حضرت خدیجه(س)؛ الگوی زندگی پاک در دوران شرک و جاهلیت
کد خبر: 4048780
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی زندگی پاک در دوران شرک و جاهلیت

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت سبک زندگی حضرت خدیجه(س) در عصر جاهلیت و پس از آن را بهترین الگو برای نسل جوان دانست و گفت: کسانی که بیان می‌کنند در محیطی آلوده نمی‌توان پاک بود باید به زندگی حضرت خدیجه(س) نگاه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، سخنران حرم مطهر بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در مراسم مناجات‌خوانی شب‌های ماه مبارک رمضان که شامگاه 22 فروردین‌ماه در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به اینکه معرفت نفس در کنار علم و بهره‌گیری از نعمت عقل موجب عاقبت به خیری انسان می‌شود‌، اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) بانویی عالم و معلمه بود و از عموی خود خالد درباره پیامبر آخر‌الزمان شنیده بود؛ به همین واسطه در عصری که بیشتر مردم شبه جزیره عربستان بت‌پرست بودند، این بانو یکتاپرست بود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: معرفت نفس و بهره‌گیری از عقل و خرد موجب شد در عصری که تمام زنان شبه جزیره عربستان به تبرٌج شهرت داشتند، حضرت خدیجه(س) با وجود ثروت عظیم بانویی پاکدامن باشد و این بانو در عصر جاهلیت در میان عرب جاهلی به طاهره مشهور بود.

وی تصریح کرد: علم و ایمان توأمان با معرفت نفس و شناخت سرمایه و گوهر وجودی زمینه‌ساز بصیرت در انسان می‌شود، چراکه بصیرت تنها با علم و آگاهی حاصل نمی‌شود؛ بلکه لازمه شکل‌گیری این میراث عظیم در وجود انسان ایمان و ارتباط با معنویت و حضرت حق است. بر همین اساس حضرت خدیجه(س) در عصر جاهلیت به‌واسطه ایمان به خدای یگانه بانویی با بصیرت بودند.

مؤمنی ادامه داد: بصیرت حضرت خدیجه(س) سبب شد در عصری که مردم به ربا و جنگ با خدا مشغول بودند ثروت ایشان از راه حلال و مضاربه حاصل شود که همین حلال بودن و پاک‌دستی حضرت خدیجه(س) سبب پذیرش ثروت ایشان از سوی خداوند و رسول اکرم(ص) برای هزینه کردن در راه اسلام شد.

وی با تأکید بر اینکه معرفت نفس، ایمان به خدا، علم و بصیرت در اوج جوانی زمینه‌ساز عاقبت به‌خیری حضرت خدیجه(س) شد، تصریح کرد: همین شاخصه‌ها سبب شده که حضرت خدیجه(س) جزو چهار زن برتر عالم و مادر حضرت زهرا(س) باشند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه جایگاه حضرت خدیجه(س) در میان همسران رسول خدا جایگاهی خاص، ممتاز و منحصر به‌فرد است، گفت: زمانی که یکی از همسران رسول خدا(ص) به حضرت خدیجه(س) حسادت کرد و بیان کرد که خداوند بهتر از او را به شما داده است، رسول خدا(ص) به شدت عصبانی شدند و فرمودند در ممتاز بودن جایگاه حضرت خدیجه(س) همین بس که او در زمانی به من ایمان آورد که دیگران مرا نپذیرفته بودند و زمانی مرا تأیید کرد که هیچ کس در کنار من نبود و در شأن و منزلت او همین بس است که خداوند به‌واسطه او فرزندان زیاد و دختری همچون فاطمه که سرور زنان عالم است به من عنایت کرده است.

مؤمنی افزود: بارها فرشته وحی در مناسبت‌های مختلف سلام خداوند و خویش را به حضرت خدیجه(س) از طریق پیامبر خدا ابلاغ کرده است.

وی تصریح کرد: ایشان تمام ثروت خود را وقف اسلام کرد و اگر حمایت‌های حضرت خدیجه(س) از حضرت رسول(ص) و مسلمانان نبود، مشرکان و کافران قریش به شدت آنها را اذیت می‌کردند و ترس از این بانو بود که موجب کاهش فشارهای مشرکان می‌شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شعب ابیطالب و فشارهای اقتصادی مشرکان حضرت خدیجه(س) رنج و سختی زیادی را متحمل شدند، گفت: زمانی که این بانو به بستر بیماری افتاد و در روزهای پایانی عمر بود از حضرت زهرا(س) با شرمندگی درخواست کردند که از رسول خدا(ص) خواهش کنند عبای خود را که همیشه به هنگام نزول وحی به تن داشتند برای همراهی ایشان در سفر آخرت و برای شفاعت به‌عنوان کفن بر تن ایشان کنند. زمانی که حضرت زهرا(س) این درخواست را به حضرت رسول عرضه داشتند جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد و فرمود: «خداوند به حضرت خدیجه(س) سلام رساندند و فرمودند چون این بانو تمام ثروت و عمر خویش را در راه اسلام هزینه کرده است کفن ایشان بر عهده ماست، بر عهده خداوند است.»

وی افزود: این مقام و منزلت در میان همسران پیامبر تنها شایسته حضرت خدیجه(س) است و لقب «ام‌المؤمنین» در میان همسران رسول خدا(ص) به حق شایسته این بانو است که نسل رسول خدا(ص) متعلق به ایشان است؛ چراکه ایشان دختری مانند حضرت زهرا(س) دارند که در ثواب اعمال و عبادات حضرت زهرا(س) نیز شریک هستند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: جوانان مؤمن و انقلابی اگر به دنبال عاقبت به‌خیری هستند در سخت‌ترین شرایط نیز باید پاکدامن باشند و با معرفت نفس در کثیف‌ترین محیط یعنی محیطی مثل عصر جاهلیت در شبه جزیره عربستان هم که به جاهلیت و گناه شهرت دارد می‌توان طاهره دوران بود؛ همان‌طور که حضرت خدیجه(س) این چنین بود که به خاطر بصیرت و پاک‌دستی خداوند ثروت پاک و با برکت ایشان را پذیرفت و به ایشان همسری مانند رسول خدا و دختری مانند حضرت زهرا عنایت کرد.

وی سبک زندگی حضرت خدیجه(س) را در عصر جاهلیت و پس از آن بهترین الگو برای نسل جوان بیان کرد، یادآور شد: کسانی که بیان کرده در محیطی آلوده نمی‌توان پاک بود باید به زندگی حضرت خدیجه(س) نگاه کنند که در آلوده‌ترین محیط به لحاظ فرهنگی و اقتصادی طاهره دوران بودند و اینها تنها به مدد ایمان به خدا، علم، بصیرت و معرفت نفس بود که موجب شد حضرت خدیجه(س) با شناخت سرمایه و گوهر وجودی خویش این سرمایه عظیم را در بهترین بستر ممکن به کارگرفته و شکوفا کنند.

انتهای پیام
captcha