کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن به روایت آمار
کد خبر: 4043584
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱

کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن به روایت آمار

اولین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم خردادماه سال 1389 برگزار شده است. تعداد جلسات این کمیسیون در دولت‌های نهم و دهم 32 جلسه و تعداد جلسات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز 27 جلسه بوده است.

کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم

به گزارش ایکنا، نیمه‌های اسفندماه 1400 پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم برگزار شد. در این جلسه که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون حضور وزیر ارشاد برگزار شد، مصوب شد تا کارگروه‌های تخصصی این کمیسیون که مهلت دو ساله آنها به پایان رسیده بود، به مدت یک سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اولین جلسه در دولت سیزدهم بود و فاصله آن با جلسه قبل (جلسه پنجاه و هشتم) نزدیک به هشت ماه بوده است همچنین از ابتدای تشکیل این کمیسیون تاکنون 156 مصوبه و تصمیم به تصویب رسیده که در این بین 81 مصوبه مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

اولین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم روز شانزدهم خردادماه سال 1389 و آخرین جلسه نیز روز 16 اسفندماه 1400 برگزار شده است.

تعداد جلسات این کمیسیون در دولت‌های نهم و دهم 32 جلسه و تعداد جلسات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز 27 جلسه بوده تنها دو جلسه از جلسات آن بدون حضور وزیر ارشاد برگزار شده و 25 جلسه دیگر به ریاست وزیر بوده است.

از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی که این کمیسیون تاکنون داشته است می‌توان به تدوین سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی و شناسنامه اقدامات ذیل سند، مدل تقسیم وظایف اعضای کمیسیون، تعاریف و برآوردهای اعتباری و کیفی هزینه‌های اجرای برنامه‌های مصوب، شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، برنامه جامع مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه «رصد، هماهنگی و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی» و ... اشاره کرد.

فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون، راه‌اندازی سامانه مدیریت فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی (سمات)، راه‌اندازی استودیو‌های تخصصی ضبط آثار صوتی و تصویری قرآنی، راهبردی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها و حمایت اعتباری از این فعالیت‌ها و کلیات طرح ملی افق بخش دیگری از دستاوردهای این کمیسیون از ابتدا تاکنون بوده است.

از جمله دستگاه‌های عضو این کمیسیون می‌توان به قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، نماینده رئیس نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، ‌سازمان صدا و سیما،‌ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح،‌ قوه قضائیه، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی کشور، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت علوم، جامعه‌المصطفی العالمیه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

همچنین در این کمیسیون مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و سه صاحب‌نظر قرآنی – مردمی نیز عضویت دارند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیسیون)، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد (نایب رئیس و دبیر کمیسیون)، رئیس دبیرخانه کمیسیون، سه نفر از معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دیگر اعضای این کمیسیون هستند.

انتهای پیام
captcha