درهای اولین باغ گیاهان قرآنی کشور به زودی به روی مردم باز می‌شود
کد خبر: 4035121
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

درهای اولین باغ گیاهان قرآنی کشور به زودی به روی مردم باز می‌شود

پروژه ساخت اولین باغ گیاهان قرآنی کشور به همت سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در آرامستان بهشت سکینه در حال اجراست و به زودی درهای آن به روی مردم باز می‌شود.

باغ گیاهان قرآنی

گیاهان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خداوند بر روی زمین هستند و قرآن در بسیاری از آیات خود به آفرینش آنها اشاره کرده است. مثلا در سوره شعراء رویش گیاهان در انواع گوناگون به‌عنوان نشانه‌ای از قدرت خداوند معرفی شده است؛ همچنین در سوره نمل بعد از دعوت مردم به مطالعه اسرار آفرینش به رویش گیاهان اشاره می‌شود. از منظر قرآن گیاهان و درختان آثار روانی و معنوی ارزنده‌ای دارند و زینت‌بخش زمین هستند. با توجه به اهمیت موضوع سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج برای اولین بار در کشور اقدام به راه‌اندازی باغ گیاهان قرآنی در بهشت سکینه کرج کرده است. در این باغ که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گیاهان و درختانی مثل زیتون، انار، انجیر، گز و عدس که نام آنها در قرآن آمده کاشته شده است و مراجعه‌کنندگان در کنار زیارت اهل قبور می‌توانند از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند و برای دقایقی هم که شده نشانه‌های قدرت و حکمت خداوند را به نگاه ویژه‌تری ببینند.

محمد محمودی‌نژاد، سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از البرز با بیان اینکه باغ گیاهان قرآنی به‌زودی در بهشت سکینه کرج افتتاح می‌شود، گفت: این پروژه در ضلع شرقی آرامستان، ورودی باب‌الرضا(ع) در حال اجرا و دارای پیوست‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و آموزشی است.

وی افزود: در این باغ درختان و گیاهانی مثل زیتون، انار، انجیر، انگور، خرما، سیر، زنجبیل، گز، خیار و عدس که نام آنها در قرآن آمده کاشته شده است.

این مسئول با بیان اینکه همه گیاهان این باغ همراه تابلوی اطلاعات که شامل سوره، آیه، شرح نزول و شرایط نگهداری کاشته می‌شود، گفت: تاکنون فضای سبز این پروژه، ۵۰ درصد و عملیات عمرانی آن نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج گفت: این پروژه برای اولین بار در کشور است که در یک آرامستان اجرا می‌شود تا مراجعه‌کنندگان و خانواده‌های عزادار بتوانند در زمان انتظار و زیارت اهل قبور از خدمات فرهنگی و آموزشی ارائه شده در آن بهره‌مند شوند.

بی‌توجهی به گیاهان و درختان ظلم به آیندگان است

نسرین فسونگر، مدرس قرآن نیز با اشاره به توجه ویژه به گیاهانی خاص در قرآن به خبرنگار ایکنا گفت: هر آنچه که در قرآن به نوعی از آن یاد شده دلیل خاصی دارد و هدفی را دنبال می‌کند. در قرآن کریم از گیاهان و درختان که نماد رشد و رویش هستند، بسیار یاد شده است.

وی با اشاره به مقایسه زندگی انسان و گیاهان، افزود: با اندکی توجه می‌بینیم که زندگی گیاهان از جهاتی بسیار شبیه به زندگی انسان‌هاست؛ یک گیاه در ابتدا بذری است که تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی رشد می‌کند و هنگامی که همه شرایط برای تبدیل آن بذر به یک گیاه و سپس میوه دادن آن فراهم باشد، خداوند کمک می‌کند تا آن گیاه به تکامل برسد.

این فعال قرآنی ادامه داد: همچنین هنگامی که خداوند می‌خواهد انسانی را خلق کند روح خود را در وجود او همانند بذری در گیاه می‌دمد، استعدادهای درون انسان همان صفات و اسماء الهی است که به‌طور ذاتی در نهادش وجود دارد. با این حال نمی‌توانیم بگوییم چیزی که آفریده شده همان خداوند است، زیرا روح خداوند که درون انسان وجود دارد هنوز به‌سوی خدا بازنگشته و تکامل پیدا نکرده است، در این مرحله فقط می‌توان گفت که روح خدا درون انسان مستعد است و باید چالش‌هایی را در طول زندگی از جمله اصول و فروع دین، اعتقادات و احکام پشت سر بگذارد تا به لقای خداوند برسد.

