تحولات نگرشی در فعالیت‌های قرآنی نیاز مبرم امروز است + صوت
کد خبر: 4035835
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
موسوی‌بلده:

تحولات نگرشی در فعالیت‌های قرآنی نیاز مبرم امروز است + صوت

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محوریت قرآن در ابعاد مختلف محسوس است، گفت: همه باید در جهت اصلاح براساس آموزه‌های قرآنی قدم برداریم.

ضرورت تحول فردی در جامعه قرآنی کشور / وسعت محوریت قرآن بعد از انقلاب محسوس اما ضعیفسیدحسین موسوی‌بلده، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ارزیابی فعالیت‌های قرآنی بعد از گذشت چهل و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از ۱۰ سالگی وارد جامعه قاریان کشور شدم و نزدیک به 50 سال است که با این محیط آشنا هستم. جامعه دوستداران قرائت قرآن قبل از انقلاب، کوچک بود. در گذشته بیشتر بر اهل بیت و برپایی جلسات عزاداری و مدح ائمه هدی توجه داشتند و حوزه‌‌های تخصصی مانند تجوید، صوت و لحن مورد توجه نبود، اما از حدود شصت سال پیش با حضور استادانی در تهران از جمله ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و محمدتقی مروت این مباحث به خوبی پایه‌گذاری شد و تاکنون ادامه دارد. 
 
موسوی‌بلده با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محوریت قرآن محسوس بوده است، گفت: هر چند انتظار ما بیشتر است و با اهدافمان فاصله داریم، اما تلاش می‌کنیم که هم در فراگیری فنون قرائت قرآن پیشرفت کنیم و هم جامعه‌ای قرآنی و اخلاقی داشته باشیم.
 
وی گفت: یکی از شاخص‌ها در حوزه قرآن و تحول در آن مقام معظم رهبری هستند که از پایه‌گذاران جریان قرآنی در کشور به حساب می‌آیند. لذا با توجه به حضور و محوریت ایشان در امور قرآنی، ما با تحقق فرمایشات ایشان فاصله داریم و حیف است که از ظرفیت‌مان استفاده نکنیم. البته انتظار داریم که با محوریت قرار دادن منویات مقام معظم رهبری اساس کارمان بهتر شود.
 
این مدرس و قاری با اشاره به برخی بی‌توجهی‌ها و مهجوریت قرآن تصریح کرد: همه باید در جهت اصلاح براساس آموزه‌های قرآنی قدم برداریم. متأسفانه در شهر تهران یک المان قرآنی یا خانه قرآنیان وجود ندارد که بتوانیم مسائل صنفی را در آن مطرح کنیم، در حالی که خانه موسیقی، خانه شطرنج، خانه سینما و خانه مداحان را داریم. انجام کار قرآنی توفیق می‌خواهد و نصیب هرکسی نمی‌شود. جامعه قرآنی در مقایسه با قبل از انقلاب متحول شده‌ است اما در مجموع عملکرد ضعیفی داشته است.
 
رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران اظهار کرد: امروز در عرصه مفاهیم قرآنی و پرداختن به آن کمی ضعیف شده‌ایم و کار قرآنی‌ ما کم‌رنگ شده است. البته شاید دلیل آن شرایط کرونا نیز بوده است، اما در هر صورت ما به تحول قرآنی به عنوان مانیفست این عرصه نیاز داریم. البته مسائل اقتصادی، فرهنگی و... زنجیره‌وار به هم متصل هستند و تا زمانی که این مشکلات مرتفع نشود، شاید شاهد ضعف در تمامی عرصه‌ها باشیم، چراکه مشکلات در این عرصه‌ها به اخلاق ضربه می‌زند. طبق فرمایش خداوند، بدین ترتیب فاصله ما با مسائل اخلاقی و معاد و دیدگاه الهی زیاد می‌شود.
وهاب خدابخشی
کد
انتهای پیام
captcha