نقش مهم روحانیون در پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی
کد خبر: 4034435
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

نقش مهم روحانیون در پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه انقلاب و نهضت اسلامی یک نهضت و انقلاب فرهنگی بوده و هست، بیان کرد: روحانیت به عنوان یکی از اقشار و فعالان فرهنگی جامعه به وظیفه خود در جهت فهم دین و تبلیغ آن که بخشی از این انقلاب و نهضت فرهنگی است، عمل کرده و همچنان هم به این وظیفه خود عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره نقش روحانیت در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: همواره روحانیت یکی از اقشار مهم و تأثیرگذار در جامعه بوده و هست، به گونه‌ای که در رأس آن‌ها امام راحل و مراجع عظام تقلید قرار داشتند که این افراد در رهبری انقلاب اسلامی، حرکت‌های اجتماعی و اساس انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند و با همراهی اقشار جامعه اعم از بازاریان، دانشگاهیان، کشاورزان و غیره به واسطه حرکت‌های دسته‌جمعی که انجام می‌دادند در نهایت موفق شدند این انقلاب را به پیروزی برسانند.

شاخصه اصلی انقلاب، فرهنگ است

وی شاخصه اصلی انقلاب و نهضت اسلامی را فرهنگ دانست و افزود: این در حالی است که امام حسین(ع) در جریان عاشورا و همچنین پیامبر اسلام(ص) نیز نهضت خود را با فرهنگ آغاز و همواره مردم را برای رستگاری، دعوت به لا اله الی‌الله می‌کردند و این نهضت به جایی رسید که امام خمینی(ره) در 43 سال گذشته نهضت خود را با فرهنگ آغاز کردند و همچنان ما می‌بینیم که این شعار به عنوان یکی از شعارهای انقلاب اسلامی در نهضت امام خمینی(ره) مورد توجه قرار می‌گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: این در حالی است که ایشان در سال 1323 خطاب به علما و دانشگاهیان بیانیه‌ای را منتشر کردند که در این بیانیه از ضرورت قیام برای خدا صحبت کردند و از مردم خواستند تا قیام برای منافع شخصی را کنار گذاشته و برای منافع اسلام و مسلمین قیام کنند. در حقیقت ایشان در این بیانیه با استفاده از آیات و روایات و با اشاره به قیام پیامبران، توصیه می‌کنند تا مردم برای منافع اسلام و مسلمین قیام نمایند و تأکید می‌کنند قیامی که برای خدا باشد با شکست مواجه نخواهد شد.

سجادی‌زاده اظهار کرد: بنابراین انقلاب و نهضت اسلامی یک نهضت و انقلاب فرهنگی بوده و هست و روحانیت نیز به وظیفه خود در جهت فهم دین و سپس دعوت به دین که بخشی از این انقلاب و نهضت فرهنگی است، عمل کرده و همچنان هم به این وظیفه خود عمل می‌کنند و همواره پای‌بند هستند.

روحانیون و اقدامات فرهنگی آن‌ها در جهت نهضت اسلامی

وی در ادامه تصریح کرد: البته گفتنی است که شاید برخی از این اقدامات فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اتفاقاتی که رخ داد مورد غفلت قرار گرفت، اما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در رأس قشر روحانیون و البته مملکت قرار دارند و همواره تبلیغ را یک کار فرهنگی و یکی از وظایف مهم روحانیون می‌دانند و به این امر اهتمام ویژه‌ای دارند، لذا روحانیون باید تبلیغ را که پیام قرآن و پیامبر(ص) است و با توجه به تأکیدی که ایشان نسبت به این موضوع دارند به عنوان یک اقدام فرهنگی مورد توجه قرار دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این میان البته که فرهنگ می‌تواند قالب‌های مختلفی اعم از منبر، کتاب، نگارش مقاله، فیلم، تئاتر، سینما و تعزیه‌گردانی را شامل شود که روحانیون به حوزه فیلم، تئاتر و سینما ورود پیدا نکردند و تنها بخشی از این حوزه‌های فرهنگی که مربوط به نگارش و قلم است را مد نظر قرار دادند و در حقیقت به نوعی با تقسیم وظایفی که انجام دادند این حوزه‌ها را به افرادی که علاقه‌مند به این حوزه‌ها بودند، سپردند.

سجادی‌زاده اظهار کرد: در واقع مایه اصلی فرهنگ ما که یک فرهنگ غنی اسلامی است، به نوعی یک تمدن عظیم را در طول جامعه بشریت ایجاد کرده است و همواره یکی از تأثیرگذارترین تمدن‌ها در طول تاریخ بشریت بشمار می‌رود، زیرا نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های دنیا حاکی از آن است که نیمی از این نسخه‌های خطی توسط افرادی چون ابوعلی سینا و سایر دانشمندان و بزرگان علوم و ادب ایرانی که به نوعی تحصیل کردگان حوزه بودند نگاشته شده که این اقدامات از جمله اقدامات فرهنگی دیگری است که توسط روحانیون صورت گرفته است.

وجود فاصله جامعه ما با جامعه ایده‌آل امام خمینی(ره)

وی با اشاره به وجود فاصله‌ای که میان جامعه امروزی تا جامعه ایده‌آلی که امام راحل تبیین فرموده‌اند، عنوان کرد: البته که تا جامعه ایده‌آلی که امام راحل در حوزه فرهنگ در نظر داشته‌اند گام‌هایی برداشته شده، اما باید گفت که تا این ایده‌آل‌ها فاصله داریم. برای نمونه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر که بخشی از این کار بر عهده روحانیت و بخشی نیز بر عهده آحاد جامعه است، اقداماتی صورت گرفته است، اما باز هم در این راستا شاهد ضعف‌ها و کمبودهایی نیز هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: همچنین در اجرای قانون اساسی در رابطه با مسائل اقتصادی نیز با وجود اینکه شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده‌‌ایم، اما خوشبختانه طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت رو به جلویی را داشته‌ایم، اما باز هم با وجود چنین اقداماتی تا رسیدن به جامعه مطلوب و تمدن اسلامی ایرانی، فاصله بسیاری داریم.

سجادی‌زاده تأکید کرد: از این‌رو امیدواریم که این مسیر رشد را بیش از پیش بشناسیم، در این مسیر گام برداریم، استقامت کنیم و در نهایت نیز به هدف ایده‌آلی که امام راحل نیز تبیین فرموده‌اند، برسیم.

انتهای پیام
captcha