کرونا نقش مهم معلمی را به جامعه معرفی کرد
کد خبر: 4054170
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

کرونا نقش مهم معلمی را به جامعه معرفی کرد

سرپرست آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در طی دو سال کرونایی لطمه‌های فراوانی بر نظام تعلیم و تربیت وارد شد، گفت: کرونا نقش مهم معلمی را به جامعه معرفی کرد و خانواده‌ها با توجه به شرایط موجود ناچار شدند فرزندان خود را در امر تحصیل همراهی کنند.

افشین امیریان، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، افشین امیریان، سرپرست آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری، امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت هفته معلم و یاد و خاطره معلم شهید مرتضی مطهری با اشاره به اینکه برای شناخت این شخصیت بزرگ باید کتاب‌های او را خواند، اظهار کرد: می‌طلبد که با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری این شخصیت والامقام را بیش از پیش به نسل جدید معرفی کنیم.

وی در خصوص اهم برنامه‌های آموزش و پرورش استان در هفته معلم، بیان کرد: عطرافشانی قبور مطهر شهدا، دیدار و سرکشی از خانواده شهدای فرهنگی، دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌ها، نواختن زنگ سپاس معلم، تشکیل مجمع استانی معلمان بسیجی، تجلیل از معلمان منتخب استان، افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و دستی، تجلیل از افسران جهادی سپاه پیشرفت و غیره از اهم ویژه‌برنامه‌ها هستند.

امیریان با تأکید بر اینکه در طی دو سال کرونایی لطمات فراوانی بر نظام تعلیم و تربیت وارد شد، افزود: با اینحال کرونا نقش مهم معلمی را به جامعه معرفی کرد و خانواده‌ها با توجه به شرایط موجود ناچار شدند فرزندان خود را در امر تحصیل همراهی کنند و مشخص شد که یک معلم چه فراز و فرودی را طی می‌کند؛ بازگشایی مدارس به معنای رهاسازی دانش‌آموزان نیست و مراقبت‌ها و رعایت پروتکل‌ها باید ادامه داشته باشد.

ورود دانش‌آموزان به زیست‌بومی جدید و متفاوت

امیریان بیان کرد: بی‌تحرکی و چاقی، استرس و اضطراب، مشکلات خانواده‌ها در تامین ابزار آموزش مجازی، مشکلات مناطق محروم و دسترسی محدود به اینترنت و غیره آسیب‌هایی بود که دانش‌آموزان متحمل شدند؛ حقیقت این است که دانش‌آموزان بعد از کرونا وارد زیست‌بومی متفاوت از پیش از کرونا شده‌اند.

سرپرست آموزش و پرورش استان با تصریح اینکه متأسفانه دانش‌آموزان شکننده‌تر از قبل شده‌اند، گفت: امروز وظیفه اولیای مدرسه و خانه این است که در رفتار با دانش‌آموزان دقت لازم را به خرج دهند و از حیث روانشناختی دقت کنند امروز با دانش‌آموزی مواجهند که دو سال از جمع‌های دوستانه و کسب مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی دور بوده و لذا این آسیب‌ها باید جبران شوند.

امیریان با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند انسان به هر که محبت کند او را مطیع خویش می‌سازد، تصریح کرد: معلمی یعنی مهربانی و از خودگذشتگی و بزرگ‌ترین معلمان ما شهدا و به‌ویژه سردار دل‌ها و مکتب حاج قاسم است که معلمان واقعی بودند.

امیریان با تأکید بر اینکه مشکلات ایجاد شده برای دانش‌آموزان در دو ساحت آموزشی و پرورشی قابل بررسی است، گفت: در بخش آموزشی مشاهده کردیم که قاطبه دانش‌آموزان با افت تحصیلی مواجه شدند با اینحال آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شد اما در حوزه پرورشی قطعاً نمی‌توان به‌صورت غیرحضوری و مجازی کاری از پیش برد. حتی باید گفت که برخی دانش‌آموزان شرایط روحی و مناسبی ندارند و مشکلات و تهدیداتی چون اقدام به خودکشی، مشاجرات در خانواده، فرار از خانه و غیره را بعضاً شاهد هستیم.

سرپرست آموزش و پرورش استان بیان کرد: با وجود تمام مشکلات و آنچنان زمینه‌های کار و تلاش با پشتیبانی امید فراوان است که نوید آینده خوب را می‌دهد؛ بازدیدهای میدانی بنده از سطح مدارس استان از زمان بازگشایی مدارس حاکی از آن است که شرایط برای بازگشت نشاط و پویایی دانش‌آموزان مهیاست، گروه‌های مشاوره آموزش و پرورش پیوسته مشغول کارند و مراکز مشاوره با تمام بضاعت خدمت می‌کنند.

امیریان با ذکر اینکه فرهنگیان مطالبات به‌حقی دارند که باید رسیدگی شود، ادامه داد: دولت مردمی نشان داده است که با مردم است و رئیس‌جمهور در حوزه آموزش و پرورش دستورات را در حمایت از فرهنگیان صادر کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی وجود دارد.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگی و پرورشی برنامه‌ریزی خوبی در دست اقدام است تا در سال تحصیلی جدید فعالیت‌های دانش‌آموزی در سطح مدارس تسهیل شوند و بیشتر بتوانند وارد کارهای اجتماعی شوند. همچنین ۴۰ کلاس تربیت بدنی در فضای آموزشگاه‌ها ایجاد می‌شود تا دانش‌آموزان در فضایی ورزشی به نشاط بپردازند.

امیریان در خصوص برنامه اداره‌کل آموزش و پرورش استان برای عملیاتی ساختن جهاد تبیین، بیان کرد: در حوزه تشکل‌های دانش‌آموزی و بستر فضای مجازی فعالیت‌های خوبی در دست انجام است و تأکید این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی در بستر شبکه شاد و نیز به‌صورت حضوری در مدارس برای دانش‌آموزان و فرهنگیان و آحاد مردم در قالب‌های هنری و به‌دور از کلیشه‌ها تبیین شود؛ دانش‌آموزان نیز در این امر مشارکت دارند و تولید محتوای خوبی را شاهد هستیم.

طرح‌های تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان

در ادامه، فخرالدین اسدی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی دو طرح در سطح مدارس استان اجرا شد، اظهار کرد: در طرح کوچ ناظر به پیشگیری از چاقی دانش‌آموزان استان توانست مقام اول کشور را کسب کند؛ همچنین در طرح سواد حرکتی ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول، ۳۰ درصد از دانش‌آموزان کل استان تحت پوشش قرار گرفتند که در این حوزه نیز استان مقام اول کشور را کسب کرد.

وی با تصریح اینکه دو طرح به‌صورت ویژه توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه پیگیری می‌شود، افزود: در طرح شهید خرازی با رویکرد خانواده‌محوری و دسترسی آسان دانش‌آموزان و والدین آنان به فضاهای ورزشی استان مربوط به آزادسازی مجموعه‌های ورزشی استان که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به‌صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

اسدی بیان کرد: در طرح بهینه‌سازی فضاها و امکانات ورزشی نیز اتفاقات خوبی را شاهد هستیم که در این راستا ۴۰ چمن مصنوعی، ۱۰ سالن ورزشی و پنج زمین ساحلی در مناطق محروم و کمتر برخوردار با اولویت مدارس دخترانه احداث می‌شوند که اعتبارات لازم نیز تامین شده است و با مشارکت خیران و اولیا این مهم انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha