نبود شفافیت در زمینه آب منجر به تصمیم‌گیری غلط شد
کد خبر: 4035448
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
یک نماینده مجلس:

نبود شفافیت در زمینه آب منجر به تصمیم‌گیری غلط شد

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان رده بالای نظام بدانند که باید در حوزه منابع و مصارف آب شفافیت وجود داشته باشد، نبود شفافیت باعث شد اطلاعات نادرست در اختیار مسئولان ارشد قرار داده شود که این امر تحلیل و نتیجه‌گیری و تصمیمات غلط را به دنبال داشته است،

امیرعلی جعفری نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ۲۱ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک ایام دهه فجر، اظهار کرد: بعد از پیروزی ملت ایران در ۴۳ سال گذشته، دشمنان دشمنی خود را به اشکال مختلف آغاز کردند و تاکنون ادامه دارد، به‌طوری که اولین آن با ترور رهبران آغاز شد و سپس جنگ هشت ساله دفاع مقدس بر کشور تحمیل شد، تهاجم فرهنگی و انکار کردن دستاوردهای ملت از دیگر دشمنی‌های آن‌ها است.

جعفری با اشاره به اینکه جهاد تبیین رسالت عظیم همگان در برابر انکار دستاوردهای ملت است، افزود: البته کاستی‌ها و مشکلاتی در کشور وجود دارد که نشأت گرفته از خود ماست و موجب شده از شعائر انقلاب فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز در نبرد رسانه‌ای با دنیا قرار داریم، گفت: دشمن در تلاش است تا تمام نقاط قوت و دستاوردهای ملت را از مخیله نسل جوان محو کند، بنابراین رسالت اصحاب رسانه، مردم و مسئولان سنگین است، از طرفی کشور رتبه‌های خوبی در زمینه‌های نانوتکنولوژی، پزشکی، فناوری هسته‌ای، صنعت و کشاورزی در دنیا کسب کرده و گام‌های استواری برداشته است.

چهارمحال و بختیاری ۴۰ سال در حوزه آب پایدار عقب است

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عمر حدوداً دوساله مجلس یازدهم، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری نمایندگان مردم در مجلس، اقدامات خوبی در زمینه‌های زیرساختی و کاهش نرخ بیکاری استان صورت گرفته که برخی از آن‌ها قابل مشاهده و برخی برای اجرایی شدن کامل، نیاز به فرصت دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه آب پایدار چهارمحال و بختیاری ۴۰ سال عقب هستیم، تصریح کرد: متأسفانه برنامه‌ای برای توسعه آینده استان تا سال ۱۴۲۰ در زمینه صنعت، کشاورزی و زیرساخت مبتنی بر سند آمایش سرزمین وجود نداشته و مشخص نیست به کجا خواهیم رسید، بنابراین توسعه به جای روزمرگی، نیازمند برنامه بوده که  امید است با ارائه برنامه طبق سند آمایش سرزمین، شاهد پیشرفت این استان باشیم.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وحدت رویه خوبی مخصوصاً در حوزه آب میان نمایندگان استان وجود دارد، تأکید کرد: در راستای اولویت‌های استان اقداماتی صورت گرفته البته کاستی‌هایی وجود دارد، در زمانی وارد مجلس شدیم که کشور سخت‌ترین شرایط اقتصادی را می‌گذراند و استان با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه بود که امید است با وحدت و همدلی موجود میان نمایندگان و مسئولان استانی و پیگیری‌ها شاهد توسعه چهارمحال و بختیاری، تنزل نرخ بیکاری و رفع محرمیت باشیم تا چهره استان کمک اصحاب رسانه و مردم دگرگون شود.

جعفری ادامه داد: اتحاد میان نمایندگان چهارمحال و بختیاری و خوزستان در حوزه‌های مشترک وجود دارد و همه یک حرف واحده داریم، زیرا همه باید در راستای حفظ وحدت تلاش کنیم، از طرفی بدخواهان استان در حوزه آب قصد دارند این وحدت از میان برود، بنابراین هر چه وحدت میان مردم را بر هم بزند منافع مردم را از بین می‌برد.

آب؛ گلوگاه توسعه در همه زمینه‌ها

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به حوزه آب کشور و استان، تصریح کرد: امروزه کشور در حال توسعه و گلوگاه توسعه در تمامی زمینه‌ها، مقوله آب است، از طرفی کشور با محدودیت شدید منابع آب در کشور مواجه است، بنابراین باید مسئولان امر به جای شعار مرد عمل باشند.

وی با تأکید بر اینکه تعارض منافع در حوزه آب کشور وجود دارد، گفت: قدرت‌هایی طالب آب هستند، البته حیات استان‌ها در گرو آب است و اکنون به دلیل تعارض منافع با محدودیت شدید منابع آب و تغییر اقلیم مواجهیم که باید تصمیم‌گیری تمام این مسائل با عقلانیت و درایت صورت گیرد.

جعفری با اشاره به اینکه وظیفه رسانه‌ها مطالبه‌گری است، بیان کرد: رسانه‌ای شدن برخی امور از سوی مسئولان را به مصلحت نمی‌دانم، زیرا حساسیت‌ها بالا می‌گیرد، مطالبه‌گری‌ها و دخالت‌ها از سوی قدرت‌ها افزایش و مشکل پیدا می‌شود، به این معنا که اگر در بیان برخی از نکات توسط مسئولان مراقبت صورت نگیرد ممکن است منافع استان پایمال شود.

مدل توسعه در بخش فلات مرکزی کشور کاری اشتباه بود

وی در ادامه با بیان اینکه مدل توسعه در بخش فلات مرکزی کشور کاری اشتباه بوده است، افزود: متأسفانه دولت‌های مختلفی در این اشتباه دخیل بودند، زیرا این مدل با طرح آمایش سرزمین و سند توسعه بالادستی هم‌خوانی نداشته و خطرات آن گریبان‌گیر بیشتر استان‌ها شده است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی بر تغییر این مدل تأکید کرد و ادامه داد: در دیدار دو هفته گذشته با ریاست جمهور خواسته ما این بود گام‌هایی که دولت‌های گذشته در حوزه آب برداشتند را پیش نبرید، زیرا انتقال‌های آب بین حوضه‌ای مبدأ و مقصد را ویران کرده و این رویکرد اجرا شده در فلات مرکزی باید تغییر کند.

وی بیان کرد: مسئولان رده بالای نظام بدانند که باید در حوزه منابع و مصارف آب شفافیت وجود داشته باشد، زیرا آنچه امروز وجود ندارد شفافیت در این زمینه است، البته به عنوان یکی از مطالبات مجلس از قوه مجریه و متولیان آب کشور بوده و تا حدودی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باتوجه به نبود شفافیت در زمینه آب، اطلاعات نادرست در اختیار مسئولان ارشد قرار داده شده که این امر تحلیل و نتیجه‌گیری غلط را به دنبال داشته است، البته این فضا در حال دگرگونی است.

وی با اشاره به رهاسازی سد زاینده‌رود، بیان کرد: مدیریت تمامی سدهای بزرگ کشور با مدیریت منابع آب کشور است و استانی نمی‌تواند در زمینه رهاسازی آب سد تصمیم‌گیری کند که رهاسازی آب سد زاینده‌رود در روزهای گذشته بدون برنامه‌ریزی صورت گرفته و متأسفانه وزیر نیرو و ریاست حوضه زاینده‌رود پاسخگو نیست و از این امر متحیرند.

جعفری ادامه داد: حال سوال اینجاست که با کدام منطق  این رهاسازی صورت گرفته حال آنکه میزان ذخیره آب سد زیرخط قرمز و در فصلی خارج از فصل کشت و کار بوده است، بدانند اگر در تابستان آب شرب استان هم‌جوار کاهش یابد اجازه داد و فریاد و اعلام دستورالعمل و انتقال آب جدید با قدرت و لابی را نخواهند داشت.

آبگیر پروژه بن-بروجن استراتژی‌ترین نقطه

وی در ادامه با اشاره به پروژه بن-بروجن، تصریح کرد: پیش از آغاز مجلس یازدهم این پروژه به مدت دو سال تعطیل بوده است و باید همه مسئولان قبلی استان دلیل تعطیلی آن را اعلام کنند و در این زمینه پاسخگو باشند، اما اکنون این پروژه از چهار منطقه در حال فعالیت است، از طرفی اعتبارات خوبی امسال به این پروژه اختصاص یافته و پیش‌بینی سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با این اعتبارات، به اتمام خواهد رسید.

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استراتژی‌ترین بخش پروژه آبگیر است، ادامه داد: کار پدافند غیرعامل آن در حال انجام، تجهیزات آبگیر خریداری شده و تنها باید امنیت آبگیر از سوی دولت تامین شود، نباید این پروژه مهم به دلیل آبگیر اصلی معطل بماند که امید است با تلاش‌هایی که در حال انجام بوده شاهد جریان آب در خط لوله بن-بروجن در سال ۱۴۰۱ باشیم.

وی تأکید کرد: کسانی که بیان می‌کنند پروژه بن-بروجن غیرقانونی است باید پاسخگو باشند، زیرا این پروژه اولویت کشور و بارگذاری آن پیش از مصوبه بوده است، بنابراین پروژه‌ای که بارگذاری جدید داشته و کاملاً به شهادت مراجع قانونی نظام غیرقانونی بوده، تونل گلاب است.

جعفری افزود: نباید هیچ پروژه‌ای برای انتقال آب در چهارمحال و بختیاری رقم بخورد، از طرفی لازم است دولت تعهدات خود را در خصوص کوهرنگ سه بپردازد، یعنی مطالبات مربوط به اراضی مردم و تامین آب پایدار برای مردم بیرگان انجام شود.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی  در ادامه با اشاره به طرح شفافیت نمایندگان در مجلس، بیان کرد: من شفافیت را قبول دارم و به شدت از رسانه‌ای شدن کارهای کلیشه‌ای پرهیز می‌کنم، زیرا برخی مواقع با انجام چنین کارهایی نظام به چالش کشیده می‌شود و به مصلحت مردم نیست‌.

وی در خصوص انتصابات مدیران و  مسئولان استانی، تصریح کرد: لازم است مبنای مدنظر در انتصابات، شایسته‌سالاری، عدالت و استفاده از تمام ظرفیت‌های استان در زمینه نیروی انسانی باشد، در غیر این صورت افرادی که خود را پدر خوانده انقلاب می‌دانند و در زمینه انتصابات دخالت می‌کنند، از این کار بپرهیزند.

جعفری در خصوص تاخیر سفر ریاست جمهور به چهارمحال و بختیاری، گفت: پیگیری‌های بسیاری برای این سفر انجام شده که قرار بود سومین سفر استانی به چهارمحال و بختیاری باشد که متأسفانه زمان زیاد برای تعیین استاندار ضربه بزرگی به تعویق این سفر وارد کرد که امید است با گذراندن وضعیت بحرانی کرونا در استان، این سفر پیش از عید اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به مصوبات سفر کمیسیون کشاورزی و مسئولان وزارت کشاورزی به چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: طرح جامع آبرسانی باید پیش از عید انجام شود، همچنین اعتبارات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها اختصاص یافته است.

جعفری گفت: کار آبخیزداری در استان ضعیف پیش می‌رود که اعتبار خوبی برای سال آینده در نظر گرفته شده است، همچنین در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و دامپروری عقب هستیم. ۳۱ طرح حوضه زاینده‌رود به قوت خود باقی است و نباید حتی از یک طرح آن چشم‌پوشی کرد.

انتهای پیام
captcha