فسونگر توضیح داد: هدف از به‌کار بردن نام درختان و گیاهان در قرآن رسیدگی به نیازهای تغذیه‌ای انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات است، زیرا یکی از منابعی که نیازهای او را تأمین می‌کند همین گیاهان و میوه درختان هستند، برهمین اساس هرگونه بی‌توجهی به این منابع، ظلم انسان به آیندگان محسوب می‌شود و خداوند هرگز ظلم به هیچ موجودی را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین میوه‌هایی که خداوند در قرآن بسیار از آن‌ها یاد کرده عبارتند از زیتون، انگور و خرما، انجیر، سدر، سیر، عدس، کدو، گز، ریحان، خیار و انار، افزود: هنگامی که خداوند خود را نور زمین و آسمان معرفی می‌کند روغنی که آن چراغ را روشن می‌کند زیتون است که این نشانگر ارزش معنوی آن است.

وی ادامه داد: در آیه مبارکه «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ» خداوند به انجیر یک بار و به زیتون هفت بار قسم خورده و نام آنها را کنار هم به کار برده است. طبق بررسی‌های دانشمندان درخصوص این آیه متوجه می‌شویم که با آمیختن عصاره‌های انجیر و زیتون در نسبت‌های یک به هفت متانول به‌دست می‌آید؛ متانول عنصری است که فقط هنگام کودکی در مغز انسان وجود دارد و به همین دلیل خداوند در قرآن از این ترکیب یاد کرده که با استفاده از آن مغز انسان شروع به رشد مجدد می‌کند و باعث آرامش اعصاب و روان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میوه‌هایی که در قرآن کریم از آنها یاد شده دارای بار معنوی هستند، گفت: خاصیت‌های بی‌شماری در این میوه‌ها و گیاهان وجود دارد که بسیاری از آنها هنوز هم کشف نشده، اما چون قرآن کتابی برای همه ادوار است می‌توانیم بگوییم که در آینده خواص بیشتری از آن میوه‌ها کشف خواهد شد و چون بعد معنوی عمیقی دارند خواص‌شان پایانی ندارد.

فسونگر بیان کرد: روایات بسیاری درخصوص خرما وجود دارد که نشان‌دهنده ارزش بالای آن از نظر مادی و معنوی است و به‌عنوان یک غذای کامل می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: خداوند در کتاب قرآن مراحل رشد و خواب زمستانی یک گیاه را توضیح داده که نمادی از زندگی و رشد انسان و سپس مرگ اوست، همانگونه که گیاه پس از خواب زمستانی شاداب‌تر از قبل به زندگی ادامه می‌دهد مرگ نیز برای انسان حکم همان خواب زمستانی را دارد و در زندگی پس از مرگ شاداب‌تر از قبل به حیات خود ادامه می‌دهد روحش به تکامل می‌رسد.

طب سنتی مکمل طب نوین است

همچنین معصومه محمدی، محقق طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به ذکر نام گیاهان دارویی در قرآن، بیان کرد: نام گیاهان طبی در قرآن کریم بسیار محدود و انگشت‌شمار آمده است و مجموع گیاهان و میوه‌ها در تمام متن قرآن نهایتا 20 بار ذکر شده است.

محمدی توضیح داد: خداوند در آیه 17 سوره انسان به زنجبیل اشاره کرده و می‌فرماید: «وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا»، با توجه به این آیه می‌بینیم که زنجبیل تنها گیاهی است که در قرآن به صراحت از خواص آن صحبت شده و یکی از خواص آن این است که در حوزه بیماری‌های زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه هر گیاهی که فقط در یک منطقه خاص می‌روید مختص همان منطقه و مطابق با نیاز مردم آنجاست و خداوند با توجه به آب و هوای و اقلیم هر منطقه، میوه و گیاهانی را آفریده که مناسب طبع مردم همان‌جا باشد، افزود: برخلاف تصور عامه مردم که طب سنتی را برابر با گیاهان دارویی می‌دانند باید بگوییم که طب سنتی سه حوزه حیوانی، معدنی و گیاهی دارد و فقط محدود به گیاهان نمی‌شود.

محمدی تصریح کرد: در طب گذشته در علم شیمی از عناصر معدنی استفاده می‌شد و اگر امروز نیز در داروهای شیمیایی از عناصر معدنی موجود در طبیعت که خواص دارویی نیز دارند و خداوند آنها را برای همین منظور آفریده، استفاده شود نتیجه بهتری به دست می‌آید.

وی تأکید کرد: اگر سبک زندگی مردم اصلاح شود و طب سنتی در کنار طب نوین و داروهای شیمیایی برای درمان بیماری‌ها به‌کار برده شود، جامعه سریع‌تر به سمت سلامتی پیش می‌رود و قطعا بیماری هم کمتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha