به گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمنماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار و در این نشست در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانهای ایده و طرحهایی ارائه شد. در ادامه چکیدهای از مقاله سعید مقیسه، قائم مقام معاون فضای مجازی صدا و سیما با عنوان «استفاده از سرویسهای تعاملی IPTVها در مسابقات قرآنی» را میخوانید؛
«با توسعه IPTVها اعم از نمونههای سازمانی مانند تلوبیون، ایران صدا و سپهر یا نمونههای طرف قرارداد صدا و سیما مانند آیو، لنز، تیوا و فام، امکانات جدیدی برای تعامل با مخاطب به وجود آمده که هر اندازه استفاده از این سرویسها بیشتر شود، جذب مخاطب و افزایش برخی از این سرویسها، مستقیماً توسط بخش فنی IPTV در دسترس مخاطب قرار میگیرد و بخش دیگری از سرویسها تنها با تغییر رویکرد تولید و برنامهریزی توسط تهیهکنندگان، امکان بروز و ظهور پیدا میکند.
اما به دلیل نوپدید بودن این روشها، اکثر تهیهکنندگان آشنایی کافی با آنها ندارند و بخش فنی یا هدایتگران IPTVها هم ترجیح میدهند شروع سرویسهای تعاملیشان در برنامههای پر مخاطب باشد. در نتیجه برنامههای قرآنی عملاً از این امکانات بیبهره ماندهاند. لذا چه بهتر است که از این فرصت ایدهپردازی به وجود آمده استفاده شود تا شاید به این بهانه بتوان توجه تهیهکنندگان و مدیران مربوطه را برای استفاده از فرصت پیش رو جلب کرد.
برنامههایی که در حال حاضر از سرویسهای تعاملی تلوبیون استفاده میکنند، عبارتند از؛ سریالیست(شبکه 1)، سیم آخر(شبکه 3)، مافیا(شبکه سلامت)، آشپزی با مامان(شبکه 5)، ایران من(شبکه 1)، دست فرمون(شبکه نسیم)، خانه زیبای من(شبکه 2)، محاکات(شبکه 2)، آب و آتش (شبکه نسیم)، ستارهساز(شبکه 3). همانطور که مشهود است نام برنامههای قرآنی در آن نیست! البته در شبکه قرآن از یک اپلیکیشن مستقل به نام ایرانشهر استفاده شده که مخاطبان ابتدا در آن ثبت نام کرده و با روند مسابقه آشنا میشوند و حتی به صورت جانبی آموزش میبینند و سپس در برنامه دعوت میشوند که اقدامی ارزنده و قابل تحسین است، اما به دلیل جدا بودن از آنتن، مخاطبان کمتری را جذب میکند و حال آنکه ایده ارائه شده توسعه همین نوع تعاملات در IPTVها به شمار میرود.
همچنین برخی از این سرویسها از طریق سایت شبکه انجام میشود، اما به دلیل کم بودن کاربران سایت دامنه نفوذ پایینی دارد. مقایسه بفرمایید رتبه 3 تلوبیون در الکسا را با رتبه 40 هزار برخی سایت شبکهها یا تعداد 16 میلیونی کاربران تلوبیون را با تعداد 50 هزار نفری کاربران برخی سایتها.
دریافت محتوا، نظرسنجی، ادامه برنامه برودکست در IPTV، مسابقه آنلاین، مسابقه روی آرشیو برنامه، مسابقه روی دیگر برنامههای آرشیوی شبکه، باشگاه مخاطبان، ثبتنام در برنامه از طریق IPTV، نظرسنجیهای مختلف، شرکت در مسابقه، ارسال محتوا، پویش، کنداکتور اختصاصی، اطلاعرسانی و ارسال پیام قبل یا در حین پخش برنامه به عوامل تولید، شرکتکنندگان، کارشناسان، علاقهمندان برنامههای مشابه و ... سرویسهای تعاملی قابل پیادهسازی توسط تهیهکننده هستند.
ایجاد تعامل در برنامهها، افزایش پایبندی مخاطب به برنامه را به ارمغان میآورد و احتمال دنبال کردن مستمر برنامه توسط آنان را افزایش میدهد؛ علاوه بر آن، زمینه توجه مخاطبان جدید به برنامههای قرآنی را فراهم میکند.
انتهای پیام