طالبان استفاده از روبنده را برای زنان اجباری کرد
کد خبر: 4055191
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

طالبان استفاده از روبنده را برای زنان اجباری کرد

وزارت امر به معروف و نهی از منکر افغانستان دستورالعمل تازه‌ای در مورد استفاده از حجاب برای زنان این کشور صادر و اعلام کرد: استفاده از برقع(روبنده) برای زنان در اماکن عمومی الزامی است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسکای نیوز، وزارت امر به معروف دولت موقف طالبان امروز، 17 اردیبهشت با برگزاری یک نشست، رهنمودی را تحت عنوان «حجاب اسلامی» اعلام کرد. بر اساس این دستورالعمل، زنان مکلف شده‌اند که صورت خود را با برقع بپوشانند.
وزارت امر به معروف طالبان گفته است که اگر یک زن حجاب را رعایت نکند، بار نخست ولی او توصیه و تنبیه، بار دوم احضار، بار سوم برای سه روز زندانی و دفعه چهارم به دادگاه کشیده خواهد شد.
همچنان در این دستور گفته شده است: زنانی که در ارگان‌های دولتی کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از کار برکنار می‌شوند.

این دستورالعمل را هبة الله آخوندزاده، فرمانده عالی طالبان، امروز شنبه صادر کرده است.  در فرمانی که توسط آخوندزاده و از سوی مقامات طالبان در کابل منتشر شد، آمده است: آنها باید چادری (نام دیگر برقع) را مطابق با سنت بپوشند.
در این فرمان آمده است که زنان میانسال در ملاقات با مردان غیرمحرم باید صورت خود را به استثنای چشم بپوشانند، همانطور که در احکام شرعی مقرر شده است. در این فرمان تصریح شده است که در صورت نداشتن کار مهم در خارج از خانه، ترجیح است زنان در خانه بمانند.
صادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارتخانه گفت: به زنانی که قصد سفر مسافت بیش از 72 کیلومتر را دارند، نباید اجازه سفر داده شود، مگر اینکه با یکی از اعضای خانواده نزدیک خود همراه باشند.
این دستورالعمل‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، هفته‌ها پس از آن آمده است که این وزارتخانه از کانال‌های تلویزیونی افغانستان درخواست کرد تا از نمایش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن زنان حضور دارند، دست بکشند.
این وزارتخانه همچنین از روزنامه‌نگاران زن که در تلویزیون کار می‌کنند خواست تا حجاب داشته باشند.
مهاجر گفت که پوشیدن روسری از الزامات زنانی است که به دنبال سوار شدن به وسایل نقلیه هستند. بخشنامه این وزارتخانه همچنین به مردم دستور داده است که از پخش موسیقی در وسایل نقلیه خود خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha