از تدوین الزامات راهبردی حوزه علمیه تا رویکردهای قرآن‌محورانه
کد خبر: 4060902
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹
مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری تشریح کرد

از تدوین الزامات راهبردی حوزه علمیه تا رویکردهای قرآن‌محورانه

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری ضمن تشریح ظرفیت‌های قرآنی موجود در این نهاد دینی در استان، برخی اولویت‌ها و برنامه‌های حوزه علمیه استان را تبیین کرد.

اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح ظرفیت‌های حوزه علمیه استان و با اشاره به اینکه ۷۰۰ طلبه در سطوح و پایه‌های مختلف در ۱۳ مرکز آموزشی و مدرسه ذیل حوزه علمیه استان مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: دو مدرسه قرآنی حفظ در دو شهر بروجن و شهرکرد دایر است که بتدریج گسترش می‌یابند؛ در این مدارس، طلبه‌ها در کنار تحصیل در هر سطحی و اخذ مدارک حوزوی، در یک بازه زمانی سه‌، شش‌ یا ۱۰ساله به حفظ قرآن نایل می‌شوند.

وی رشته تخصصی تفسیر را یکی از ظرفیت‌های خوب حوزه علمیه استان در عرصه قرآنی دانست و افزود: مدرسه عالی شیخ مفید در این رشته تخصصی به تربیت طلاب می‌پردازد و تا مهرماه ۱۴۰۱، تعداد رشته‌های تخصصی حوزه علمیه استان به پنج رشته می‌رسد که شامل فقه‌القضا، تفسیر، مشاوره، کلام اسلامی و تبلیغ است.

سعیدی تمرکززدایی از مرکز استان و سوق دادن رشته‌های تخصصی به شهرستان‌ها را رویکرد اصلی حوزه علمیه استان در ایجاد رشته‌های تخصصی بیان کرد و گفت: رشته تفسیر با قریب به ۲۰ طلبه در حوزه علمیه امام مهدی(عج) دایر است و امیدواریم که بتوانیم فاز دوم این رشته را در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) لردگان در سال تحصیلی جدید دایر کنیم.

رویکرد مبتنی بر قرآن آموزش و پژوهش در حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه استان بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های تفسیر قرآن در مدارس علمیه سطح استان همواره در دستور کار قرار دارد، همچنین طرح حفظ ماهانه در مدارس علمیه سطح استان با هدف روشمندی و هدفمندی برای طلاب در حال اجراست که اگر این حجم از فعالیت‌های تخصصی قرآنی رسانه‌ای شوند و به تولید محتوای خبری بینجامد، قطعاً گام بزرگی در نشر معارف قرآنی برداشته خواهد شد.

سعیدی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ مبلغ حوزه علمیه در سراسر استان، تصریح کرد: این مبلغان در قالب برنامه‌های گوناگون نظیر بینات، هجرت و غیره مشغول نشر و تبلیغ معارف اسلامی هستند. از این تعداد، ۶۰ مبلغ طرح هجرت، ۱۵ مبلغ نسیم رحمت، ۱۰۰ مبلغ مدارس امین، ۲۵ مبلغ بینات و همین تعداد مبلغ آزاد هستند که حوزه از این مبلغان پشتیبانی فکری و مالی می‌کند. هر یک از این مبلغان درواقع تبلیغ‌کننده و اشاعه‌دهنده فرهنگ و معارف قرآنی هستند، از جمله مبلغان طرح هجرت که در مساجد دور و نزدیک به تبلیغ مشغولند، برنامه تلاوت و تفسیر و تبیین روزانه قرآن در این اماکن مقدس را اجرا می‌کنند.

سعیدی با تأکید بر اینکه امروز رویکرد آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه مبتنی بر قرآن است، گفت: حوزه علمیه امروز بستری را برای طلاب فراهم کرده تا از بدو ورود شروع در پایه‌ها و سطوح مختلف به فراگیری قرآن و مباحث ناظر به تفسیر می‌کنند، از جمله تحت عنوان درس «تذکار وحی»، طلاب به فراگیری آموزه‌ها و پیام‌ها و دستورالعمل‌های قرآن کریم می‌پردازد.

وی با ذکر اینکه فقه اسلام برگرفته از ۵۰۰ آیه شریفه قرآن کریم مشهور به آیات‌الاحکام است، ادامه داد: فتاوی و احکام مراجع تقلید و فقه ما با این دامنه گسترده از ابتدا تاکنون درواقع تنها این ۵۰۰ آیه احکام را توانسته بررسی کند و لذا حوزه‌های علمیه بحثی خارج از قرآن کریم ندارند؛ رجال و حدیث و روایات تفصیلی نیز در راستای آیات قرآن یا تفسیر و تبیین آن‌ها هستند.

