آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» در قم برگزار شد/ اسامی برگزیدگان
کد خبر: 4039967
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳

آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» در قم برگزار شد/ اسامی برگزیدگان

آیین اختتامیه مسابقات مجازی فرازخوانی بین‌المللی قرآن کریم «مشکات» امروز 11 اسفندماه در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» به گزارش ایکنا از قم، آیین اختتامیه مسابقات مجازی فرازخوانی بین‌المللی قرآن کریم مشکات امروز 11اسفندماه در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر بانوی کرامت با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس بانوی کریمه اهل بیت(س)، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس، شهریار پرهیزگار قاری بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمدی امام جمعه کوهسار استان البرز و جمعی از مسئولین و چهره‌های شاخص قرآنی استان قم برگزار شد.

وجه تمایز مسابقات مجازی فرازخوانی بین‌المللی قرآن کریم با برخی از مسابقات قرآنی که در شهر مقدس قم و در جوار آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، تنوع و کثرت قومیت‌ها، گویش‌ها و ملیت‌ها بود که این تنوع تنها محدود به کشورمان نمی‌شد و از کشورهای افغانستان و نیجریه نیز برای رقابت در این مسابقات گردهم آمده‌بودند که در نوع خود تماشایی بود.

شرکت بیش از 4هزار نفر از 50 کشور در مسابقات فرازخوانی قرآن کریم مشکات

در ابتدای مراسم و پس از تلاوتی چند از آیات قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمدی مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات و امام جمعه کوهسار استان البرز اظهار کرد: مسابقات مجازی فرازخوانی بین‌المللی قرآن کریم «مشکات» با مشارکت نزدیک به 4 هزار نفر از 50 کشور برگزار شد و در این مراسم از 10 رتبه برتر این مسابقات تقدیر به عمل می‌آید.

وی با اشاره به تأسیس مؤسسه قرآنی مشکات از سال 95، ادامه داد: مسابقات فرازخوانی قرآن کریم از سال 97 توسط این موسسه و با همکاری نهادهای مختلف برگزار می‌شود که امسال برای اولین بار این مسابقات به صورت بین‌المللی برگزار شده است.

محمدی مردمی بودن مسابقات فرازخوانی امسال را وجه تمایز این دوره از مسابقات دانست و افزود: این مسابقه به شکل عمومی و مردمی برگزار شد لذا از هر کشور به صورت آزادانه تعداد نفرات بی‌شماری می‌توانستند شرکت کرده و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

محمدی مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از مسابقات مجازی فرازخوانی بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: انس با قرآن کریم و وحدت میان قاریان جهان مهم‌رین هدف برگزاری این مسابقات بود.

وی با بیان اینکه از میان 10 نفر برتر مسابقات امسال، چندتن از کشورهای مختلف نیز بودند، اظهار کرد: سطح مسابقات امسال بسیار عالی بود و دکتر طاها عبدالوهاب و دکتر عبدالناصر هرک از کشور مصر، رضوان درویش از کشور سوریه و 5 قاری بین‌المللی از ایران داوری مسابقات را عهده‌دار بودند.

محمدی یادآور شد: این مسابقات از 13 دی ماه به صورت مجازی آغاز شد و امروز نیز اختتامیه آن است.

حق تلاوت قرآن را ادا کنیم

پس از پایان سخنرانی و در ادامه، آیت‌‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس بانوی کرامت، به ایراد سخنانی پرداخت و بیان کرد: قرآن رمز عزت و اقتدار این نظام و این جریان فاخر و ارزشمند است، همانگونه که در مبعث پیامبر گرامی اسلام برای اعتلای کلام‌الله از قرآن نیز استفاده می‌شد و هرگاه امت اسلام با شیطنت دشمنان، غلبه هوای نفس و سیطره برخی جریا‌ن‌ها از قرآن به معنای واقعی آن، جدا افتاد این مسیر کند و در برخی مقاطع، قطع شد.

سعیدی تصریح کرد: اگر بخواهیم این نهضت بماند باید قرآن بماند و ماندگاری قرآن نیز همانگونه که قرآن بر آن تاکید دارد بر این است که قرائت شود و حق تلاوت ادا شود باید قرآن به عنوان صراط مستقیم الهی در زندگی همچنان مورد استفاده قرار بگیرد زیرا زیبای‌های قرائت قرآن با زیبایی‌های زندگی گره می‌خورد.

سعیدی با اشاره به اینکه در قرآن کریم یکی از جلوه‌ها و معارفی که بسیار از آن یاد شده روز قیامت است، اظهار کرد: قرآن با مسئله قیامت گره خورده است و اوج سعادت انسان برای کسانی است که در این مسیر ماندند و شقاوت برای کسانی است که از این مسیر منحرف شدند بنابراین  ۷۰ بار از عنوان قیامت و عناوین مرتبط با قیامت یاد شده است اما مهم‌ترین و بیشترین عنوانی که از آن روز بزرگ یاد شده یوم القیامه است، در واقع زندگی ما باید با یوم‌القیامه گره بخورد.

بدون شک، از بخش‌های زیبا و هیجان‌انگیز و پرالتهاب هر مسابقه‌ای به ویژه در سطح بین‌المللی بخش اعلام اسامی برگزیدگان و اهدای جوایز به شمار می‌رود که مسابقات بین‌المللی مجازی فرازخوانی قرآن کریم نیز از این قاعده مستثنی نبود و چهره‌های خندان و یا مضطرب و نگران بسیاری از متسابقین که همراه با اعضای خانواده‎‌ خود در این مراسم حضور یافته بودند، گواه این مطلب است.

سبک عبدالباسط در کشورمان مورد بی‌مهری قرار گرفته است

پس از اعلام نتایج و اهدای جوایز به برگزیدگان، علیرضا مکاری خوراسگانی نماینده اصفهان در مسابقات فرازخوانی مشکات که موفق به کسب رتبه برتر این مسابقات شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه برگزاری و سطح کیفی مسابقات بیان کرد: تبلیغات این مسابقات بسیار خوب بود و فراز بسیار مناسبی را برای رقابت‌ها انتخاب کرده بودند.

مکاری خوراسگانی با اشاره به اینکه اهمیت و توجه به سبک عبدالباسط در شیوه فرازخوانی از ویژگی‌های مثبت این مسابقات به شمار می‌رود، تصریح کرد: سبک عبدالباسط در کشورمان مغفول مانده است و به آن کم‌لطفی‌ و بی‌مهری شده است علی رغم اینکه علاقه مردم به این سمت زیاد است اما فعالیت چندانی از تلاوت قرآن به این سبک دیده نمی‎شود.

وی تصریح کرد: متولیان امر نسبت به سبک عبدالباسط در قرائت قرآن کریم توجه ویژه داشته باشند و موسسات قرآنی دوره‌های ویژه برای این سبک برگزار کنند.

قاری قرآن کریم اظهار کرد: تلاوت قرآن کریم را از 9 سالگی آغاز کردم و از همان ابتدا به سبک عبدالباسط علاقه‌مند بودم و در این زمینه نیز پیشرفت کردم و مسابقات مختلفی شرکت کردم که امسال جزو فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی اوقاف بودم.

وی افزود: انس با قرآن کریم در همه امور کاری شخصی و به ویژه ازدواج من بسیار موثر بوده است و توفیقات بسیاری نصیب من و خانواده‌ام شده است و با نهایت قدرت این مسیر قرآنی را تا آخر عمرم ادامه خواهم داد.

مکاری‌خوراسگانی گفت: خدمت به مردم و جامعه، آرامش بخشیدن و انس بیشتر مردم با جامعه بزرگ‌ترین هدف من در مسیر قرآنی است.

اسامی برگزیدگان

در پایان این مراسم، از برگزیدگان مسابقات تقدیر ویژه به عمل آمد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

رتبه دهم به صورت مشترک به  اکبر مهدی‌جوشقانی از تهران و مصطفی سواری از خوزستان، رتبه نهم به امیر یونسی از کردستان، رتبه هشتم به محمدجواد گلچین از زنجان، رتبه هفتم به محمدجواد هاشمی از خراسان رضوی، رتبه ششم به احمد حسینی از خراسان رضوی، رتبه پنجم به جمعه عبدالغنی از نیجریه ، رتبه چهارم به علی اکبر بصائری از تهران، رتبه سوم به سید امیر هاشمی از افغانستان شهر هرات ، رتبه دوم به جلیل اشرفی از خراسان رضوی  ، رتبه اول به علیرضا مکاری خوراسگانی از اصفهان اختصاص یافت.

انتهای پیام
captcha