مشارکت ملی؛ راه خروج لبنان از بحران/ به دنبال نظام یا دولت جدید نیستیم
کد خبر: 4056104
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
سید حسن نصرالله بیان کرد:

مشارکت ملی؛ راه خروج لبنان از بحران/ به دنبال نظام یا دولت جدید نیستیم

دبیر کل حزب الله لبنان در همایش انتخاباتی این جنبش در بیروت با بیان اینکه مشارکت ملی، راه خروج لبنان از بحران است، گفت: ما به دنبال نظام یا دولت جدید در لنان نیستیم.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در آغاز سخنرانی از گردهمایی مردم بیروت برای حمایت از مقاومت قدردانی کرد و حضور گسترده مردمی در امروز و روز گذشته را پیامی خطاب به تمامی کسانی خواند که بر روی قیام بدنه مردمی مقاومت علیه آن حساب باز کرده بودند.

وی با بیان اینکه بدون فلسطین و قدس، عرب بودن نیز معنایی ندارد و با عادی‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی نیز عرب بودن فاقد معناست، از تمامی اتباع لبنانی حاضر در خارج از این کشور که به مقاومت رأی می‌دهند، قدردانی کرد.

نصرالله با اشاره به اینکه اتهام تروریسم، بهایی است که مقاومت به دلیل ایستادگی خود می‌پردازد، تصریح کرد: در روزهای گذشته و پس از سخنرانی در روز قدس و آماده‌باش مقاومت در لبنان، اسرائیلی‌ها در پیامی به من تأکید کردند که قصد انجام هیچگونه اقدام نظامی علیه لبنان را ندارند.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه رأی دادن اتباع لبنانی در خارج به مقاومت علی‌رغم وجود تهدید در برخی از کشورهای خلیج فارس نشان‌دهنده شجاعت، صداقت و صمیمیت آن‌هاست، بیان کرد: ما به دشمن، پیام‌های آنها و اظهارات نخست وزیر این رژیم اعتماد نداریم، به همین دلیل، آماده‌باش و آمادگی ما تا پایان مانورهای اسرائیل باقی خواهد بود.

اجازه نخواهیم داد هیچ تجاوز یا حمله‌ای به لبنان صورت گیرد

وی با تأکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد هیچ تجاوز یا حمله‌ای به لبنان صورت گیرد، افزود: می‌خواهم به برادرانی که مانور اسرائیل را دنبال می‌کنند، بگویم که نخست وزیر دشمن که برای نظارت بر مانور رفته بود، تصریح کرده که این رژیم خواستار رویارویی با هیچ کس نیست. این پیام به دلیل حضور مقاومت است و دشمن می‌داند که مقاومت در سخن خود صادق است و به هر تجاوزی پاسخ خواهد داد.

نصرالله با بیان اینکه حزب الله در همایش‌های انتخاباتی خود از مشکلات اصلی مردم لبنان سخن خواهد گفت، افزود: در یکی از نظرسنجی‌ها مشخص شد که آنچه برای مردم اهمیت دارد، موضوع اقتصاد و معیشت و فساد است و تعداد کمی از مردم، سلاح مقاومت را مطرح کرده بودند، ولی متأسفانه برخی از گروه‌های سیاسی، این مسئله را به مهم‌ترین اولویت خود تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این گروه‌ها از چند ماه پیش، سلاح مقاومت را دست‌آویز انتخاباتی خود قرار داده بودند، بیان کرد: کسانی که خواستار خلع سلاح مقاومت و پایان حزب الله هستند، از مشکلات جنوب که از زمان تشکیل رژیم موقت غاصب در فلسطین آغاز شد، آگاه نیستند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: سخنان نبیه بری، رئیس پارلمان بیانگر جهت‌گیری‌ها و رویکرد دوجانبه ماست که با قوت، تداوم خواهد یافت.

وی تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند جایگزین دولت باشد و ما نه خود را دولتی در کنار دولت می‌دانیم و نه حزب خود را بدیل دولت معرفی می‌کنیم. ما به این گفته خود معتقدیم و در تحقق آن نیز می‌کوشیم.

حزب‌الله به دنبال نظام یا دولت جدید نیست

نصرالله اظهار کرد: ما به دنبال سرنگونی نظام و یا دولت و ایجاد یک نظام یا دولت جدید نیستیم، بلکه بر آنیم در این نظام مشکلاتی وجود دارد که مانع عملکرد درست آن می‌شود و نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم لبنان باشد؛ به اعتقاد ما این وضعیت باید از طریق اصلاح بهبود یابد. طرح واقع‌گرایانه و طبیعی هر جنبش سیاسی در لبنان اصلاح نظام و حکومت است، حتی اگر رویکرد تغییر را در پیش گیرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: کشور ما دارای تنوع مذهبی است و از زمان تأسیس لبنان بزرگ، تاکنون در وضعیت متشنج قرار داشته و به همین دلیل همه به دنبال تضمین‌های داخلی و متأسفانه خارجی هستند.

وی بیان کرد: در دوره پیشین، بسیاری تلاش کردند تا تغییرات شگرفی در لبنان ایجاد کنند و کشور به سوی جنگ داخلی رفت.

جنگ داخلی، خط قرمز ماست

نصرالله با بیان اینکه جنگ داخلی، خط قرمز ماست و هر کس که بر آن اصرار کند، باید به عنوان خائن در نظر گرفته شود، افزود: آنچه موردنظر ماست، ساخت یک کشور عدالت‌محور و قدرتمند است و این همان چیزی است که در سند سیاسی خود در سال 2009 به آن تصریح کرده‌ایم.

به گفته وی پارلمان ما در همه نهادهای کشور است که از طریق انتخابات تشکیل می‌شود و تأکید کرد: این بدین معناست که قانون انتخابات، محوریت دارد، قانون بر مبنای اکثریت منصفانه نبود، در حالی که قانون بر مبنای نسبت آراء، عادلانه‌ترین قانون است.

وی اظهار کرد: کشور عدالت‌محور، کشوری است که قانون انتخاباتی داشته باشد تا شهروندان آن احساس کنند می‌توانند نمایندگان خود را به پارلمان بفرستند. البته به خاطر سن رأی، ظلم بزرگی در حق نسل جوان صورت گرفته است؛ زیرا با وجود اینکه کار می‌کنند و مالیات می‌دهند، ولی نمی‌توانند رأی بدهند. اصلاح این امر نیاز به مبارزه دارد تا به جوان ۱۸ ساله نیز حق رأی داده شود.

دبیر کل حزب الله لبنان، حکومتی را عدالت محور دانست که شهروندان خود را با مالیات فقیر نمی‌کند و ابراز کرد: حزب‌الله نیز در سال‌های گذشته در مقابل تحمیل مالیات بر فقرا ایستاده است.

وی بیان کرد: حکومت عادل و توانمند، حکومتی است که می‌تواند از حاکمیت، آب و خاک خود محافظت کند و ارتشی دارد که قادر به دفاع از خاک است و بار آزادسازی و حفاظت را بر دوش مردم نمی‌گذارد؛ تصور کنید که نیروی دریایی لبنان برای نجات غرق‌شدگان در قایق مرگ در طرابلس، قادر به رسیدن به عمق 300 یا 400 متری نبود.

ضرورت همکاری همه احزاب و جریان‌ها برای برخورداری از کشوری قدرتمند در لبنان

نصرالله افزود: لذا اگر بگویم که حزب‌الله به تنهایی قادر است کشور عدالت‌محور و قدرتمندی بنا کند، راست‌گو نبوده‌ام؛ چرا که هیچ گروهی به تنهایی در لبنان قادر نیست این کار را انجام دهد؛ این کار نیاز به همکاری همه احزاب و جریان‌ها دارد، چون ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مبتنی بر مشارکت است.

وی ادامه داد: وقتی عده‌ای می‌خواهند مسئولیتی بر عهده نگیرند، این حق آن‌هاست، اما وقتی به دنبال حذف تحت عنوان اکثریت و اقلیت هستند، این امر لبنان را به سوی ماجراجویی سوق می‌دهد.

مشارکت ملی؛ راه خروج لبنان از بحران

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: من تأکید می‌کنم که ما برای خروج لبنان از بحران، طرفدار مشارکت ملی هستیم، لبنان نمی‌تواند یک گروه و جریان پیش‌آهنگ را تحمل کند، هر اندازه که آن گروه قدرت داشته باشد.

وی ابراز کرد: ما در حزب‌الله احساس می‌کنیم که بیش از گذشته مسئولیت‌پذیر شده‌ایم. از سال 1992 تا 2005، به دلیل مخالفت با سیاست‌هایی که به وضعیت اقتصادی لبنان منجر شد، در دولت نماینده نداشتیم.

نصرالله افزود: به دلیل فضای متشنج در کشور در آن زمان و برای حمایت از مقاومت در برابر جناح سیاسی که با جورج بوش هم‌پیمان بود تا خاورمیانه جدید را تشکیل دهد، در دولت نماینده نداشتیم؛ اما اکنون مصمم هستیم که در حکومت با قدرت بیشتری حضور داشته باشیم. در واقع مسئولیت‌پذیری باعث شد که بخشی از نظام شویم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس انتظار ندارد با تأیید اینکه حزب‌الله بخشی از کشور و نظام است، بحران‌ها پایان یابد، گفت: این امر نیازمند همکاری بین همه طرف‌هاست. این وضعیت ناشی از ساختار نظام سیاسی لبنان است. وقتی گروه‌ها با هم ائتلاف می‌کنند، نباید گمان برد که ما به یک حزب تبدیل شده‌ایم و رویکرد و تصمیم‌های ما یکسان است؛ در این وضعیت، اختلاف نیز به معنای فروپاشی ائتلاف‌ها نیست.

به گفته وی، بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی و مالی کشور نیازمند برنامه‌ای است که باید در نهایت صداقت و جدیت و بدون اینکه لبنان به کشوری وابسته تبدیل شود، تدوین و اجرا شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه به سیاست لبنان در قبال شرق و غرب اشاره کرد و تصریح کرد: دولت اصرار داشت به خاطر آمریکا، با شرکت‌های شرقی همکاری نکند، این وضعیت به معنای عدم پیشرفت ماست.

وی با بیان اینکه ما در دریای لبنان ذخایر متعددی داریم، ولی ملت ما گرسنه و بدهکار هستند و از این کشور مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: اگر لبنان به سراغ استخراج ذخایر خود برود، حداقل ده‌ها میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد.

لبنان حق دارد در هر جایی که آن را آب‌های منطقه‌ای خود می‌داند، حفاری کند

نصرالله گفت: چرا به سراغ استخراج این ذخایر نرویم؟ از ترس آمریکا؟ چرا اسرائیل منتظر ترسیم مرز و حفاری در مناطق مورد منازعه نمی‌ماند؟ چرا لبنان در داخل آب‌ها و مرزهای خود اقدامی نمی‌کند؟ من می‌گویم که لبنان حق دارد در هر جایی که آن را آب‌های منطقه‌ای خود می‌داند، اقدام به حفاری کند.

وی با بیان اینکه لبنان کشور فقیری نیست و کسانی هستند که برای فروش اموال دولتی هجوم می‌آورند، اظهار کرد: تبدیل لبنان به کشور گدایان محتاجان روا نیست.

دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: ما می‌توانیم جلوی دشمن را بگیریم، زیرا لبنان ثروتمند و قوی است، پس چرا باید مانند گدایان رفتار کنیم و از صندوق بین‌المللی پول چیزی بخواهیم؟

وی تصریح کرد: ما چهار سال پیش اعلام کردیم که به دنبال مبارزه با فساد هستیم و من در آن زمان تأکید کردم که این پرونده از مقاومت در برابر اسرائیل سخت‌تر است؛ الان هم می‌گویم آنچه در این پرونده انجام شده، در رابطه با اسامی و اعداد بسیار مهم است و پرونده به قوه قضائیه ارائه شد. ما راه مبارزه با فساد را در سال‌های آینده ادامه خواهیم داد، همان‌طور که در مقاومت در برابر اسرائیل بودیم.

نصرالله تأکید کرد: پرونده برق نیز باید در اولویت نمایندگان و دولت جدید قرار گیرد و همه طرف‌ها در این طرح مشارکت کنند و موانع آن را برطرف کنند. من موضع اعلام‌شده توسط نبیه بری، رئیس پارلمان درباره حفاری بلوک‌ها در جنوب لبنان را ستایش می‌کنم.

وی خطاب به مردم لبنان گفت: شما با دو انتخاب بین منطق مشارکت یا حذف روبرو هستید. آن‌ها به این حد رسیده‌اند که می‌گویند، حزب‌الله و جنبش آزاد میهنی باید از بین بروند. ای مردم لبنان، شما بین دو طرف قرار دارید: بین کسانی که خواهان صلح بوده و به آن پایبند هستند و در این راه، شهید و مجروح می‌دهد، با آنکه توانایی تلافی دارد و طرف دیگری که در خدمت خارجی است.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: نکته عجیب این است که کسانی که خواستار خلع سلاح هستند، خود اسلحه حمل می‌کنند، با آن آدم می‌کشند و آماده جنگ داخلی هستند. ما از روابط خارجی و دیپلماتیک خود استفاده می‌کنیم تا بدون تبدیل‌شدن به ابزار، لبنان را قوی کنیم، در حالی که طرف مقابل از خارج پول می‌آورد و کشور را غارت می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در انتخابات دخالت نمی‌کند اما همه ما دیدیم که چه سفیرانی به خاطر انتخابات در گشت‌وگذار هستند، خطاب به مردم لبنان گفت: شما در برابر دو گروه قرار دارید که یکی دغدغه لبنان را دارد و گروهی دیگر که دغدغه آن‌ها این است که آمریکا و غرب از آن راضی باشند. یک، گروهی است که مسئولیت دارند و دیگری از مسئولیت فرار می‌کند، استعفا می‌دهد و مخالف و یاغی می‌شود.

نصرالله اظهار کرد: شما از یک‌سو در مقابل مقاومتی قرار دارید که از لبنان محافظت می‌کرد و از سوی دیگر در برابر حاکمان دروغینی هستید که می‌خواهند قدرت لبنان را سلب کنند. شما باید بین کسانی که خواهان یک لبنان قدرتمند در منطقه هستند و کسانی که می‌خواهند لبنان، خدمتگزار سفارتخانه‌های خارجی باشد، یکی را انتخاب کنید.

وی در پایان تأکید کرد: ای مردم، ای بدنه و فرزندان مقاومت که خانه‌ها و معیشتتان را ویران کردند و شما هزاران شهید تقدیم کردید و صبور بودید، ما به پاسخ شما یقین داریم و می‌دانم که رأی شما برای مقاومت و همراهانش خواهد بود.

انتهای پیام
captcha