رد هرگونه موازی‌کاری بین شورای هماهنگی امور قرآنی دستگاه‌های دولتی با شورای توسعه
کد خبر: 4037582
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
علیرضا معاف بیان کرد:

رد هرگونه موازی‌کاری بین شورای هماهنگی امور قرآنی دستگاه‌های دولتی با شورای توسعه

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه عملکرد شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دولتی موازی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی نخواهد بود،‌ گفت: این شورا برای هماهنگی دولت است و طبعاً شورای توسعه فرهنگ قرآنی هماهنگی سایر دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و ما کما فی السابق محوریت و تقویت شورای توسعه را در دستور کار داریم.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد دولت سیزدهم

به گزارش ایکنا، نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 25 بهمن‌ماه با مدیران و کارکنان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد. در بخشی از این نشست که تعداد معدودی از مدیران و چهره‌های قرآنی کشور نیز حضور داشتند، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از تشکیل شورای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی دولت خبر داد و توضیحات بیشتری درباره این شورا، وظایف آن، سطح برگزاری جلسات و ... ارائه نداد. در همین راستا و برای تبیین جزئیات بیشتر گفت‌وگویی با علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که در ادامه آمده است.

علیرضا معاف، در ابتدای این گفت‌وگو در مورد کارکردها و خروجی‌هایی که باید از این شورا انتظار داشت،‌ گفت: دولت جدید اهتمام ویژه‌ای به امر قرآن نشان خواهد داد و مقرر شده تا مسئله قرآن در دولت به مثابه یک امر راهبردی،‌ محوری و کلیدی،‌ پیگیری شود. بخشی از این محوریت و نگاه راهبردی به اهتمام وزرا و دستگاه‌های مسئول در امور قرآنی دارد.

مصوبه‌ای که عامل تشکیل شورای هماهنگی شد 

وی در ادامه به مصوبه‌ای که در سال 1388 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است اشاره کرد و افزود: ماده اول این مصوبه بحث آموزش عمومی قرآن را بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است، ماده دوم بحث پژوهش را بر عهده وزارت علوم قرار داده و ماده سوم نیز بحث تبلیغ و ترویج را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده است. همچنین این مصوبه یک ماده چهارم نیز دارد که هماهنگی این دستگاه‌ها را بر عهده وزارت ارشاد قرار داده است.

معاف تصریح کرد: بسیاری از مجموعه‌های مردمی و موسساتی که کار قرآنی انجام می‌دهند، الزاماً چنین تفکیک‌هایی ندارند و همزمان کار آموزش،‌ تبلیغ و ترویج و پژوهش را انجام می‌دهند و نمی‌توانند برای هر کار سراغ یک دستگاه جدا بروند، لذا در بالادست دولت و با دستور وزیر محترم ارشاد تصمیمی مبتنی بر ماده چهارم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده که بر اساس آن وزارت ارشاد دستگاه بالادستی امر قرآن در دولت معرفی شده است تا بین دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش،‌ آموزش عالی و وزارت ارشاد هماهنگی بیشتری ایجاد کند تا این دستگاه‌ها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور بهتری داشته باشند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ایده دیگری مطرح شد که دستگاه‌های دولتی همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت که در حوزه فرهنگ یا علم مسئولیت دارند در کنار دستگاه‌های دولتی که کار قرآنی انجام می‌دهند، شورایی را تشکیل دهند. این شش دستگاه(وزارت ارشاد، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی) در مرحله اول حضور دارند و ان‌شا‌ءالله در مرحله بعد با اجازه‌ رئیس‌جمهور محترم، سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که در امر قرآن، اهل بیت(ع) و مسجد کار می‌کنند به این شورا اضافه خواهند شد.

معاف با تأکید بر اینکه فعلاً وزارت ارشاد میزبانی جلسات را بر عهده خواهد داشت و در آینده سایر دستگاه‌ها نیز میزبان خواهند بود، در مورد زمان برگزاری جلسات این شورا گفت: بحث اولیه این شورا را با مسئولان فرهنگی و قرآنی وزارتخانه‌ها انجام داده‌ام و امیدوارم در هفته جاری یا هفته آینده اولین جلسه آن برگزار شود.

آیا شورای هماهنگی با شورای توسعه موازی‌کاری خواهد داشت

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد شائبه موازی بودن این شورا با شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیان کرد: به هیچ وجه این شورا موازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست. شورای هماهنگی صرفاً برای هماهنگی قوه مجریه است و ما کما فی‌السابق محوریت و تقویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی را در دستور کار داریم و در یک تعامل بسیار خوب پیش خواهیم رفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد چالش عدم حضور مدیران بالادستی در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سرایت این چالش به شورای هماهنگی، گفت:‌ در بازدیدی که وزیر محترم ارشاد از معاونت قرآن و عترت در اواخر بهمن‌ماه داشتند این مسئله را مطرح کرده و اعلام کردند از این پس به جد در جلساتی که در سطح وزیر دعوت شود، شرکت خواهند داشت. وزارت ارشاد اهتمام جدی به حضور در سطح وزیر و معاون وزیر در جلسات دارد.

حضور وزرا در جلسات تصمیم‌سازی قرآنی یک امر دو طرفه است

معاف با تأکید بر اینکه حضور مدیران بالادستی در جلسات شورای توسعه یک امر دو طرفه است، افزود: مجموعه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز باید مقتضی حضور وزیر را در جلسات رعایت کنند. وقتی وزرای علوم، بهداشت، ورزش و جوانان و ارشاد در جلسات شرکت می‌کنند، باید سطح، عمق و کیفیت مباحث متناسب با حضور وزرا باشد تا در ادامه کار همین اهتمام ادامه پیدا کند. وقتی وزرا در جلسه‌ای حضور پیدا کنند و ببینند مباحث در سطح وزیر نیست، طبعاً آن را از اولویت خود خارج می‌کنند. قبلاً این مشکل وجود داشته و من این آسیب را با دوستان طرح بحث کرده‌ام، لذا این یک امر دو طرفه است.

وی در پایان در مورد سطح جلسات شورای هماهنگی اظهار کرد: جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های دولتی فعلاً و با اجازه وزرا در سطح معاونان وزرا و مسئولان قرآنی وزارتخانه‌ها برگزار می‌شود. ما می‌خواهیم جلسات این شورا کاری، ‌عملیاتی و جدی باشد و نمایشی و تشریفاتی نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha