پیشنهاد استفاده از IPTV‌ در مسابقات قرآن
کد خبر: 4033313
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

پیشنهاد استفاده از IPTV‌ در مسابقات قرآن

سعید مقیسه، قائم مقام معاون فضای مجازی صدا و سیما در نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به پیشنهاد ایده «استفاده از سرویس‌های تعاملی IPTV‌ها در مسابقات قرآنی» پرداخت.

پیشنهاد استفاده از IPTV‌ ها در مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار و در این نشست در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ایده و طرح‌هایی ارائه شد. در ادامه چکیده‌ای از مقاله سعید مقیسه، قائم مقام معاون فضای مجازی صدا و سیما با عنوان «استفاده از سرویس‌های تعاملی IPTV‌ها در مسابقات قرآنی» را می‌خوانید؛

«با توسعه IPTVها اعم از نمونه­‌های سازمانی مانند تلوبیون، ایران صدا و سپهر یا نمونه‌های طرف قرارداد صدا و سیما مانند آیو، لنز، تیوا و فام، امکانات جدیدی برای تعامل با مخاطب به­ وجود آمده که هر اندازه استفاده از این سرویس­‌ها بیشتر شود، جذب مخاطب و افزایش برخی از این سرویس‌ها، مستقیماً توسط بخش فنی IPTV در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد و بخش دیگری از سرویس‌ها تنها با تغییر رویکرد تولید و برنامه‌ریزی توسط تهیه‌کنندگان، امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

اما به دلیل نوپدید بودن این روش­‌ها، اکثر تهیه‌کنندگان آشنایی کافی با آن­ها ندارند و بخش فنی یا هدایت­گران IPTVها هم ترجیح می‌دهند شروع سرویس‌های تعاملی‌شان در برنامه‌های پر مخاطب باشد. در نتیجه برنامه‌های قرآنی عملاً از این امکانات بی‌بهره مانده‌اند. لذا چه بهتر است که از این فرصت ایده­‌پردازی به­ وجود آمده استفاده شود تا شاید به این بهانه بتوان توجه تهیه‌کنندگان و مدیران مربوطه را برای استفاده از فرصت پیش رو جلب کرد.

برنامه‌هایی که در حال حاضر از سرویس­‌های تعاملی تلوبیون استفاده می‌کنند، عبارتند از؛ سریالیست(شبکه 1)، سیم آخر(شبکه 3)، مافیا(شبکه سلامت)، آشپزی با مامان(شبکه 5)، ایران من(شبکه 1)، دست فرمون(شبکه نسیم)، خانه زیبای من(شبکه 2)، محاکات(شبکه 2)، آب و آتش (شبکه نسیم)، ستاره‌­ساز(شبکه 3). همانطور که مشهود است نام برنامه‌های قرآنی در آن نیست! البته در شبکه قرآن از یک اپلیکیشن مستقل به نام ایران­شهر استفاده شده که مخاطبان ابتدا در آن ثبت نام کرده و با روند مسابقه آشنا می­‌شوند و حتی به صورت جانبی آموزش می­‌بینند و سپس در برنامه دعوت می­‌شوند که اقدامی ارزنده و قابل تحسین است، اما به دلیل جدا بودن از آنتن، مخاطبان کمتری را جذب می‌کند و حال آنکه ایده ارائه شده توسعه همین نوع تعاملات در IPTVها به شمار می‌رود.

همچنین برخی از این سرویس‌­ها از طریق سایت شبکه انجام می­‌شود، اما به دلیل کم بودن کاربران سایت دامنه نفوذ پایینی دارد. مقایسه بفرمایید رتبه 3 تلوبیون در الکسا را با رتبه 40 هزار برخی سایت شبکه‌­ها یا تعداد 16 میلیونی کاربران تلوبیون را با تعداد 50 هزار نفری کاربران برخی سایت­‌ها.

دریافت محتوا، نظر­سنجی، ادامه برنامه برودکست در IPTV، مسابقه آنلاین، مسابقه روی آرشیو برنامه، مسابقه روی دیگر برنامه­‌های آرشیوی شبکه، باشگاه مخاطبان، ثبت­‌نام در برنامه از طریق IPTV، نظرسنجی‌­های مختلف، شرکت در مسابقه، ارسال محتوا، پویش، کنداکتور اختصاصی، اطلاع‌­رسانی و ارسال پیام قبل یا در حین پخش برنامه به عوامل تولید، شرکت­‌کنندگان، کارشناسان، علاقه‌­مندان برنامه‌های مشابه و ... سرویس‌های تعاملی قابل پیاده‌سازی توسط تهیه‌کننده هستند.

ایجاد تعامل در برنامه‌­ها، افزایش پای‌بندی مخاطب به برنامه را به ارمغان می‌آورد و احتمال دنبال کردن مستمر برنامه توسط آنان را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر آن، زمینه توجه مخاطبان جدید به برنامه‌­های قرآنی را فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha