آشنایی با اماکن مذهبی گلستان
کد خبر: 4045007
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

آشنایی با اماکن مذهبی گلستان

گردشگران علاوه بر سیاحت به فکر زیارت اماکن مذهبی نیز هستند که در این راستا استان گلستان از ظرفیت‌های عظیمی برای گردشگری مذهبی برخوردار است. بنابراین نگاهی کوتاه به برخی از اماکن مذهبی استان خواهیم داشت.

اماکن مذهبی گلستانگردشگری یکی از فعالیت‌هایی است که در بین مردم ایران بسیار رایج است. اما گردشگری مذهبی به واسطه مذهبی بودن کشور ایران نیز از استقبال خوبی برخوردار است. گردشگران علاوه بر سیاحت به فکر زیارت اماکن مذهبی نیز هستند که استان گلستان نیز از این قائده مستثنی نیست. در این استان سرسبز نیز مکان‌های مذهبی بسیاری وجود دارد که ایام نوروز توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

در استان گلستان که به نگارستان ایران‌زمین و سرزمین دارالمؤمنین مشهور است، ۱۲۳ بقعه متبرکه وجود دارد که از این تعداد ۱۰۳ بقعه شامل حرم امامزادگان بوده و ۲۰ مورد از بقاع نیز شامل سقاخانه، زیارتگاه و قدمگاه است که برای هر کدام از این‌ها بر اساس موقعیت مکانی و جغرافیایی امکانات رفاهی تدارک دیده‌ شده است که در اینجا به معرفی تعدادی از امامزادگان شاخص استان گلستان می‌پردازیم.

امامزاده روشن‌آباد

این امامزاده در جاده قدیم گرگان به کردکوی قرار دارد که دارای سابقه تاریخی بسیار قدیمی است. در تاریخ طبری نام این امامزاده روشنوا آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است که نسبش به امام هفتم می‌رسد.

بنای امامزاده یادگار معماری قرن ۹ هجری قمری و در میان باغی واقع شده است. مردم روستای اطراف از آن به‌عنوان قبرستان عمومی استفاده می‌کنند. بنای امامزاده به‌صورت برجی بلند و چندوجهی شامل رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار مدوّر است که پایین‌تر از گنبد مدور بام سفال‌پوش امامزاده است.

امامزاده یحیی بن زید(ع)

یحیی بن زید، نوه امام سجاد(ع) که پس از شهادت پدرش (زید) از کوفه به خراسان گریخت و با فراخواندن مردم خراسان، دست به قیام علیه بنی امیه زد. قیام وی همانند قیام پدرش با شکست مواجه شد و در جوزجان افغانستان به شهادت رسید و همان جا دفن شد. با این حال در بعضی از شهرهای ایران مثل گرگان، سبزوار و ورامین مزارهایی به وی منسوب است. مرقد یحیی در جوزجان قرار دارد و از جاذبه های مذهبی گلستان محسوب می شود.

امامزاده اسحاق گرگان

این امامزاده واقع در بافت تاریخی گرگان و به امام‌زاده نور نیز معروف است. در محله سرچشمه قرار گرفته و دارای پلان هشت ضلعی است و متعلق به دوران سلجوقیان است. این بنا دارای تزئینات آجری، محراب و گچ‌بری است و دو لنگه درب قدیمی و صندوق چوبی نفیس نیز بر مرقد وجود دارند.

مرقدی که در داخل این صندوق چوبی مشبّک قرار داده شده، از گچ است. روی چهار بدنه درِ ورودی آیاتی از قرآن به خط کوفی ممتاز باقی مانده است. بر بالای طاق محراب نیز کتیبه‌ای از گچ دیده می‌شود. همچنین بر چهارگوش صندوق چوبی امامزاده کتیبه‌ای به خط کوفی در دو ردیف بالا و پایین دیده می‌شود. امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر یکی از مفاخر معنوی و روحانی شهر گرگان است که گفته می‌شود برادر امام رضا(ع) است.

امامزاده نه تن گرگان

امامزاده نه تن در شهر گرگان و در محله‌اى قدیمی که به همین نام نامگذارى شده که نگین محلات قدیمی گرگان است و از نظر ساختار قدیمى این شهر بین دو محله دوشنبه‌ای قدیم و محله میدان و محله میرکریم و کوچه بادگیر قرار دارد، مدفن نه تن از نوادگان حضرت امام موسى بن جعفر (ع) است.

آستان مقدس امامزاده آق امام

در منطقه آزادشهر بقعه متبرکه آق امام قرار دارد که مدفن محمد بن زید(ع) معروف به آق امام و محمد بن صادق دیباج است. محمد بن زید علوی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بود که به تدریس شیعی اهتمامی تام داشت. این امامزاده در دهستان نظام‌آباد از توابع بخش مرکزی آزادشهر در استان گلستان واقع‌ شده است.

استان گلستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مذهبی از جاذبه‌های طبیعی مانند دریا، جنگل، آبشار، تالاب و غیره برخوردار است و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح گردشگری باشد.





انتهای پیام
captcha