سنگرهای تهذیب با مشارکت مسئولانه طلاب فتح می‌شود
کد خبر: 4027808
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

سنگرهای تهذیب با مشارکت مسئولانه طلاب فتح می‌شود

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه معتقد است که سنگرهای تهذیب و تربیت جزء با مشارکت و نصرت مسئولانه طلاب فتح نمی‌شود.

 معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور شامگاه گذشته، 20 دی‌ ماه در کارگاه آموزشی جهاد تربیتی با موضوع «مردمی‌سازی تربیت» اظهار کرد: مردمی‌سازی به مشارکت گرفتن توده انسان‌ها و به میدان آوردن اراده‌های همگانی است که ضرورت انکارناپذیری در فضای حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

وی رویکرد جدید معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه را روند مشارکتی با کنشگری خود طلاب و مدارس علمیه دانست و افزود: رویکرد جدید طلاب را بیش از پیش متوجه مسئولیت‌هایشان کرده است و آن‌ها را نه مخاطب که کارگزار فعالیت‌های تربیتی می‌شناسد و با مشارکت فعال طلبه، عنصر سازندگی را در وجود فرد تقویت می‌کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه کشور کرد: عظمت اهداف تربیتی و جریان آن در تمامی لایه‌های پیدا و پنهان زندگی طلاب هر مسئول دغدغه‌مندی را به این نتیجه می‌رساند که این جبهه خطیر را تنها با اتکای به فرماندهان آن و صرفاً با اساتید اخلاق نمی‌توان تدبیر کرد.

وی ادامه داد: بکارگیری ظرفیت مردمی و بسیج عمومی طلاب به عنوان افسران و سربازان تهذیب و تربیت می‌تواند غربت متولیان این امر را ترمیم ‌کند؛ حقیقتی که می‌تواند علاوه بر فتح سنگرهای تهذیبی و تربیتی، موجب فتح‌الفتوح اصلی یعنی تربیت مسئولانه افسران جبهه تحول معنوی شود.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده‌نوری گفت: سنگرهای تهذیب و تربیت جز با مشارکت و نصرت مسئولانه طلاب فتح نمی‌شود، براین اساس طلبه‌ای که منفعلانه خود را مهمان و مخاطب مباحث اخلاقی و تربیتی بداند، راه به سلوک مجاهدانه نمی‌یابد. برای آنکه آموخته‌های اخلاقی، برکت یافته و در جانمان تثبیت و اقامه شود، باید همزمان برای ترویج و اقامه آن در محیط پیرامونی و جامعه خود مجاهدت کرده است و سرفصل عملی «نصرت تربیتی» را بگذرانیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اظهار کرد: مردمی‌سازی یعنی به میدان آوردن مردم و استفاده از ظرفیت عظیم توده‌ها و بهره‌گیری از نیروی متراکم همگان در یک عرصه خاص. منظور از مردم در این اصطلاح همه کسانی هستند که وظیفه‌ حقوقی، مسئولیت مستقیم و شأن و جایگاه اعتباری نسبت به یک کار ندارند و رسماً به انجام آن موظف نیستند. در این اصطلاح مردم مقابل مسئولان است و مصداق کامل آن در مدارس علمیه، عموم طلاب در مقابل مسئولان حوزه هستند، بنابراین مردمی‌سازی به این هدف صورت می‌گیرد که همه مردم (طلاب) خود را مسئول بدانند و به انتظار نهادهای مدیریتی و ساختارهای رسمی و حاکمیتی ننشینند و از صرف توان خود در حل مسائل مختلف اجتماعی دریغ نورزند.

وی در پایان یادآور شد: مراد از تربیت هم در این عنوان هرگونه نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری در فرایند تربیت و زمینه‌سازی برای ارتقا و رشد است که شامل تمامی فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی هدفمند و منسجم تا حصول اهداف تربیتی می‌شود. مردمی‌سازی تربیت به معنای ایجاد احساس مسئولیت برای عموم مؤمنان از جمله طلاب نسبت به امر انسان‌سازی و مشارکت دادن آن‌ها در فرایندهای تربیتی و اثرگذاری بر جان انسان‌ها به ویژه در قالب‌های گروهی و تشکیلاتی است.

انتهای پیام
captcha