شیراز و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی خواهرخوانده می‌شوند
کد خبر: 4060491
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶

شیراز و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی خواهرخوانده می‌شوند

شهردار شیراز از پیشنهاد سفیر آفریقای جنوبی در ايران مبنی بر خواهرخواندگی ژوهانسبورگ با شیراز استقبال و بر مدیریت زمینه‌های مشترک همکاری دو طرفه تاکید کرد.

دیدار شهردار شیراز با سفیر آفریقای جنوبی به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، سید احسان اصنافی، شهردار کلانشهر شیراز امروز، 8 خرداد در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی با بیان اینکه زمینه‌ها و سرفصل‌های مشترکی که در مدیریت شهری برای همکاری دوطرفه، وجود دارد، بر ضرورت خواهرخواندگی شیراز با شهرهای مهم آفریقای جنوبی تاکید و از پیشنهاد سفیر آفریقای جنوبی در ایران مبنی بر خواهرخواندگی ژوهانسبورگ با شیراز استقبال کرد.

وی با تأکید بر توسعه صنعت گردشگری به‌عنوان شاخصی مهم، به قدمت بیش از هفت‌هزار ساله شیراز اشاره و بیان کرد: شیراز از لحاظ ادبی، برترین شاعران جهان را در خود دارد.

اصنافی از طبیعت چهار فصل شیراز و مناطق گردشگری آن به عنوان یک مزیت نام برد و افزود: این‌ها زمینه و فرصت خوبی برای سفر به شیراز و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

شهردار شیراز در ادامه سخنان خود نسبت به تحلیل و توصیف سفیر آفریقای جنوبی از ژوهانسبورگ اظهار کرد: همه اینها ظرفیت‌هایی هست که کارشناسان دو طرف برآیندهایی را انجام دهند و قدم‌های اجرایی برداریم.

وی تصریح کرد: در کنار موارد مربوطه همچنین به مباحث شهر هوشمند، حمل ونقل درون شهری و ریلی، مدیریت هوشمند شهری در زمینه‌های جمع‌آوری پسماندهای شهری و نحوه مدیریت آن‌ها فصل مشترک‌هایی است که می‌توان اشاره کرد.

اصنافی به مبحث زیباسازی شهری به عنوان یک ظرفیت اشاره و بیان کرد: ژوهانسبورگ در مرحله توسعه قرار دارد و شیراز نیز طی ۱۰ سال گذشته رشد جمعیتی ۵۰ درصدی داشته و شهر به سرعت در حال رشد است که باید در این حوزه مهم به تبادل تجربه پرداخت.

شهردار شیراز با اشاره به برگزاری جام جهانی قطر نیز گفت: این جام  به دلیل نزدیکی مسافت با شهرهای جنوبی ایران به خصوص شیراز، فرصت خوبی است تا تماشاگران مسابقات برای تکمیل سفر توریستی خود به شیراز آمده و از اماکن گردشگری آن بازدید کنند و از این نمادهای فرهنگی، تاریخی و باستانی لذت بیشتری در کنار ورزش ببرند. ما در این مورد از برنامه‌های کوتاه‌مدتی که می‌توانیم داشته باشیم، استقبال می‌کنیم.

وی همچنین از وزیر خارجه و نخست‌وزیر کشور آفریقای جنوبی نیز در صورت سفر به ایران، دعوت کرد تا شیراز را مقصد خود قرار دهند.

اصنافی به نوع‌دوستی و فرهنگ مردم شیراز نیز اشاره و بیان کرد: شیراز بهشت ایران زمین است و در کنار همه هنرهای مردم شیراز، اخلاق و فرهنگ، دوستی و مهربانی مردم شیراز مثال‌زدنی است که در سیل ۹۸ مهمان‌‌نوازی و دعوت و اسکان آسیب‌دیده‌ها در خانه‌های مردم نشانه‌ این مهربانی بود.  مهمان‌نوازی مردم شیراز از خاطرات خوب گردشگرانی است که به‌ شیراز سفر می‌کنند.

ویکا مازوی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی نیز در این ديدار، همراهی خود را با احصای مسائل کاری سفر سه سال پیش خود به شیراز اعلام کرد تا زمینه کاری ایجاد شود.

وی با ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی شیراز و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی افزود: این شهر در حال پیشرفت است و منابع طبیعی خیلی خوبی دارد که می‌تواند همراه با شیراز یکدیگر را تکمیل کنند.

مازوی کومالو با اشاره به آزادی زندگی در ژوهانسبورگ برای همه و رشد سه برابری جمعیت بیان کرد: این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد، چون امکانات‌ و مسکن لازم برای این جمعیت پیش‌بینی نشده بود، پس نمی‌توانستند متناسب با سرعت افزایش جمعیت، خانه سازی کنند.

سفیر آفریقای جنوبی تصریح کرد: این موضوع باعث شد که شهر مسیر و راه‌های خلاقانه و برنامه‌ریزی بهتری در پیش گیرد تا بتواند همه مشکلات را هدایت کند.

وی گفت: از نظر شهرسازی ژوهانسبورگ، شهرک‌هایی در اطراف هسته مرکزی شهر ساخته شده که با امکانات خوب، بار افزایش جمعیت شهری را برعهده  دارد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران بیان کرد: وقتی که شیراز را با ژوهانسبورگ در نظر می‌گیرم، تجارب عملی زیادی وجود دارد که می‌تواند این تجارب، تبادل شود و از نظر سیستم مدیریتی نیز خیلی از دانسته‌هایشان را در اختیار هم قرار دهند.

این دیپلمات ارشد تصریح کرد: باید مواردی که برای‌ هر دو طرف مثبت و مفید است، شناسایی و عملی کنیم تا هم شهروندان و هم دو شهر از این دانسته‌ها و تجارب استفاده کرده و بهره ببرند.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران همچنین گفت: از آنجا که ژوهانسبورگ شهری صنعتی است که زباله زیادی تولید می‌کند و این حجم زیاد تولید پسماندها مشکل بزرگی است که می‌توان در این مسیر از تجارب شیراز استفاده‌ داشت.

انتهای پیام
captcha