اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن تعیین شدند
کد خبر: 4043705
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱

اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن تعیین شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را تعیین کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حکم محمدمهدی اسماعیلی رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، به عنوان رئیس و محمدمهدی عزیززاده به عنوان قائم مقام رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن تعیین شدند.

همچنین در احکام جداگانه‌ای سایر اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه از سوی وزیر ارشاد منصوب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، محمدعلی خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، محمدحسین سعیدیان، مهدی مصطفوی، سیدعلی سرابی، میثم نیلی، محمود شالویی، محمود اسلامی، محمود سالاری و زینب بهجت‌پور دیگر اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن هستند.

دبیرخانه نمایشگاه قرآن دائمی می‌شود

به گزارش ایکنا، اسماعیلی در نشست شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن ۱۴۰۱، که عصر 25 اسفند در محل وزارتخانه برگزار شد، گفت: با این که بسیاری از دوستان نظرشان این بود که نمایشگاه قرآن کریم سال بعد یعنی ۱۴۰۲ برگزار شود، اصرار داشتم که نمایشگاه‌ها در سال پیش رو برقرار باشد. چون بسیاری از شعایر ما تحت تأثیر فاصله‌گذاری اجتماعی کرونا قرار گرفته است. زمانی که ما برنامه ریزی را آغاز کردیم، امیکرون باعث شد که تصمیم بگیریم سال ۱۴۰۱ هم این نمایشگاه برگزار نشود اما شیب مبتلایان نزولی است، اگر سفرهای نوروزی کار را خراب نکند، می توانیم این نمایشگاه و نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم.
 
اسماعیلی اظهار کرد: این رویداد مهم است و در این ماه پربرکت مردم مخاطب آن خواهند شد، ما شرایط مناسب آن را فراهم کردیم و زمان برگزاری را کوتاه در نظر گرفتیم و فضا را کوچکتر کرده‌ایم که همه چیز را حداقلی را داشته باشیم اما نمایشگاه برگزار شود.
 
وی با اشاره به اهمیت حوزه رسانه در پوشش نمایشگاه قرآن و هر رویداد فرهنگی دیگری گفت: برای اطلاع رسانی به مخاطبان، نقش شهرداری تهران بسیار مهم است و بیلبوردهای اطلاع رسانی بسیار کارآمد هستند. در این نمایشگاه هم رویکرد تبیینی مهم است و هم مطرح کردن جهاد تبیین، نمایشگاه قرآن باید چینش هنرمندانه داشته باشد که بتوانیم مخاطب عمومی را جذب کنیم، این نمایشگاه‌ها فضای آشنایی با موضوعات را برای مخاطب فراهم می کند و هر قدر جذاب‌تر و هنرمندانه‌تر باشد، مردم بیشتر همراه خواهند شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: بخش کودک و نوجوان هم مهم است. این بخش هر جا خوب ارائه می شود، مخاطبان بسیار زیادی را می‌آورد. از سوی دیگر اگر ما خوب تبلیغ کنیم، فرزندان، پدران و مادران را به نمایشگاه می آورند، بخش کودک و نوجوان، باید حتی ستاد جداگانه و اختصاصی داشته باشند.
 
اسماعیلی گفت: این تعطیلی عید هم کمک می کند، عقب افتادگی را جبران کنیم. ما تا آخر فروردین فرصت جمع کردن کار را داریم. بهتر است پویش ها را از حالا راه بیندازیم که نتیجه آن در نمایشگاه مشخص شود. حوزه بین المللی مطرح شود، رایزنی ها را فعال کنیم، کار کاملی انجام شود. شعار نمایشگاه باید خودش را نشان بدهد، من با پیشنهاد برقراری دبیرخانه دائمی موافق هستم.
 
وزیر ارشاد گفت: بخش بانوان در نمایشگاه باید قوی باشد، ما در حوزه قرآن پیشرفت داشتیم، در اقمار وزارت ارشاد ۲۵۰۰ موسسه داریم، اگر ۱۰۰۰ موسسه هم درگیر برگزاری نمایشگاه شوند، می توانند برای مردمی شدن آن برنامه ریزی کنند، این کار خودش تعظیم قرآن است. نواقص را با دقت بررسی کنید، چون میان این دوره و دوره های قبلی فاصله افتاده نواقص را نادیده نگیرید، باید کاری قوی و کم نظیر را صورت بدهید.
 
همچنین علیرضا معاف، معاون قرآن عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این که قرآن تنها کتابی است که متن آن را خداوند تضمین فرموده‌اند، گفت: به محض دستور وزیر برای حضوری شدن نمایشگاه قرآن، جلسات زیادی برگزار شد، این نمایشگاه مثل بسیاری دیگر از نمایشگاه ها، کار یک معاونت نیست، کار دولت است و وزارت ارشاد پیشانی و عامل اجرایی آن است. 
 
وی افزود: ما در دولت نهم و دهم هم این سوال را پرسیدیم که اگر نمایشگاه قرآن، مربوط به جمهوری اسلامی است با نمایشگاه قرآن در دوره پهلوی، یا نمایشگاه در حکومت وهابی سعودی دارد؟ چه تفاوت و مزیتی بین نمایشگاه جمهوری اسلامی، دولت اندیشه محور دکتر رییسی، چگونه است؟ دولت اسلامی با قرآن حداقلی و سکولار محقق نمی‌شود، ما باید از قرآن، در تصمیم گیری ها بهره بگیریم.
 
معاف در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به این که جهاد تبیین هم مهم است، افزود: کلیدواژه های مقام معظم تزیینی نیست، ما نمایشگاه را با رویکرد مردمی آقای رییسی خواهیم داشت، این نمایشگاه برای توده مردم است. کارویژه ارشاد هم برای عامه مردم است. مسئله عترت و اهل بیت هم موضوعی است که به آن می پردازیم.
 
معاف با ارائه پیشنهاد روند برگزاری نمایشگاه قرآن، به صحبت های خود ادامه داد و تشریح کرد: ۱۸ هزار مترمربع، محدوده نمایشگاه است و به دلیل شرایط کرونایی چینش غرفه ها، با فاصله خواهد بود. نمایشگاه مجازی را هم در کنار حضوری خواهیم داشت.
 
وی گفت: بخش های هنر قرآنی، خانواده بانوان و سبک زندگی قرآنی، عترت و نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی، بخش حوزوی، پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی، نهادهای قرآنی مردمی، خادمان قرآن کریم، نشر مکتوب و دیجیتال، رسانه و فضای مجازی، بخش ویژه حاج قاسم سلیمانی، محصولات فرهنگی و قرآنی، محافل و مراسم قرآنی، کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، بین الملل، فرهنگ قرآنی در استان‌ها، نهادها و دستگاه های قرآنی حاکمیتی، پویش جلسات خانگی قرآن، رهبر قرآنی، بخش بازی‌های یارانه‌ ای، بخش های پیش بینی شده برای نمایشگاه بیست و نهم هستند.
 
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی مظفری، فعال قرآنی، محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی قرآن کریم، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی، زینب بهجت‌پور، دبیر علمی گروه قرآن حوزه‌های علمیه خواهران، جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن، مژگان خان‌بابا، مدرس جامعة المصطفی العالمیه، محمود سالاری، معاون امور هنری، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت ارشاد، محمدمهدی عزیززاده، مشاور امور اجرایی معاون قرآن و عترت، در این نشست حاضر بودند و درباره نمایشگاه قرآن، نظرات خود را بازگو کردند.
 
پس از دو سال عدم برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت حضوری، با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از چهاردهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مصادف با نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در محل مصلای تهران به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
captcha