خانه‌های قدیمی نسخه‌ای شفابخش برای رونق گردشگری کاشمر
کد خبر: 4037814
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

خانه‌های قدیمی نسخه‌ای شفابخش برای رونق گردشگری کاشمر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر حفظ خانه‌های قدیمی را نسخه‌ای شفابخش برای رونق گردشگری این شهرستان به عنوان دومین شهر زیارتی استان دانست.

خانه‌های قدیمی دومین شهر زیارتی خراسان رضوی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر، حفظ خانه‌های قدیمی را نسخه‌ای شفابخش برای رونق گردشگری این شهرستان به عنوان دومین شهر زیارتی استان دانست.

رضا یوسفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی افزود: با توجه به اینکه شهر کاشمر ماهیت زیارتی دارد می‌شود از این خانه‌ها به عنوان اقامتگاه‌ها برای اسکان مسافران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس اسناد برجای مانده از اواخر دوره قاجار تا پهلوی دوم بناهای بسیار خوبی در شهر کاشمر احداث شده و هنوز مهر و امضای معماران یزدی بر در و دیوار این مکان‌ها دیده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر عنوان کرد: به نوعی هنوز در مناطق و بافت‌های قدیمی شهر خانه‌هایی با سبک و سیاق یزد و کاشان وجود دارند که می‌شود آنها را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از شهرها مانند کاشان با بازسازی خانه‌های قدیمی این مکان‌ها را تبدیل به اقامتگاه سنتی و هتل سنتی نموده‌اند و قطعاً ارزش افزوده‌ای که در بازسازی خانه‌های قدیمی و استفاده بهینه از آنها در وضعیت فعلی وجود دارد شاید در احداث هتل‌های چند ستاره زیاد جلوه نکند، به همین خاطر می‌توان در کاشمر هم این نسخه را برای گردشگری شهری پیچید تا صاحبان و مالکان خانه‌های قدیمی از منازل خود با آن معماری و سبک خاصی که دارد بهره‌برداری بهتری داشته باشند.

یوسفی اظهار کرد: هرچند معتقدیم کاشمر دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور است و سالانه پذیرای بیش از سه میلیون زائر، مسافر و گردشگر هستیم، اما هنوز از نبود مکان‌هایی مناسب برای اقامتشان رنج می‌بریم.

وی در همین خصوص بر حفظ خانه‌های قدیمی تأکید کرد و گفت: این خانه‌ها می‌توانند نسخه‌ای شفابخش برای رونق گردشگری این شهرستان به عنوان دومین شهر زیارتی استان باشند.

ضرورت راه‌اندازی موزه وقف

وی در ادامه بر ساماندهی فضای اطراف خانه تاریخی دانش که موزه این شهر نیز در آن ایجاد می‌شود تأکید کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌طلبد در کاشمر موزه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر افزود: هرچند استان یزد با آن عظمت 1400 سند رسمی وقفی دارد، اما کاشمر به تنهایی 800 سند رسمی داشته و جا دارد به موزه وقف به طور جدی پرداخته و راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه تاکنون با حمایت شهرداری مطالعات خوبی بر روی اسناد شهر کاشمر شده است، گفت: با تحقیقات انجام شده اسنادی به دست آورده‌ایم که عمر شهرداری را 16 سال از آنچه هست به عقب بر می‌گرداند. تاکنون مجموعه عکس‌هایی را توانستیم پیدا کنیم که به زمان بسیاری برای مطالعه نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha