مانع‌تراشی دستگاه‌های آذربایجان غربی؛ سدی بزرگ در مسیر سرمایه‌گذاری
کد خبر: 4043790
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

مانع‌تراشی دستگاه‌های آذربایجان غربی؛ سدی بزرگ در مسیر سرمایه‌گذاری

استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از دلایل فرار سرمایه‌گذاران از استان، سخت بودن مسیر سرمایه‌گذاری و عدم حمایت و همراهی دستگاه‌ها بوده که این موانع باید به سرعت رفع شود.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، 25 اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران آذربایجان غربی، با اشاره به برخورداری استان از مواهب و منابع بسیار در حوزه‌های معدن و کشاورزی اظهار کرد: متاسفانه درآمد و ثروت مردم آذربایجان غربی پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و جبران عقب‌افتادگی‌های استان، نیازمند تلاش جدی و تمرکز بر داشته‌هاست.

وی با اعلام اینکه آذربایجان غربی مسیر توسعه خود را هنوز پیدا نکرده و نیاز به یک ریل‌گذاری مناسب دارد، خاطرنشان کرد: اجرای سند آمایش سرزمین، می‌تواند به عنوان یک سند بالادستی برای توسعه استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر اقتصادی کردن حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های این حوزه ادامه داد: در بخش حمل و نقل هوایی با داشتن سه فرودگاه و در بخش حمل و نقل ریلی با توجه به مرزهای بین‌المللی که استان دارد، باید بهره‌وری اقتصادی از این زیرساخت‌ها داشته باشیم و متاسفانه هنوز برای تامین و انتقال کالاهای اساسی از کامیون استفاده می‌کنیم.

معتمدیان شناسایی حلقه‌های مفقوده اقتصادی و شتاب بخشیدن به توسعه استان را نیز ضروری دانسته و یادآور شد: استفاده از مرزها یکی از ظرفیت‌های پیشران استان است اما ظرفیت‌های مرزی و پایانه‌های صادراتی در مرز مشترک آذربایجان غربی با ترکیه و عراق، تاثیر مثبتی بر درآمد مردم و ارزش افزوده استان نداشته است؛ لذا ساماندهی تجارت مرزی و پایانه های مرزی از اولویت‌های ما برای سال ۱۴۰۱ است.

وی در ادامه، فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری‌های چندجانبه با کشورهای همسایه را از اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم معرفی کرده و افزود: برای توسعه آذربایجان غربی، از بخش دیپلماسی منطقه‌ای به عنوان پیشران توسعه استان استفاده خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به مشکل خام‌فروشی در بخش کشاورزی علی‌رغم همه ظرفیت‌های موجود این بخش، تصریح کرد: در رایزنی اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای فرآوری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای و آغاز نهضت گلخانه‌ای در استان انجام شد.

معتمدیان در ادامه برون‌رفت از وضعیت کنونی استان را نیازمند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دانسته و گفت: باید ضمن پیش‌بینی بسته‌های مشوق برای جذب سرمایه‌گذار در استان، روند ارائه خدمات، امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، تسهیل شود.

وی با تاکید بر تامین خدمات و امکانات مناسب در حداقل زمان برای سرمایه‌گذار افزود: در ماه‌های اخیر، چندین سرمایه‌گذار بزرگ خصوصی و دولتی متقاضی سرمایه‌گذاری در استان به‌خصوص در حوزه معادن شده‌اند که امیدواریم این روند تداوم یافته و منجر به توسعه استان شود.

فرایند توسعه استان نباید متوقف شود

استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: پیگیر برطرف کردن موانع و امورات اداری وقت‌گیری هستیم که موجبات دلسردی سرمایه‌گذاران را تا به امروز فراهم کرده است.

وی با اینکه آذربایجان‌ غربی تنها استان دارای مرز مشترک با کشور ترکیه است، افزود: دارا بودن مرز مشترک با چند کشور، فرصتی برای توسعه استان است که ظرفیت‌سازی برای تحقق این امر ضروری است.

وی با اشاره به دیدارها و رایزنی‌های اخیر خود با مسئولان کشورهای ترکیه و عراق، خاطرنشان کرد: پیگیر افزایش مبادلات اقتصادی و بالا بردن تعامل آذربایجان غربی با کشورهای همسایه هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد گسترش همکاری‌ها باشیم.

استاندار آذربایجان‌ غربی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای جهت بهبود شرایط اقتصادی استان، افزود: سرمایه‌گذاران متعددی مشتاق حضور در آذربایجان‌ غربی شده‌اند که بیانگر اعتماد فعالان اقتصادی داخلی و خارجی و جلب نظر آنهاست.

معتمدیان در ادامه با اشاره به وجود برخی موانع در مسیر سرمایه‌گذاری استان، یادآور شد: با همکاری مدیران و مسئولان استانی، پیگیر برطرف کردن موانع و امورات اداری وقت‌گیری هستیم که موجبات دلسردی سرمایه‌گذاران را تا به امروز فراهم کرده بود.

وی احصاء مشکلات و موانع توسعه استان توسط رسانه‌ها و دغدغه‌مندان را نیاز اصلی آذربایجان غربی معرفی کرد و افزود: در تمامی حوزه‌ها با مدیران کشوری و مسئولان مربوطه، دیدارها و رایزنی‌هایی انجام شده و پیگیر بهبود وضعیت تمامی حوزه‌ها هستیم.

استاندار آذربایجان‌ غربی همچنین با تاکید بر اینکه فرایند توسعه استان نباید متوقف شود، تصریح کرد: برای ارائه تصویری منسجم از امنیت پایدار آذربایجان‌ غربی به سرمایه‌گذاران، باید تفکر نادرست ناامن بودن استان به همت رسانه‌ها و دلسوزان اصلاح شود.

معتمدیان وجود اقوام و مذاهب مختلف را فرصتی ارزشمند برای استان معرفی کرده و افزود: زندگی مسالمت‌آمیز و خدمات‌رسانی متوازن به مناطق مختلف آذربایجان غربی، نمایانگر توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران و مدیران استانی به اقوام و مذاهب مختلف است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن آذربایجان غربی، یادآور شد: با تبیین نگاه عدالت‌محور جمهوری اسلامی ایران به اقوام و مذاهب، از فرصت‌طلبی دشمنان در تفرقه‌افکنی با دستاویز کردن موضوعات قومیتی جلوگیری خواهد شد.

مطالبه‌گری باید در جامعه نهادینه شود

استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به انجام سفرهای شهرستانی و مصوبات این سفرها، افزود: تمام سفرهای شهرستانی با کارشناسی دقیق و احصاء مشکلات همراه بوده که این امر در اجرای مصوبات تاثیر خوبی داشته است.

وی حضور در میان مردم و دیدارها و بازدیدهای شهرستانی را اثربخش دانسته و خاطرنشان کرد: شنیدن بدون واسطه مشکلات مردم و نیز همراه کردن مدیران استانی در سفرهای شهرستانی، ضمن افزایش اثرات این سفرها، رضایت مردمی را نیز به دنبال داشته است.

استاندار آذربایجان‌ غربی همچنین اولویت اصلی خود در مدیریت را توسعه همه جانبه اعلام کرد و افزود: با نهادینه شدن مطالبه‌گری در جامعه و شنیدن صدای مردم، پیشرفت استان تسریع شده و مطالبات مردمی نتیجه خواهد داد.

معتمدیان درخصوص انتصابات انجام گرفته و تغییرات مدیران در سطح استان و شهرستان‌ها نیز گفت: اگر مدیری بتواند با سیاست‌های کلی دولت همراه شده و روحیه‌ای جهادی داشته باشد، حتماً از توانمندی‌های او استفاده خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر تسریع در تغییرات مدیران براساس نیاز استان، یادآور شد: متاسفانه کادرسازی در حوزه مدیران انجام نشده و باید تلاش شود ضمن کادرسازی مدیریتی، از تجارب مدیریتی مدیران باسابقه استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تمرکززدایی را یکی از سیاست‌های دولت در استان‌ها معرفی و تصریح کرد: تخصیص اعتبار ویژه به عنوان کمک استانی در صندوق پیشرفت و عدالت، می‌تواند برای فعال‌سازی بخش‌های مختلف استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معتمدیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی، افزود: به فرمانداران دستور داده شده که در بخشداری‌ها از بانوان استفاده شود تا در آینده شاهد حضور این قشر در سطوح بالای مدیریتی باشیم.

وی همچنین با تاکید بر رفع محدودیت‌ها در حوزه فعالیت قطار و استفاده مردم استان از آن، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت قطار و راه‌آهن برای ارتقای وضعیت اقتصادی و صادرات محصولات تولیدی استان استفاده شود و اقتصادی کردن زیرساخت‌های راه آهن و تکمیل حلقه‌های مفقوده برای فعال‌سازی این ظرفیت، از اولویت‌های ما در این حوزه است.

برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذار هستیم

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر طرح یکشنبه‌های تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در بهبود وضعیت واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: در این طرح تاکنون ۸۷ مصوبه داشتیم که ۳۸ مورد از این مصوبات اجرایی شده که معادل ۴۵ درصد است و بقیه مصوبات در دست اقدام است که پیگیر اجرای کامل این مصوبات هستیم.

وی با اعلام اینکه در سفرهای شهرستانی نیز ۴۰۷ مصوبه داشتیم که شامل ۳۳۶ مصوبه عمرانی و ۷۱ مصوبه اقتصادی می‌شود، افزود: نگاه توسعه‌ای ما همه جانبه بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز جامعه، اولویت اصلی را حوزه اقتصادی تعیین کرده و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین چالش اول استان را عدم ریل‌گذاری و پیدا نکردن مسیر توسعه و تصریح کرد: ساماندهی مرزها، شتاب دیپلماسی منطقه‌ای، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه گردشگری و ... بخشی از برنامه‌های ما در سال آینده برای استان است.

معتمدیان با اشاره به اینکه برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذار هستیم و باید برای این موضوع بسته‌های تشویقی فراهم کنیم، یادآور شد: یکی از دلایل فرار سرمایه‌گذاران از استان، سخت بودن مسیر سرمایه‌گذاری و عدم حمایت و همراهی دستگاه‌ها بوده که این موانع باید به سرعت رفع شود.

وی توسعه ارتباط با رسانه‌ها را از اولویت‌های کاری مجموعه استانداری معرفی کرد و افزود: نقش رسانه‌ها در توسعه آذربایجان غربی بسیار مهم و حیاتی بوده و انتقادات رسانه‌ها در راستای گسترش همدلی، انسجام و جلوگیری از تفرقه افکنی‌ها باید منصفانه باشد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تبدیل آسیب‌ها و تهدید‌ها به فرصت را ضروری دانسته و گفت: با توجه به ضعف در اطلاع‌رسانی ظرفیت‌ها و برند‌های ارومیه و آذربایجان غربی، رسانه‌ها و خبرنگاران بیش از پیش در این حوزه‌ها فعال شوند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید شناسنامه‌دار شوند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها ضمن شناساندن آذربایجان غربی به عنوان استانی امن، ظرفیت‌های گردشگری استان را در بعد ملی و بین‌المللی به شیوه اصولی معرفی کنند.

وی در پایان با اشاره به تقویت حوزه نظارتی و بازرسی در ادارات در سال آینده، تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی ضمن برگزاری جلسات مستمر با خبرنگاران و رسانه‌ها، اقدامات و عملکرد‌ دولت را به اطلاع مردم برسانند.

انتهای پیام
captcha