شب قدر بهترین فرصت برای دعا و کسب معارف الهی است
کد خبر: 4051045
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

شب قدر بهترین فرصت برای دعا و کسب معارف الهی است

کارشناس مذهبی شب‌های قدر را بهترین فرصت برای دعا دانست و گفت: خداوند چنان قدرتی در دعا قرار داده که تقدیرات الهی را تغییر می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم مومنی، کارشناس مذهبیحجت‌الاسلام والمسلمین کریم مومنی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: خداوند بر طبق روایات در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان تدبیر امور را رقم می‌زند، بیست و یکم ماه مبارک مضان حکم می‌دهد و بیست و سوم ماه مبارک رمضان حکمی را که تکلیف کرده، امضا می‌کند.

وی با بیان اینکه تقدیر اموری که در شب‌های قدر رقم می‌خورد و حکم الهی بر آن‌ها وارد شده و سپس امضا می‌شود و دیگر قابل تغییر نیست، افزود: تا زمانی که حکم و تقدیری به مرحله امضا نرسیده، قابل تغییر است اما زمانی‌ که به مرحله امضا رسید، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برخی از مسائل می‌تواند قضای الهی را تغییر دهد که یکی از آن‌ها دعاست؛ امام رضا(ع) فرمودند: دعا قضای الهی را بر می‌گرداند ولو اینکه محکم نوشته شده باشد.

مؤمنی شب‌های قدر را بهترین فرصت برای دعا دانست و افزود: خداوند چنان قدرتی در دعا قرار داده که تقدیرات الهی را تغییر می‌دهد. برخی از بزرگان یک ماه رجب، شعبان و رمضان را لحظه‌شماری و مناجات می‌کردند تا برای شب‌های قدر آماده شوند.

وی با تأکید بر اینکه در شب قدر می‌توان سرنوشت خود را تغییر داد، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، یعنی بالاتر از صد سال به این معنی که در یک شب قدر می‌توان راه صد ساله را طی کرد. با دعا می‌توان هر اتفاق خوبی را رقم زد و هر اتفاق بدی را نیز برطرف کرد؛ اگر در شب قدر ظهور امام زمان(عج) درخواست شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شب قدر بهترین فرصت برای دعا و کسب معارف الهی است، اظهار کرد: بهترین فضیلت برای شب‌های قدر، خواندن دعاهایی است که وارد شده است و چنانچه معارفی را نیز مطالعه کنیم، می‌تواند یکی از با فضیلت‌ترین اعمال این شب است.

مؤمنی بیان کرد: دعای جوشن کبیر را جبرئیل به پیامبر(ص) آموزش داد که به معنی زره سفارش شده است و چنانچه مکتوب آن را بر روی کفن بنویسند، بلاهای بسیاری را دفع می‌کند زیرا بسیاری از اسما الهی در این دعا ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان، شب‌های قدر و مکان در قرائت دعا و استجابت آن مؤثر است، گفت: بسیار توصیه شده که قبل از شروع شب قدر زیارت آل یاسین قرائت شود. دو رکعت نماز در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه قرائت سوره توحید و بعد از اتمام نماز، 70 مرتبه گفتن «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ»، احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها، ۱۰۰ بار ذکر «اَستَغفِرُاللهَ رَبّی و اَتوبُ اِلیهِ»، قرائت دعای جوشن کبیر، زیارت امام حسین(ع)، قرآن به سر گرفتن و خدا را به ۱۴ معصوم سوگند دادن از جمله اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است.

الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha