وقتی مطالبه رهبر انقلاب به دغدغه بانوی یزدی تبدیل می‌شود
کد خبر: 4053446
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
به مناسبت روز شوراها؛

وقتی مطالبه رهبر انقلاب به دغدغه بانوی یزدی تبدیل می‌شود

ایکنا یزد به مناسبت نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراها به سراغ فاطمه زارع بیدکی، عضو شورای اسلامی شهر یزد رفت و در زمینه نقش شورا در توسعه شهری و دغدغه‌های این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی قبل از ورود به شورا و تحقق آن، به گفت‌وگو نشست. 

فاطمه زارع، شورای اسلامی شهر یزديكی از پايه‏‌های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشاركت گسترده مردم بوده و بدون داشتن اين پشتوانه عظيم، مسلماً پيروزی محقق نمی‌‏شد. در همين راستا در نهم ارديبهشت سال 1358شمسی، رهبر كبير انقلاب اسلامی، امام خمينی(ره)، طی فرمانی به شورای انقلاب، توصيه كردند كه آيين‌‏نامه تدوين شوراها را تنظيم كند تا اصلِ حضور و مشاركت مردم تأمين شود. با پايان جنگ و به وجود آمدن ثبات و آرامش جهت تحقق آرمان‏‌های والای حضرت امام و پياده شدن اين اصل قانون اساسی و مشاركت مردم در سرنوشت خود، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام نقاط كشور با حضور گسترده مردم و با شركت بيش از 24 ميليون نفر در هفتم اسفندماه سال 1377 برگزار شد. اين شوراها در سالروز صدور فرمان امام خمينی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بيستمين بهار انقلاب اسلامی، در نهم ارديبهشت سال 1378، با پيام مقام معظم رهبری، آغاز به كار کردند.

ایکنا یزد به این مناسبت به سراغ فاطمه زارع بیدکی، عضو شورای اسلامی شهر یزد رفت و در زمینه نقش شورا در توسعه شهری و دغدغه‌های این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی قبل از ورود به شورا و تحقق آن، به گفت‌وگو نشست. 

وی با اشاره به نقش شوراها در توسعه و پایداری شهری به سخنان رهبر انقلاب در اولین جلسه منتخبان شورا با ایشان اشاره و اظهار کرد: رهبر انقلاب در تبیین نقش شوراها به آیه «و امرهم شورا بینهم» اشاره  و عنوان کردند شوراها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم قرار گرفتند و باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

فلسفه تشکیل شوراها

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل شورا برای این بود که اعضا و منتخبان بتوانند مسائل اصلی مردم و جاری و روزمره آنان را با کمک خود مردم رفع کنند و این موضوع افزایش اعتماد عمومی را به دنبال داشته باشد و همچنین رهبر انقلاب تأکید کردند شوراها می‌تواند گامی برای تحقق کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و پایه‌های انقلاب را تقویت کند و شفافیت و عدالت‌محوری را محوریت قرار دهند.

این بانوی شورای شهر یزد گفت: قبل از اینکه به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یزد از سوی مردم انتخاب شوم، با توجه به اینکه در احادیث آمده که هیچ عبادتی مهمتر از خدمت به خلق نیست، و این مهم در فکر و ذهن بنده بود که در شورا با همفکری، همدلی و همراهی و با مشارکت مردم بخشی از مشکلات را حل کنیم، تلاش را برای ورود به این مسیر آغاز کرده و موفق شدم.

وی ادامه داد: طبق قانون 34 وظیفه برای شوراها مشخص شده که پس از انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد سازمان‌های مرتبط با شهرداری، و دیگر مسائل، در کنار آن رصد و شناسایی مسائل و مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف طرح‌هایی ارائه و برای حل مشکلات مردم اقدام شود و اقدامی که شورای شهر می‌تواند انجام می‌دهد اینکه در قالب کمیسیون‌هایی به بحث و تبادل نظر پرداخته و آنان را مورد رسیدگی قرار دهد.

زارع با اشاره به اینکه تقریباً اکثر مسائل جاری مردم به نوعی با شهرداری و شورای شهر مرتبط است، فلسفه تشکیل کمیسیون‌ها در شورای شهر را رفع مشکلات و مسائل دانست و گفت: خوشبختانه در اکثر کمیسیون‌هایی که در زمینه‌های مختلف در شورای شهر وجود دارد، عضو هستم و در کنار آن در کمیته‌های مختلفی نیز حضور دارم و در کنار همه مسائلی که در شورای شهر مطرح می‌شود، با توجه به اینکه اعتقاد دارم به اینکه هدف نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ما این است که به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم، و رهبر انقلاب نیز تأکید دارند برای دست یابی به این موضوع باید خانواده سالم و متعالی داشته باشیم و راهکار آن را فعالیت در زمینه سبک زندگی می‌دانند، تاکنون همه فعالیت‌هایم در زمینه سبک زندگی اسلامی از رضوی تا علوی دنبال کرده‌ام.

هدف‌گذاری برای تحقق مطالبه رهبر انقلاب  

وی ادامه داد: بنابراین همه دغدغه من این بوده که از کانال خانواده باید کار شود به همین دلیل و با توجه به فرموده رهبر انقلاب که سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون تعالی و رشد انسان بحث خانواده است و اگر به خانواده رسیدگی شود و در ادامه سیاست‌های کلی هم عنوان کرده‌اند تا به جامعه ای خانواده محور بر اساس الگوهای اسلامی برسیم و همچنین چون خانواده مرکز تربیت فرزند و کانون آرامش است و طبق اصل 10 قانون اساسی تمامی برنامه‌هایی که انجام می‌شود باید در این راستا باشد، دغدغه و همت بنده نیز در راستای خانواده بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید ساز و کارهای لازم برای داشتن جامعه‌ای سالم ارائه شود گفت: در ابتدای فعالیت در شورای شهر از شهردار درخواست کردم، مرکزی تحت عنوان خانواده داشته باشیم و پاسخ ایشان این گونه بود که به لحاظ ساختار قانونی نمی‌توانیم این موضوع را داشته باشیم و مشاور خانواده در شهرداری فعالیت دارد، اما به نظر بنده و به لحاظ زیرساخت و فعالیت‌ها نمی‌تواند اقتدار لازم را برای انجام برخی فعالیت‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: معمولاً هر سازمان و دستگاهی دو مؤلفه مهم نیروی انسانی و بودجه را نیاز دارد تا اقتدار داشته باشد و بنده نیز به دنبال این موضوع بودم، زمانی که تقریباً نا امید شده بودم در تهران نیز پیگیری‌های دنبال کردم و نهایتاً به این موضوع دست یافتم تا کمیسیون خانواده را در شورای شهر راه‌اندازی کنیم و لذا برای اولین بار در استان و پس از پنج دوره شورای شهر، در دوره ششم به این نتیجه رسیدیم که کمیسیون خانواده برای شورا ضرورت دارد و با همکاری اعضای شورا، این کمیسیون تشکیل و اعضای آن مشخص و اولین جلسه برگزار و در رابطه با سیاست کلی خانواده و مباحث مرتبط با جمعیت بحث و بررسی شد. 

پیگیری برای اقدامی خانواده‌محور

زارع افزود: بر اساس کمیسیونی با موضوع مشترک بین بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی، قانونی در جلسه 24 مهرماه 1400 تصویب و ابلاغ شده که شامل 73 ماده و 81 تبصره است، و برخی از این موارد به صورت ویژه برای شهرداری‌ها بیان شده است، به عنوان مثال در قسمتی از این قانون آمده است: خانواده‌هایی که سه فرزند زیر 20 سال دارند، در امور شهری مثل عوارض و ساخت و ساز و .. تا 50 درصد تخفیف برخوردار شوند، و خانواده‌های با بیش از چهار فرزند زیر 20 سال از 70 درصد بهره‌مند شوند و بنابراین قوانینی مطرح شده تا به تحکیم بنیان خانواده و بحث جمعیت کمک کند.

وی ادامه داد: مواردی که مربوط به شهرداری است، می‌تواند به صورت ویژه در شورا و شهرداری به صورت لایحه و طبق روال قانونی در صحن شورا بررسی و مصوب شود و ان شاءالله شهرداری پای کار آمده و انجام دهد.

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به طرح دغدغه بانوان در نشست با استاندار محترم گفت: دغدغه برخی از بانوان در زمینه تولیدات خانگی و فروش محصولاتشان بود که این اقدام با برپایی بازارچه‌های خیریه در سطح شهر در حال انجام است و در برخی محلات فضاهایی پیش بینی شده تا بانوان خودسرپرست و توانمند بتوانند تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

ایجاد کمیسیون خانواده برای اولین بار

عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تشکیل کمیسیون خانواده با هدف پرهیز از هر گونه موازی کاری در راستای برنامه‌های خانواده محور گفت: طرحی به همت آستان قدس رضوی با عنوان «سامان» در حال انجام است که در 6 محور ترویج، تبیین، تشکیل، تحکیم، تکالیف و تعالی خانواده فعالیت را آغاز کرده و معتقد هستم 80 درصد مشکلات بانوان دغدغه مند را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به برپایی بازارچه‌های خیریه در حسینیه‌های محلات گفت: قصد داریم با توجه به اینکه برخی حسینیه‌ها در محلات تنها مراسم‌هایی در مناسبت‌های مذهبی در طول سال دارند، با برپایی غرفه‌های اشتغال خانگی و اقتصاد مقادمتی نسبت به حمایت از بانوان خودسرپرست و توانمند اقدام شود که در این زمینه سایتی نیز در حال ایجاد است تا بتوانیم ثبت‌نام از بانوان را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون که دغدغه موضوع خانواده را داشته‌ام، امیدوارم مشکلات این حوزه با تشکیل کمیسیون خانواده رفع شود گفت: اکنون باید در زمینه آسیب‌شناسی مشکلات و دغدغه‌ها و فعالیت‌های ویژه بانوان گام‌های برداریم و نسبت به اولویت‌بندی آنها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در بازدید از محلات مختلف و با گفت‌وگویی از بانوان بحث توانمندسازی زنان خود سرپرست و هم جایگاه و مراکزی که نشاط و شادابی به همراه داشته باشد، عنوان شد، بنده معتقد هستم زمانی که مادر خانواده سالم و بانشاط و مفرح باشد، می‌تواند برای خانواده شادی داشته باشد، متأسفانه در این زمینه اقدامات مؤثری صورت نگرفته است.

زارع با اشاره به ایجاد بوستان‌های ویژه بانوان در سطح شهر بیان کرد: اکنون در یزد بوستان طوبی را داریم و مکانی در نظر گرفته شده ولی این موضوع دیده نشده که منازل اطراف مشرف به اینجا نباشد و بانوان به راحتی در محیطی قرار گیرند تا بتواند از اوقات فراغت به خوبی استفاده کنند و به ورزش و نشاط و شادابی بپردازند.

نشاط زنان در اولویت برنامه‌ها

عضو شورای شهر یزد گفت: این شورا با همکاری اعضا قصد دارد تا پایان این چهار سال حداقل هر محله‌ای بتوانیم مکانی که هرچند اگر قرار باشد، چند منظوره و مشترک ایجاد شود، بتوانیم زمانی را برای ورزش و تفریح بانوان اختصاص دهیم. در نوروز امسال بوستان خانواده فعالیت داشت که برنامه‌های فرهنگی خوبی اجرایی شد، در کنار آن در منطقه چهار، زمینی خریداری و برای بوستان بانوان در نظر گرفته شده است، البته بوستان‌هایی در امامشهر و آزادشهر هم وجود دارد، در کنار اقدامات باید فرهنگسازی لازم برای استفاده بانوان صورت گیرد و هم اینکه مردم مطالبه و مشارکت داشته باشند. 

وی ادامه داد: آنچه برای من مهم است و دغدغه بانوان نیز هست، همان گونه که رهبر انقلاب مطرح کردند، احترام به زن به این است که به زن فرصت دهیم تا هر آنچه استعدادهای برجسته ای که در وجودش دارد و خداوند در درون هر انسانی به ودیعه گذاشته، اجازه بروز دهیم. رهبر انقلاب در این قضیه تعیین تکلیف کردند و ما بانوان باید مطالبه کرده و حضور را در صحنه اعلام کنیم.

زارع افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی نگاه ویژه ای به زن داشته و همین باعث فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف است و بنده به عنوان یکی از بانوانی که در این شورا فعالیت دارد، یقین دارم اگر بخواهیم پیشرفت کرده و توسعه ای داشته باشیم بویژه در پیشرفت همه جانبه و پایداری شهری نمی‌توانیم بدون مشارکت زنان که نیمی از نیروهای فعال و اثربخش هستند، موفق باشیم. اگر در جامعه ما به حرمت و کرامت زن احترام گذاشته شود و زنان جامعه از این حرمت و کرامت لازم برخوردار باشند، انحرافات و آسیب‌های اجتماعی نیز حل خواهد شد.

گفت‌وگو: اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha