انتشار کتاب «چالش‌های حقوق بشری ایران: چیستی، چرایی و راهکارهای برون‌رفت از آن»
کد خبر: 4047113
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

انتشار کتاب «چالش‌های حقوق بشری ایران: چیستی، چرایی و راهکارهای برون‌رفت از آن»

کتاب «چالش‌های حقوق بشری ايران: چيستی، چرايی و راهکارهای برون‌رفت از آن» به همت پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی(وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) منتشر شد.

به گزارش ایکنا، کتاب «چالشهای حقوق بشری ايران: چيستی، چرايی و راهکارهای برونرفت از آن» اثر محمد محمودیکيا، به همت پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) با شمارگان 500 نسخه و قیمت 79 هزار تومان منتشر شد. 

طی چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، چالش‌های مختلفی در عرصه روابط خارجی کشور به وجود آمده که به موجب آن، کنش سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با محدودیت‌ها و تنگناهایی مواجه بوده است. چالش‌های حقوق بشری همچون اجرای حدود شریعت، حقوق اقلیت‌های سیاسی و مذهبی، حقوق اجتماعی و سیاسی مخالفان و... در کنار چالش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و موشکی، از مهم‌ترین موارد چالش‌زا در این رابطه به شمار می‌‎روند.

از طرفی رفتار غرب در بهره‌گیری از حقوق بشر به‌مثابه ابزاری برای اعمال فشار هرچه بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌های متفاوت و گاه متعارضی در خصوص رد یا پذیرش هنجارهای نظام بین‌المللی به دنبال داشت و مواجهه این مسئله که سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان جمهوری اسلامی در برابر فشارهای حقوق بشری می‌بایست چگونه رفتار کنند و اینکه چه راهبردهایی برای برون‌رفت از این فشارها فراروی ایشان وجود دارد؟

اين کتاب تلاش دارد ضمن کنکاش پيرامون علل شکلدهنده چالشهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ايران با نظام بينالملل در لايههای مختلف تحليل، برای برونرفت از وضعيت چالش - مبتنی بر علل احصا شده در هر يک از سطوح تحليل - راهبردهايی طرحريزی کند.

شناسايی علل موجده بروز چالش برای کنش سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران میتواند به طرحريزی يک برنامه اقدام در عرصه روابط خارجی کشور منجر شود که با پرهيز از آسيبهای احتمالی و نيز بهرهگيری مطلوب از فرصتهای موجود، بيشينه منافع ملی کشور را در عرصه بينالمللی تأمين کند.

این کتاب با قیمت 790/000 ریال و در 500 نسخه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha