سند قرآنی‌سازی وزارت ارشاد در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود
کد خبر: 4042900
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سند قرآنی‌سازی وزارت ارشاد در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود

علیرضا معاف در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی تبیین، با اعلام اینکه سند قرآنی‌سازی وزارت ارشاد در حال تدوین است، از رونمایی این سند در نمایشگاه قرآن خبر داد.

جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی تبیین

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی تبیین با موضوع قرآن و عترت، با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، منصور احمدی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان و دبیران جشنواره برگزار شد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، جشنواره ملی تبیین در قالب قصه‌گویی و دیگر قالب‌های هنری را یک جشنواره موثر خواند و گفت: ایده‌ای که دوستان پرورانده و تبدیل به جشنواره شده است، کار بسیار فوق‌العاده‌ای است.

معاف با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت برای مردم است، عنوان کرد: در قالب، کالبد و فرم قرآن، خداوند دو قالب قصه و ضرب‌المثل را تعبیه کرده است. قصه به سنت‌های دینی و آئینی که واقعیت دارد، می‌پردازد و با رمان و داستان‌های ذهنی و تخیل تفاوت دارد. از این نظر بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه قصه آن چیزی است که واقعا در تاریخ رخ داده است و در زندگی و ذهن فرد استمرار و ادامه دارد، افزود: در قرآن به استناد بسیاری از آیات، هم زیباترین و نکوترین قصه‌ها را داریم و هم این قصه‌ها به زیباترین شکل بیان می‌شوند و از همین آیات به اهمیت قصه‌گویی پی می‌بریم؛ زیرا حتما قصه بر دیگر قالب‌ها ارجحیت دارد که خداوند در قرآن از این شکل و قالب برای بیان و انتقال مفاهیم استفاده کرده است.

علیرضا معاف

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن اشاره به اینکه با جشنواره‌ای روبه‌رو هستیم که قرار است یک حرف قرآن را عملی کند، عنوان کرد: لازم است که محصولات، نتایج و خروجی‌های این جشنواره به صدا و سیما و شبکه‌های پویا و نهال و در مرحله بعد به تئاتر و سینما وارد شود و در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند اسلامی دارد، مصمم ایستاده است.

وی همچنین با بیان اینکه باید تلاش‌ها در راستای قرآنی‌شدن همه بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و در همین راستا سند قرآنی‌سازی این وزارتخانه در حال تدوین است، از رونمایی از این سند در نمایشگاه قرآن خبر داد.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در آغاز صحبت‌های خود به اهمیت و جایگاه قصه اشاره کرد و گفت: قصه در آداب و سنت‌های خانواده ایرانی جایگاه ویژه‌‌ای داشته و دارد و شعرا و ادیبان بزرگ ما از دیرباز برای بیان مفاهیم عالی از قصه‌گویی استفاده می‌کردند.

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه در قرآن کریم برای انتقال مفاهیم عالی بارها از قصه استفاده شده است، تصریح کرد: قصه‌گویی در تاریخ فرهنگی کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد و محملی برای انتقال مفاهیم تاریخی، انتقادی و فرهنگی بوده است. قرآن کریم بارها تذکر داده که قصه گذشتگان را بخوانید.

محمد حسین‌زاده

وی ادامه داد: فعالان فرهنگی و قرآنی استان خراسان رضوی هم این دغدغه را در حوزه قصه‌گویی داشتند و اولین جشنواره قصه‌گویی را برگزار کردند، امسال تلاش مضاعفی شد و کار با حوزه قرآنی گره خورد و به جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی با دو رویکرد رسیدیم.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در توضیح این دو رویکرد عنوان کرد: بخش اول معطوف به قصه‌های قرآنی است و این قصه‌ها می‌تواند محملی باشد تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدرها و مادرها و مربی‌های مهدکودک‌ها این قصه‌ها را به زبان‌ها و نقل‌های مختلف بازتعریف کنند. بخش دیگر که از قسمت‌های جذاب این جشنواره است، این است که از مفاهیم موجود در قرآن قصه بسازند.

حسین‌زاده در ادامه گفت: دبیرخانه جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی تبیین در خراسان رضوی است اما برای اینکه کار وجهه ملی پیدا کند و مردم از سراسر کشور در جشنواره شرکت کنند، بستر کار در فضای مجازی تعریف شده است.

وی در پایان گفت: در انتهای این جشنواره با یک بانک بزرگ از قصه‌های قرآنی روبه‌رو خواهیم بود. همچنین فرصتی هم برای خود کودکان و نوجوانان است که با شرکت در این جشنواره توانایی‌های خود را شکوفا کنند.

رونمایی پوستر

منصور احمدی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان هم از برگزاری دومین جشنواره موشن گرافیک با موضوع قرآن و عترت خبر داد و گفت: دور اول این جشنواره سال 97 با موضوع قرآن و با 78 اثر برگزار شد، اما در این دوره موضوع نهج‌البلاغه را هم به آن اضافه کردیم و امیدواریم با استقبال پرشور مخاطبان برگزار شود.

انتهای پیام
captcha