فراخوان هفدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان و پایان پنجمین سفر کاروان قرآنی انقلاب
کد خبر: 4035552
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

فراخوان هفدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان و پایان پنجمین سفر کاروان قرآنی انقلاب

سومین هفته بهمن‌ماه شاهد برنامه‌ها و خبر‌هایی در عرصه امور قرآنی کشورمان بودیم که می‌توان به مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر، انتشار فراخوان هفدهمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن، اعلام نشانی و زمان جلسات قرآن استان تهران از سوی ایکنا اشاره کرد.

به گزارش ایکنا، طی سومین هفته بهمن‌ماه نیز شاهد برنامه‌ها و خبر‌هایی در امور قرآنی ازجمله انتشار جدول حضور و غیاب اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سال ۸۸ تاکنون، برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر و تقدیر از برگزیدگان آن، انتشار فراخوان هفدهمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن، اعلام اسامی برندگان پویش ملی چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی شهید سلیمانی، اعلام نشانی و زمان جلسات قرآن استان تهران، اعلام اسامی نوجوانان برتر فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی، معرفی مسئولان کمیته‌ها و کارگروه‌های ستاد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و پایان داوری سومین جشنواره برترین بانوی قرائت ایران بودیم.

قهرمانان و پیشکسوتان قرآنی اسلامشهر تجلیل شدند

مراسم تجلیل از قهرمانان قرآنی شهرستان اسلامشهر پنجشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور حسین حبیبی، فرماندار اسلامشهر و جمعی از مسئولان فرهنگی و اجتماعی و فعالان قرآنی این شهرستان در دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

مهلت ثبت‌نام در طرح ملی آموزشی مجازی تفسیر آسان تمدید شد

سازمان دارالقرآن الکریم با مشارکت ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور طرح ملی آموزشی مجازی تفسیر آسان قرآن را برگزار می‌کند. طی این هفته زمان برگزاری این آزمون پیش از این شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ اعلام شده بود که بر اساس اعلام مسئولان سازمان دارالقرآن و به دلیل استقبال استان‌های شرکت‌کننده، به ۲۸ بهمن‌‌ماه تغییر پیدا کرد. همچنین مهلت ثبت‌نام تا ۲۷ بهمن‌ماه اعلام شد.
https://iqna.ir/files/fa/news/1400/11/22/2356346_890.jpg
 

مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فجر دارالقرآن خانه کارگر همراه با تجلیل از حافظان قرآن کریم این دارالقرآن روز گذشته پنجشنبه ۲۱ بهمن برگزار شد. این مراسم با حضور علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی، احمد نقی‌پوران، سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور جمعی از برگزیدگان قرآنی جامعه کارگری و خانواده‌های آنان در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

فراخوان هفدهمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن اعلام شد

ثبت‌نام هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از اول اسفندماه آغاز و حداکثر تا بیست و پنجم اسفند‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند به بخش ثبت‌نام طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در پایگاه اینترنتی تلاوت به نشانی Telavat.ir مراجعه و سپس نسبت به تکمیل اطلاعات شخصی و بارگذاری تصویر کارت ملی، شناسنامه و عکس ۴×۳ اقدام کنند.

محمد‌ رمضانی‌فرد، مدیر کل آموزش و سنجش حفظ سازمان دارالقرآن الکریم افزود: آزمون‌های تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن شامل آزمون‌های بخش ۱۰ و ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن و با درجات ۱ تا ۵ و همترازی با مدارک دیپلم تا دکترا است که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.

اسامی برندگان پویش ملی چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی شهید سلیمانی اعلام شد

با توجه به تشکیل ستاد بزرگداشت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در سازمان تبلیغات اسلامی و تعیین سازمان دارالقرآن الکریم به‌ عنوان کارگروه قرآنی این ستاد، سه‌ عنوان ویژه‌برنامه به همین مناسبت از سوی این کارگروه در دستور کار قرار گرفته و اجرا شد.

پویش ملی چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی حاج قاسم سلیمانی مسابقه‌ای قرآنی بود که با استقبال گسترده علاقه‌مندان به قرآن کریم و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و در قالب چند برنامه تبلیغی ترویجی ازجمله دل‌نوشته به سردار سلیمانی، مسابقه قرائت ترتیل آیه ۱۹ سوره مبارکه حدید ویژه فرزندان زیر ۲۰ سال ذکور، مسابقه خون‌آورد شهید سلیمانی در وحدت ایرانیان (توصیف در یک جمله) و همچنین ارسال مقالات با موضوع دشمن‌شناسی به‌ صورت مجازی برگزار شد.

وضعیت حضور و غیاب اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی منتشر شد

یکی از نقدها که از سوی بسیاری از فعالان امور قرآنی به عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی وارد هست، غیبت اعضای حقوقی شورا به ویژه وزرای دولت‌های مختلف از بدو تأسیس شورا تاکنون است.

در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی(جلسه پنجاه و چهارم)، حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، رئیس شورا، دبیرخانه را ملزم به انتشار دفعات حضور اعضای حقوقی از سال ۸۸ تاکنون کرد. بر همین اساس و طی این هفته وضعیت حضور و غیاب اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی منتشر شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/11/20/2354062_805.jpg

کاروان قرآنی انقلاب در کرمانشاه، همدان و کردستان

طی این هفته و همزمان با چهل‌و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، کاروان قرآنی انقلاب به کرمانشاه سفر کرد تا محافل قرآنی را در این استان برگزار کند. اعضای کاروان قرآنی انقلاب در کردستان نیز با حضور جامعه قرآنیان و اقشار مختلف مردم امروز ۲۱ بهمن ماه در محل مسجد ابراهیم خلیل(ع) محفل انس با قرآن کریم را برگزار کردند.

پنجمین کاروانی قرآنی انقلاب بعداز استان کرمانشاه، به شهر همدان راهی شد و در آنجا دو برنامه داشت و بعد از آن در استان کردستان اجرای برنامه داشت و در نهایت صبح امروز ۲۲ بهمن به تهران بازگشت تا دفتر پنجمین دور کاروان قرآن انقلاب نیز بسته شود.

بررسی ایکنا از ابلاغیه‌ای که شاید پایانی بر سردرگمی صدور مجوز موسسات قرآنی باشد

بیش از یک ماه از گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره ابلاغ متن مصوبه «دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌‌نامه‌­های الحاقی» که در جلسه هشتم هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی ـ مردمی، به تصویب رسیده است، می‌گذرد. برای اطلاع از مراحل اجرایی کردن آن و اطلاع مسئولان مربوطه و میزان اثرگذاری این دستورالعمل در نزدیک کردن دیدگاه دو دستگاه سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مجریان صدور مجوز موسسات قرآنی) ایکنا طی این هفته به سراغ مسئولان اجرای این ابلاغیه در این دو دستگاه رفت.

برپایی دوره تدبر در قرآن از سوی مرکز قرآنی شهید شهریاری دانشگاه فردوسی

دوره تدبر در قرآن از سوی مرکز قرآنی شهید شهریاری دانشگاه فردوسی با همکاری مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در پنج ترم برگزار می‌شود. این دوره در سه بخش شامل مقدمات تدبر در قرآن با تدریس رضا دژبخش، بخش دوم روش‌های تفکر در قرآن و بخش سوم روش‌های تدبر کلمه‌ای با تدریس هانی چیت‌چیان برپا می‌شود.

برگزاری بیش از ۴۰ کارگاه آموزشی با موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی»

طی این هفته محمد ابراهیمی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ مردمی بین‌الحرمین شاهرود در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری بیش از ۴۰ کارگاه آموزشی با موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی» در این شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها از دهم بهمن‌ماه آغاز شده و تا بیستم همین ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: این کارگاه‌ها در ۲۵ مدرسه، ۱۵ مسجد ویژه عموم و چهار دانشگاه برپا می‌شود. کارگاه‌های دانشگاه‌ها به صورت غیر حضوری و به شکل پرسش و پاسخ برگزار می‌شود، اما در مدارس و مساجد به شکل حضوری است.

طرح «ارتقای حافظان قرآن» ویژه حافظان ۱۰ جزء به بالا اجرا می‌شود

حمید محصل، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی رضوان تهران طی این هفته و در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن بیان این مطلب گفت: طرح ارتقای حافظان قرآن ویژه حافظان بالای ۱۰ جزء به دو صورت غیر حضوری و آنلاین یا حضوری (با توجه به شرایط کرونایی با تعداد محدود افراد) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این دوره در راستای آمادگی بیشتر برای حضور در آزمون اعطای مدرک به حافظان سازمان دارالقرآن‌ الکریم و آشنایی با سرفصل‌ها و مطالب و موضوعات دوره فوق تشکیل می‌شود. طی تدابیر اندیشیده شده در پایان هر ماه از افراد، آزمون‌های شبیه‌ آزمون‌های سازمان دارالقرآن الکریم اخذ خواهد شد.


اعلام نشانی و زمان جلسات قرآن استان تهران

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/11/19/2353033_871.jpg

در پی تعامل مدرسان قرآن شهر تهران و شهرستان‌های اطراف با این خبرگزاری، اطلاعات جلسات شهر‌های تهران، شهرری، شهریار، اسلامشهر، چهاردانگه، پاکدشت، بهارستان و بومهن برای بهره‌‌مندی علاقه‌مندان در قالب فایل پی‌دی‌اف به‌روزرسانی شده است.

با شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی مراکز آموزشی و جلوگیری از تجمع، جلسات آموزش قرآن نیز تعطیل شد و برخی از استادان مباحث آموزشی را با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی پیش بردند، اما این شرایط به برگزاری حضوری جلسات ضربه وارد کرد که کمک بیشتر علاقه‌مندان به ساحت قرآن و مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد.

پس از واکسیناسیون سراسری، مجدداً تعدادی از استادان قرآنی از تشکیل جلساتشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر دادند که در فایل ذیل می‌توانید از نشانی و زمان آنها مطلع شوید.

اسامی نفرات برتر فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی نوجوانان کشور اعلام شد

طی این هفته اسامی نفرات برتر فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی نوجوانان کشور جهت رقابت پایانی و انتخاب برترین قاری نوجوان مجلسی‌خوان کشور اعلام شد.شروع مرحله‌ فینال این دوره از مسابقات به دلیل اوج‌گیری کرونا در مشهد به‌صورت مجازی از شنبه ۱۶ بهمن تا ۱۹ بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

اعلام زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

مرحله پایانی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران ۹ تا ۱۴ اسفند‌ماه سال جاری به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود و صرفاً اعضای هیئت داوران(ایرانی و خارجی) در تهران مستقر خواهند شد که مکان آن هنوز اعلام نشده است.

رقابت‌های بخش بین‌المللی آقایان طی ۹ تا ۱۴ اسفند و بانوان ۱۲ تا ۱۳ اسفند انجام می‌شود.

از زمان همه‌گیری کرونا این شیوه اجرا از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مرسوم شده است و بسیاری از نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به همین طریق مسابقات قرآن خود را برگزار می‌کنند. در سال‌های قبل در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از سوی جهاددانشگاهی این شیوه آزمون شده بود.

اعضای کمیته‌ها و کارگروه‌های سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شدند

طی این هفته و در آستانه برگزاری مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌ عنوان «رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم» منصوب شد.

براساس همین حکم، رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در احکامی جداگانه مسئولان کمیته‌های این ستاد را منصوب کرد.

داوری سومین جشنواره انتخاب برترین بانوی قرائت برگزار شد

داوری فینال سومین جشنواره انتخاب برترین بانوی قرائت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ از دیدگاه مردمی برگزار شد.این بخش ابتدا با ارسال اثر از سوی بانوان از تاریخ ۱۳ دی آغاز شد و ۲۳ دی ماه سال جاری به پایان رسید.برهمین اساس فینال انتخاب برترین بانوی قرائت مجلسی سال جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه با حضور تیم داوری شامل خانم‌ها عقبایی، دبیر بخش بانوان، حیدری، مدیر اجرایی، صحاف، حاج‌علی، کاتب، بهاری، آگهی، مسجدی، صحاف و دیانی به اجرا شد.

فعالیت‌های قرآنی خانواده سادات‌فاطمی و رشد جامعه قرآنی مشهد

مراسم تکریم و تجلیل چهار دهه خدمات قرآنی استاد حاج سید مجتبی سادات‌فاطمی، با حضور جمعی از قاریان برجسته، اساتید قرآنی و مسئولان استانی در جمع عاشقان قرآن و عترت ۱۶ بهمن‌ماه، در مسجد کرامت مشهد برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

انتهای پیام
captcha