چهار ذکری که حال انسان را خوب می‌کند
کد خبر: 4033652
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

چهار ذکری که حال انسان را خوب می‌کند

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، مدرس حوزه و دانشگاه به چهار ذکری که در قرآن آمده و بیانشان حال انسان‌ها را حتی در سختی‌ها و مشکلات خوب می‌کند اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه گذشته 14بهمن‌ماه، در نخستین یادواره 35 شهید روحانی منطقه ترشیز که در زیارتگاه شهید مدرس برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا شهدا و اولیا خدا حالشان خوب بود، در حالی که سختی‌هایشان و مشکلاتشان از ما کمتر نبوده است، اظهار کرد: به رغم اینکه شرایط روزهای جبهه از امروز سخت‌تر بود اما حالشان خوب بود.

وی رمز این خوب بودن را در بیان مدام چهار ذکر «الله‌اکبر»، «سُبْحانَ اللهِ»، «الْحَمْدُ الِلهِ» و «لا إلهَ إلاّ اللهُ» دانست و عنوان کرد: خداوند متعال انسان را در سختی آفریده است، سختی زندگی انسان واقعیتی بوده و هیچ‌گاه پاک نمی‌شود، با توجه به اینکه همه به نوعی سختی خود را دارند به همین خاطر هیچ‌گاه نباید ظاهر زندگی دیگران را با خود مقایسه نمود.

این استاد حوز‌ه علمیه بیان کرد: همه حیات و ممات ما به امتحان پیچیده شده است، به‌طوری که اگر خداوند دارایی داده و یا نداده برای امتحان بوده نه دادن امتیاز، حتی آن‌هایی را هم که از ما می‌گیرد، برای امتحان کردن است.

ماندگاری مطرح کرد: زندگی بشر به سختی، امتحان و تفاوت پیچیده شده است، اما با وجود اینکه این سه حقیقت در زندگی ما، شهدا و اولیا بوده، اما حالشان بسیار بهتر بوده است، حتی وقتی از امام حسین(ع) در گودی قتلگاه، حضرت زینب(س) در اسارت و یا از آیت‌الله مدرس زمانی که می‌خواهند او را به شهادت برسانند، حالشان را می‌پرسند، می‌گویند خوب است.

وی با اشاره به اینکه نه تنها انبیا و اولیا بلکه شهدا هم در مکتب انقلاب اسلامی، قرآن و اهل‌بیت(ع) تربیت شدند، گفت: اگر برخی بعد از 43 سال از انقلاب هنوز می‌گویند، چرا اوضاع کشور خوب نیست باید گفت چون در این مسیر برخی مردود و برخی قبول شدند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هرچند در زمان پیامبر اسلام هم برخی از نزدیکان ایشان خیانت کردند، اما از سویی همسر فرعون در مکتب موسی تربیت شد، متأسفانه برخی در این انقلاب مردود شدند و نتوانستند نمره قبولی را به دست آورند.

ماندگاری بیان کرد: اولین اعتقادی که در انقلاب به ما آموختند، اما عده‌ای تنها در حد شعار فهمیدند نه در حد اعتقاد ذکر الله‌اکبر بود، این به معنای بزرگ بودن خدا و جبران کردن سختی‌ها و تفاوت‌ها توسط خداوند متعال است.

وی با اشاره به آیه 170 سوره «آل‌عمران» که در بخشی از آن می‌فرمایند: «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِ؛ آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند» افزود: هرچند زندگی دنیا در سختی و امتحان بوده و متفاوت است ولی خداوند جبران می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد: کسانی که فکر می‌کند خدا به آن‌ها ظلم می‌کند خودشان به خودشان ظلم می‌کنند، چون بدون شک خداوند متعال در دنیا یا آخرت جبران می‌کند. اگر «الله‌اکبر» اولین شعار انقلاب بود و یا اگر پیامبر اسلام به زهرای مرضیه می‌گویند، برای کاهش سختی‌ها 34 مرتبه «الله‌اکبر» بگو چون اعتقادات بسیاری در آن نهفته است.

ماندگاری با بیان اینکه هرکس «الله‌اکبر» را باور کند صبر می‌کند و حالش خوب می‌شود، ذکر دیگری که موجب آرامش می‌شود را «الحمدالله» دانست و گفت: روحانیت باید مبلغ «الله‌اکبر» و «الحمدالله» باشند اگر این اتفاق بیفتد صبر و شکر در جامعه زیاد می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر فقط نیمه‌خالی لیوان را نبینیم همیشه حتی در سختی‌ها و گرفتاری‌ها نیز ذکر الحمدالله را خواهیم گفت در غیر این صورت هیچ‌گاه نعمات خدا را نخواهیم دید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما امروز منکر مشکلات در جمهوری اسلامی نیستیم، اما این انقلاب آن قدر یار و مدافع برای اسلام تربیت کرده که 43 سال است یک آجر از حرم حضرت زینب(س) کم نشده، یک وجب از خاک کشور به تاراج نرفته است و کسی نتوانسته پرچم ولایت را پایین بیاورد در صورتی که زمان رضاخان روضه‌خوانی ممنوع بوده، اما اکنون به برکت انقلاب آن‌قدر مراسم‌های زیارت، روضه‌خوانی و دیگر مراسم‌های مختلف برگزار می‌شود که مدام باید خداوند را شاکر بود.

وی عنوان کرد: شهدای روحانی مانند انبیا و اولیا ذکر الحمدالله را تبلیغ کردند تا نعمات، صبر و شکر در جامعه افزایش یابد، انقلاب دستاوردها و پیشرفت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف داشته اما قبل از انقلاب کدام را داشتیم.

این استاد حوزه در ادامه از «سبحان‌الله» به‌عنوان سومین ذکری که خدا در قرآن می‌گوید بگویید تا حالتان خوب شود، نام برد و گفت: حکمت و فلسفه سختی‌ها و تفاوت‌ها را باید با «سبحان‌الله» پیدا کنیم.

ماندگاری همچنین به «لا إلهَ إلاّ اللهُ» به عنوان چهارمین ذکری که حال انسان‌ها را خوب می‌کند، اشاره کرد و افزود: اگر مردم به پشتیبانی خدا امیدوار باشند و بر این باور داشته باشند، روح امیدواری در زندگی‌شان جاری می‌شود، اما متأسفانه به جای اینکه حرف خدا را قبول کنیم به شایعات، خرافات و به غیر خدا توجه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر امام راحل انقلاب را توانست هدایت کند با توسل به این ذکرها بود، عنوان کرد: اگر دهه فجر و مراسم‌های دینی و مذهبی برگزار می‌شود به خاطر زنده شدن این اعتقادات است، اگر باور کردیم که خدا بهترین پشتیبان است مردم امیدوار می‌شوند.

روحانیون شهید مصداق هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ بودند

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امشب یادواره کسانی است که مقصدشان بهشت بود و هیچ‌گاه متکلم وحده نبودند، گفت: روحانیون به جای نشستن در خانه حرکت در زیر باران گلوله را انتخاب نمودند و همیشه تأثیرگذار در بین اطرافیانشان بودند.

وی افزود: روحانیون شهید مصداق «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ» بودند، نه تنها هیچ گاه ناامید نبودند، بلکه معتقد بودند، اگر جایی را از دست بدهیم می‌توان بازهم آن را پس گرفت، باید مراقب ایمانمان بو،د چراکه سقوط ایمان به راحتی فتح شدنی نخواهد بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: امشب یادواره آن‌هایی است که از ابتدای انقلاب تاکنون در حجره‌های حوزه‌های علمیه رشد نمودند و هیچ توقع و درخواستی از نظام و حاکمیت نداشتند.

نیک‌بین از شهید مدرس به عنوان یکی از روحانیون مبارزی نام برد که در راه رسیدن اهدافش به شهادت رسید نام برد و گفت: این مراسم بزرگداشتی برای مقام علم، شهید، ایثار و مروت است.

وی با بیان اینکه شهدای روحانی همیشه به دنبال حقیقت بودند، شهادت برای روحانیت را افتخاری بزرگ و همیشگی دانست و افزود: امروز روحانیت در خط مقدم دفاع از دین خدا هستند.

در این مراسم نیز حاج مهدی سروریان به ذکر مداحی و نوحه‌سرایی پرداخت.

انتهای پیام
captcha