جشنواره ملی شعر «مولود کعبه» در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 4035297
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳

جشنواره ملی شعر «مولود کعبه» در مشهد برگزار می‌شود

دبیر جشنواره ملی شعر «مولود کعبه» از برگزاری این جشنواره به صورت کشوری و به طور خاص در مشهد، خبر داد.

جشنواره ملی شعر «مولود کعبه» در مشهد برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین محتشمی، دبیر جشنواره ملی «شعر مولود کعبه»، امروز 20 بهمن‌ماه، در نشست خبری «جشنواره ملی شعر مولود کعبه» که با حضور اصحاب رسانه در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان این جشنواره به صورت ملی از دی‌ماه سال جاری از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها و صداوسیما آغاز شده بود. به‌طور مشخص از تمام استان‌ها آثار خود را ارسال کرده‌اند اما بیشترین شرکت‌کننده در این میان به ترتیب استان خراسان رضوی، تهران، قم و سایر استان‌ها هستند.

وی عنوان کرد: کیفیت آثار ارسال شده به این جشنواره طبق نظر هیئت داوران به خوبی ارزیابی شده، به گونه‌ای که کار را برای داوران سخت کرده است. اما در مجموع 349 نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که به‌طور میانگین هریک از شرکت‌کنندگان دو تا سه اثر را ارسال کرده‌اند و تقریباً حدود 750 اثر در قالب‌های مختلف به این جشنواره ارسال شده است.

دبیر جشنواره ملی شعر «مولود کعبه» اظهار کرد: این آثار در 14 قالب شعری مختلف هستند که بیشترین آثار در قالب غزل، قصیده، رباعی، شعر نو و آزاد بوده است. نکته قابل توجه این جشنواره این است که بیشترین شرکت‌کنندگان این جشنواره از بین جامعه مردمی و شعرا هستند.

محتشمی خاطرنشان کرد: در حقیقت یکی از اهداف این جشنواره این است که دانشگاه به بدنه اجتماعی نزدیک‌تر شود، مردم به دانشگاه نزدیک‌تر شوند و از این طریق یک تعامل دو سویه فرهنگی صورت گیرد و خوشبختانه ما شاهد هستیم که جامعه ادبا و شعار به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه ما با برگزاری این جشنواره به هدف خود که تعامل میان جامعه دانشگاهی و مردمی است، نزدیک شدیم، چرا که در این جشنواره جامعه دانشگاهی، ادبا و تعداد کمی از دانش‌آموزان نیز شرکت دارند. بر همین اساس این جشنواره بهانه‌ای شد تا شاهد حضور نسل آینده در عرصه‌های ادبی و شعری نیز باشیم.

دبیر جشنواره ملی «شعر مولود کعبه» از مجموع جمعیتی که گفته شد، دو سوم این جمعیت را برادران و یک سوم این تعداد نیز خواهران تشکیل می‌دهند که جای خوشحالی است که بانوان ما در عرصه‌های شعری و ادبی حضور معنا داری، دارند و با وجود اینکه بانوان کمتری را در عرصه شاعری شاهد هستیم اما حضور این تعداد از بانوان در این جشنواره، جمعیت قابل توجهی است.

محتشمی تأکید کرد: یکی از اهداف اصلی این جشنواره این است که علاوه بر تقویت زبان فارسی، در دو ماه رجب و شعبان که از ماه‌های موالید اهل‌بیت(ع) مشهور است، بایستی بیش از این‌ها به این جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی توجه داشته باشیم، این در حالی است که ما به اندازه‌ای که در ماه محرم و صفر مراسمات مذهبی را برگزار می‌کنیم به نظر می‌رسد که به این جشن‌های مذهبی کمتر توجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع جامعه ما به این جشن‌ها و اجتماعات پر نشاط معنوی نیاز دارد و از این‌رو باید بیش از پیش به این جشن‌های مذهبی توجه شود و پرشورتر نیز برگزار شود.

دبیر جشنواره ملی «شعر مولود کعبه» بیان کرد: در حقیقت اگر مفاهیم مذهبی، معنوی، قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) را از شعر و ادبیات فارسی حذف کنیم، به‌نظر می‌رسد که چیزی از ساحت شعر در ادبیات ما باقی نمی‌ماند و تمام جولانگاه و بزرگی شعر به گوهرهای تابناک معنویت است که در شعر ما وجود دارد.

محتشمی افزود: از این‌رو هدف ما هم این است که در این جشنواره از 14 شاعر برگزیده نیز تقدیر کنیم و تلاش داریم که مجموعه آثار برگزیده و با کیفیت و نمونه‌ای از اشعار داوران و فرهیختگان را در قالب کتابی منتشر و از آن رونمایی کنیم.

گفتنی است که جشنواره ملی(شعر مولود کعبه) در قالب موضوعاتی چون سیره و معارف امیرالمومنین(ع) مستند به آیات قرآن کریم و روایات اسلامی ویژه دانشجویان، اساتید، کارمندان و دانش‌آموزان سما، اعضای خانواده دانشگاهیان آزاد اسلامی کشور، طلاب و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در قالب‌های مختلف شعری در روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha