تعبیه پیوست عدالت و عقلانیت در سیاست‌ها؛ عامل احیای اعتماد عمومی به مسئولان
کد خبر: 4043384
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
اسفنانی بیان کرد:

تعبیه پیوست عدالت و عقلانیت در سیاست‌ها؛ عامل احیای اعتماد عمومی به مسئولان

معاون رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به اقدامات مثبت دولت سیزدهم در زمینه احیای اعتماد عمومی به حاکمیت و مبارزه با فساد در هماهنگی با قوه قضاییه گفت: این اقدامات اعتماد عمومی و امید مردم به آینده را زنده کرده و سطح آن را ارتقا داده اما این میزان کافی نیست و ضرورت دارد دولت تمام سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر دو پایه پیوست عدالت و عقلانیت قرار دهد تا روند احیا و بهبود سطح اعتماد مردم در سال 1401 و سال‌‌های بعد تداوم پیدا کند.

محمدعلی اسفنانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات

محمدعلی اسفنانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات و سخنگوی سابق کمیسیون قضایی حقوقی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه بهبود سطح اعتماد مردم به مسئولان گفت: یکی از مهمترین دلایل رأی مردم به رئیس‌جمهور به دلیل شعار احیای اعتماد عمومی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بود تا این اعتماد به مسئولان در زمینه‌هایی که ضعیف شده، بهبود پیدا کند.

تلاش جهادی دولت و روشن شدن نشانه‌های اعتماد در مردم   

وی ادامه داد: دولت برای عملی کردن این شعار در این مدت با فعالیت شبانه‌روزی و کار جهادی سعی کرده زمان کار را به تمام ساعات توسعه داده و اینها اقداماتی است که احیاکننده اعتماد است و تداوم آن این روند را تقویت می‌کند و در خیلی از موارد هم دولت موفق بوده است. الان در بحث قیمت ارز وضعیت و روند مناسبی طی شده که هم قیمت ارز کنترل شده و هم روند کاهشی داشته است. درباره کالاها اگرچه در برخی موارد بنا به دلایلی افزایش قیمت وجود داشت اما وفور کالا و عرضه آن در بازار به طور مستمر کمک کرد که مردم در تأمین مایحتاج خود به مشکل نخورند.

اسفنانی بیان کرد: در حوزه روابط خارجی آثار مثبت سیاست‌ها و اقدامات دولت به ویژه در روابط با همسایگان قابل توجه بوده و همین موفقیت‌های داخلی و خارجی است که اعتماد عمومی و امید مردم به آینده را زنده کرده و سطح آن را ارتقا می‌دهد. البته این میزان موفقیت کافی نیست و دولت باید حتما از نیروهای جوان، کارآمد، توانمند و متخصص در امور مختلف بیشتر استفاده کند و تجربه‌های مثبت و منفی کشور در 43 سال گذشته را مدنظر قرار دهد و در برخی موارد نیز تجربه‌های جهانی قابل انتقال به کشور است و ضرورتی ندارد بعضی راه‌های اشتباهی که دنیا رفته دوباره تکرار شده و هزینه بدهیم.

وی افزود: در کنار اینها دولت باید در اقدامات خودش که می‌تواند احیاکننده سریع‌تر اعتماد مردم باشد، تعبیه پیوست عدالت و عقلانیت در سیاست‌ها و تصمیمات است و این نیازمند استفاده توأمان جوانان متخصص در کنار افراد باتجربه به عنوان مشاوران امین است و اینها می‌تواند اعتماد کاهش یافته را برگرداند.

استفاده دولتمردان از تجربه روابط دولت و ملت در اوایل انقلاب

معاون رئیس سازمان تعزیرات اظهار کرد: اگر در اوایل انقلاب سطح اعتماد مردم به دولتمردان زیاد بود و دولت هر چه از مردم می‌خواست بدون چون و چرا عملیاتی می‌شد به خاطر صداقت و شفافیت مسئولان بود و اگر امروز گله‌مندی‌ها و نارضایتی‌هایی وجود دارد به خاطر همین کنار گذاشتن تجربه‌های مثبت در حکمرانی پس از انقلاب است و لذا باید این نقاط قوت پیشین را دوباره به کار گرفت و خود مسئولان به مثابه آیینه نقایص را دیده و برطرف کنند تا مجددا مردم دولتمردان را از جنس خود بدانند و فاصله‌ها کاهش پیدا کند که خوشبختانه این روند امروز در دولت سیزدهم قابل مشاهده است و با ادامه روند وحدت دولت و ملت می‌توان بر مشکلات کشور در عرصه داخلی و خارجی فائق آمد.

روند مطلوب مبارزه با فساد درون‌سازمانی

اسفنانی درباره عملیات روانی رسانه‌های بیگانه و معاند برای بالا بردن احساس فساد در حاکمیت در میان مردم و نقش مبارزه با فساد واقعی با توجه به هماهنگی مطلوب قوای سه‌گانه در خنثی کردن این اقدامات روانی و تبلیغاتی گفت: امروز قوای سه‌گانه بنا را بر مبارزه با فساد در درون خود کرده‌اند و اگر مردم ببینند یک کارگزار در دولت یا قوه قضاییه یا مجلس دچار فساد شده و خود این قوا با این فساد و مشکل درونی برخورد می‌کند و یک نظارت درون‌سازمانی قوی وجود دارد، به طور طبیعی دیگر تبلیغات دشمن را باور نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: از دشمن نباید توقع داشت که نقاط قوت ما را بیان کند بلکه همه تلاش و طراحی‌‌های او این است که نقاط ضعف ما را برجسته و چندبرابر کرده و برخی موارد غیرواقعی و دروغ را نیز به آن متصل کند. امروز جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی بیشتر پذیرای نقاط منفی است تا مثبت و لذا تا یک نکته منفی و فسادی مطرح می‌شود، به کل آن دستگاه و نهاد تعمیم می‌دهند. درست است که مسئولان زیاد از الفاظ فساد و مبارزه با فساد استفاده می‌کنند اما این به معنای آن نیست که همه جای کشور و حاکمیت را فساد در برگرفته است. زیرا اگر ارقام فساد حتی ارقام بالا را در کنار مجموعه دستاوردها و اقدامات ارزشمند قرار دهیم و مقایسه کنیم رقم بزرگی نیست هرچند نباید یک ریال از آن مفاسد هم اتفاق بیفتد.

مبارزه با فساد در مسیری بی‌حاشیه و به دور از سیاسی‌کاری  

معاون رئیس سازمان تعزیرات ابراز کرد: خوشبختانه در دوره جدید قوه مجریه و قوه قضاییه یک مبارزه بدون حاشیه و جنجال و سیاسی‌کاری و درون‌سازمانی با فساد آغاز شده که کمک کرده روند مبارزه با فساد در مسیر مناسبی قرار گیرد و پس از برخورد اطلاع‌رسانی لازم به مردم هم داده شده و این اعتماد مردم را به حاکمان بالا می‌برد و هم باعث می‌شود روال مبارزه با فساد یک روال منطقی و تخصصی و به دور از سیاست‌زدگی باشد.

اسفنانی در پاسخ به اینکه نشانه‌های اقدامات مسئولان تا چه اندازه افق امیدوارکننده‌ای را در سال 1401 ترسیم می‌کند، گفت: نکته مهم این است که دولتمردان نباید نسبت به اتفاق نظر و هماهنگی امروز قوای سه‌گانه غره شوند و تصور کنند این امر خود به خود مشکلات را حل می‌کند. امیدواری‌ها نسبت به آینده بسیار زیاد است اما لازم است مسئولان واقع‌‌نگری و عقلانیت را که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی یادآور شد: شناخت دقیق واقعیت وضعیت موجود باعث برنامه‌ریزی درست می‌شود اما اگر تحلیل وضعیت واقعی کشور با برخی مصلحت‌گرایی‌ها، عدم شفافیت‌ها و عدم بیان واقعیت‌ها گره بخورد به اتخاذ سیاست‌های نادرست منجر می‌شود که نتیجه آن ناامید شدن مردم خواهد بود و لذا به هیچ‌وجه نباید واقع‌نگری در سطح مسئولان مورد غفلت قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha