آتش‌بس شکننده و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه
کد خبر: 4045900
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
تحولات اوکراین؛

آتش‌بس شکننده و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

با تداوم جنگ در اوکراین، با وجود ابراز خوش‌بینی محتاطانه طرفین درباره نتایج ایجابی مذاکرات استانبول، منابع خبری از برقراری آتش‌بس شکننده در برخی از مناطق درگیری خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا، دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه نسبت به تبدیل شدن لهستان به خط مقدم ناتو در برابر روس‌ها هشدار داد.

مدودوف مقامات لهستان را به جعل تاریخ و ترسیم روسیه به عنوان یک کشور دشمن متهم کرد.

رئیس‌جمهور سابق روسیه تصریح کرد: لهستان امیدوار است که از بحران موجود در اوکراین به سود افزایش نقش خود در اروپا استفاده کند.

وی افزود: مقامات لهستانی حاضر هستند سلامت زندگی شهروندان خود و منافع اقتصادی این کشور را قربانی سیاست هراس از روسیه کنند. مدودوف لهستان را متهم کرد به بخش‌هایی از خاک اوکراین چشم دارد.

وی هشدار داد: لهستان در حال تبدیل شدن به خط مقدم ناتو در برابر روسیه است و چنین رویکردی برای امنیت اروپا خطرناک است.

درخواست زلنسکی از استرالیا و هلند برای تشدید تحریم‌های روسیه

ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه کارزار ضد روسی خود در پارلمان استرالیا و هلند خواستار تشدید تحریم‌های روسیه شد.

زلنسکی در سخنرانی خود برای قانون‌گذاران استرالیایی خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه برای توقف تهدید هسته‌ای علیه اوکراین شد.

وی افزود: نباید به هیچ کشتی روسی اجازه داده شود وارد بنادر بین‌المللی شود. رئیس‌جمهور اوکراین خرید نفت از روسیه را به معنای پرداخت هزینه تخریب امنیت جهانی دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر جهان در سال ۲۰۱۴ روسیه را بابت الحاق شبه‌جزیره کریمه تنبیه کرده بودند این کشور در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله نمی‌کرد.

زلنسکی خواهان آن شد تا استرالیا خودروهای زرهی بوش مستر خود را در اختیار نیروهای اوکراینی قرار دهد.

از سویی رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ضمن سخنرانی ویدئویی در پارلمان هلند از این کشور خواسته است تا صادرات انرژی از سوی روسیه را متوقف کند وی همچنین خواهان حمایت از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شده است.

با وجود درخواست زلنسکی برای افزایش تحریم‌های روسیه، حجم واردات نفت روسیه توسط ایالات‌متحده از ۱۹ تا ۲۵ مارس نسبت به هفته گذشته آن ۴۳ درصد افزایش یافته است.

 اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه روسیه

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه 21 نهاد و 13 فرد روسیه خبر داد که شرکت سهامی میکرون بزرگ‌ترین سازنده و صادرکننده قطعات الکترونیکی از جمله شرکت‌های تحریم شده هستند.

تحریم‌های جدیدی بخش‌های هوافضا، دریانوردی، بخش‌های الکترونیک روسیه هدف قرار گرفته است.

دولت انگلیس نیز از افزوده شدن ۱۴ مورد جدید به فهرست تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه بحران اوکراین خبر داده است. وزارت خزانه‌داری انگلیس در اقدام امروز خود، تعدادی از مسئولان و شخصیت‌های ارشد رسانه‌ای روسیه را به فهرست تحریم اضافه کرده است.

در این گزارش هدف بریتانیا و متحدان غربی از اعمال تحریم‌ها تلاش برای فلج کردن اقتصاد روسیه برای مجازات مسکو در جنگ اوکراین است.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که انگلیس به دنبال آغاز بحران اوکراین، علاوه بر در ارائه کمک‌های تسلیحاتی و مالی به اوکراین، مواضع تندی علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اتخاذ کرده است.

هم‌زمان با تشدید موضع‌گیری انگلیس علیه مسکو در رابطه با اوکراین، منابع خبری از سفر لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس به منظور اعمال فشار بر مقام‌های دولت هند برای همراهی با مواضع و تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به هند خبر داده است.

انتهای پیام
captcha