می‌کرد. یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی گروه هم‌خوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ تولید آثار تصویری با موضوع شهدا، ایثار و مقاومت است.

پایان بخش این برنامه، سخنرانی سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ بود؛ وی در خصوص مکتب و راه و اندیشه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: در این رابطه صحبت‌های بسیاری شده است و در ایام اخیر، از لسان مقام معظم رهبری شنیدم که فرمودند از مهمترین ویژگی حاج قاسم سلیمانی صدق و اخلاص او بود. ایشان در جای دیگری فرمودند که شجاعت و تدبیر، در وجود حاج قاسم جمع شده بود.

وی افزود: بسیاری از ویژگی‌های برجسته و شاخص شهید سلیمانی را می‌توان در مدیریت جهادی ایشان دید. مردم‌دوستی، مردم‌مداری، دشمن‌ستیزی، دشمن‌شناسی، عشق و علاقه او به شهدا و خانواده آن‌ها و به‌ویژه توجه او به اصول که در وصیت‌نامه خود از آن‌ها نام برده است، از جمله این شاخصه‌ها هستند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه شاخص‌های محوری و مدیریتی حاج قاسم بسیار فراوان است، اما برای دستیابی به این شاخص‌ها باید به صورت دقیق و صحیح باید به سه محور زندگی سردار شهید سلیمانی یعنی ارتباط او با خدا، ارتباط او با ولایت و ارتباط او با مردم بپردازیم، گفت: این سه محور و سه موضوع، مبنای مکتب حاج قاسم است و تمام علاقه مردم به حاج قاسم بر پایه این سه محور حاکم است.

فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ با بیان اینکه ارتباط او با خداوند، ارتباط او با ولایت و امامت و ارتباط سردار سلیمانی با مردم سه عنصر اساسی در نگاه ایشان است که او را محبوب همه قلب‌ها کرده است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به رابطه حاج قاسم با خدا و دو عنصر بعدی برسیم، باید جملات او که در وصیت‌نامه‌اش به آن اشاره کرده است را جویا شویم.

حسن‌زاده تصریح کرد: سردار در وصیت‌نامه‌اش، رابطه خود با خدا را به زیبایی به ما نشان می‌دهد و می‌گوید: «خداوند،‌ ای عزیز! من سال‌هاست از کاروانی به جا مانده‌ام و پیوسته کسانی را به سوی آن روانه می‌کنم، اما خود جا مانده‌ام، اما تو خود می‌دانی هرگز نتوانستم آن‌ها را از یاد ببرم. پیوسته یاد آن‌ها، نام آن‌ها، نه در ذهنم بلکه در قلبم و در چشمم، با اشک و آه یاد شدند. عزیز من! جسم من در حال علیل شدن است. چگونه ممکن است کسی که چهل سال بر درت ایستاده است را نپذیری؟ خالق من، محبوب من، عشق من که پیوسته از تو خواستم سراسر وجودم را مملو از عشق به خودت کنی؛ مرا در فراق خود بسوزان و بمیران. عزیزم! من از بی‌قراری و رسواییِ جاماندگی، سر به بیابان‌ها گذارده‌ام؛ من به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان می‌روم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بسته‌ام، تو خود می‌دانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمی‌خواهم. مرا به خودت متصل کن.» و در این رابطه او هیچ وقت به خود ترس راه نداد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی فرمول‌هایی دارد که ویژگی‌های شهدا را به ما می‌آموزد، گفت: او می‌گوید: «شرط شهید شدن شهید بودن است» و خود او هم اینگونه بود. فرمول دیگری هم برای عاقبت به خیری و ارتباط با امامت و ولایت داشت که می‌توان رابطه او را با امامت، ولایت، رهبری و حضرت زهرا(س) پی برد. او شش بار قسم یاد می‌کند و می‌گوید: «والله که یکی از مهمترین شئونات عاقبت به‌خیری رابطه قلبی و دلی ما با این حکیم فرزانه است که سکان انقلاب در دست اوست». او به ما می‌گوید که به هر میزانی که عاقبت به‌خیر شده است به دلیل این رابطه قلبی و دلی است. لذا این روابط اگر اصلاح شود، به طور خود به خودی مکتب شهید سلیمانی در وجود انسان‌ها متبلور می‌شود و این‌ها بود که حاج قاسم را به اینجا رساند.

فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ ادامه داد: سومین رابطه سردار، رابطه او با مردم بود که بر اساس رنگ خدایی شکل می‌گیرد. هر مقدار رنگ خدایی بیشتر می‌شود رنگ خطوط فاصله کمتر می‌شود. حاج قاسم می‌گوید که من اهل این خط‌ها نیستم و همه مردم، خانواده من هستند. او در وصیت‌نامه‌اش، مردم را اینگونه خطاب می‌کند که: «به برادران و خواهران ایرانی‌ام می‌گویم که باعث سربلندی هستند که هزاران بار جان من و امثال من فدای شما باد»؛ او همه مردم را مورد خطاب قرار می‌دهد و هر جا که لازم بود، حضور می‌یافت و به داد مردم می‌رسید.

وی با بیان اینکه حاج قاسم نگاهش فراگیر بود و همه را دوست داشت و به همین دلیل، همه او را دوست داشتند، تصریح کرد: او در محبتش مرز نداشت، چراکه رابطه او با خدا، ولی و امامش را به اوج رسانده بود. او حاضر بود جانش را در همه جا فدای مردم بکند و امروز مردم هم حاضرند جانشان را فدای او و مکتب او بکنند. امیدوارم خداوند به ما توفیق شناخت مکتب حاج قاسم را بدهد.

یادآوری می‌شود، در این مراسم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن، حجت‌الاسلام والسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، داوود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی، منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن، سیدحسین موسوی بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران و جمعی دیگر از مدیران و چهره‌های قرآنی و فرهنگی کشور حضور داشتند که به‌صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش شد.
انتهای پیام
captcha