سعیدی با اشاره به فعالیت انجمن‌های علمی حوزه علمیه استان، بیان کرد: این انجمن‌ها در موضوعات گوناگون مانند فقه‌، اصول، ادبیات، رجال، درایه، تفسیر و مباحث مبتلا به جامعه نظیر باستان‌گرایی، مسیحیت تبشیری، وهابیت سلفی و غیره مشغول مطالعه و پژوهش هستند؛ همچنین کرسی‌های آزاداندیشی در لبیک به امر رهبری به‌صورت دو هفته یکبار در مدارس علمیه استان برگزار می‌شوند که برگزاری کرسی آزاد اندیشی طب اسلامی در بروجن آخرین مورد از این سلسه جلسات بوده و تا یکی دو روز آینده برگزار می‌شود. همچنین برگزاری کارگاه‌های فقه‌، اصول، مشاوره، نظام خانواده و غیره و نیز اردوهای علمی داخل و خارج از استان همواره در دستور کار قرار دارد که اردوی یک‌روزه طلاب سطح عالی استان با موضوع جهاد تبیین در شهر مقدس قم آخرین نمونه این رویدادهاست.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با اشاره به تدوین الزامات راهبردی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری و ارسال آن به مدیران مدارس علمیه سراسر استان، گفت: این طرح پس از هم‌اندیشی با مدیران و بازبینی و چکش‌کاری نهایی می‌شود و در کنار طرح علم‌محور و اخلاق‌محور حوزه علمیه استان، سند راهبردی حوزه علمیه نیز با هدف ایجاد وحدت رویه این نهاد دینی در استان در ساحت‌های آموزشی، پژوهشی، تهذیب و تبلیغ در دستور کار قرار خواهد گرفت و باعث هم‌افزایی فعالیت‌های حوزه خواهد شد.

سعیدی با اشاره به امر رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین، تصریح کرد: برگزاری همایش علمی حضوری و مجازی با مشارکت دانشگاه شهرکرد و دعوت از سخنرانان برجسته کشوری و نیز نشست‌های کارگروه‌های تخصصی از جمله اقدامات حوزه علمیه در راستای جهاد تبیین بوده است. برپایی جلسات با حضور اساتید متخصص کشوری با موضوع جهاد تبیین نیز در دستور کار بوده و همچنان تداوم دارد. هیچ حادثه و موضوع مبتلا به جامعه وجود ندارد که از نگاه حوزه علمیه استان مخفی بماند و حتماً برای موضوعات مختلف جامعه کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود و از اساتید، مدیران، مسئولان و علمای مختلف داخل و خارج از دعوت و تحلیل‌ها و نشست‌ها برگزار می‌شود که خروجی‌های خوبی از این همایش‌ها و جلسات شاهد هستیم.

برنامه‌ریزی برای کنگره عالمان دینی چهارمحال‌وبختیاری

مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به برنامه‌ریزی این نهاد برای برگزاری کنگره عالمان و مشاهیر دینی استان تا پایان سال‌جاری یا اوایل سال آتی، بیان کرد: این اقدام نیز مصداق جهاد تبیین است چرا که نسل نوجوان و جوان جامعه را با الگوهای دینی بومی آشنا می‌کند؛ جوانان امروز نسبت به پیشینیان خود اطلاعی ندارند و دانشمندان و افراد مؤثر برخاسته از دیار خود را نمی‌شناسند حال آنکه استان ما یک استان یکدست شیعی است که زادگاه و بستر فعالیت علما و عرفای تأثیرگذار فراوانی در حوزه علوم و معارف دینی بوده است و امروز دین و تشیع خود را مدیون این دست عالمان می‌دانیم.

سعیدی با اشاره به مهجوریت و گمنامی عالمان دینی استان در بین عامه مردم، تصریح کرد: چه بسیار عالمان و عارفان که در روزگاری نه چندان دور در روستاها و قریه‌ها و شهرها در میان مردم زیسته‌اند و منشأ دینداری و دین‌پروری مردم آن منطقه بوده‌اند اما امروز هیچ نامی از آنان به میان نمی‌آید و جوانان ما آنان را نمی‌شناسند، لذا مقرر شده است تمام این شخصیت‌های دینی و فرهنگی در کنگره‌ای در قالب مقاله‌، کتاب و محتوای مجازی برای مردم معرفی شود.

وی با اشاره به برپایی کنگره ملی آیت‌الله سیدابوالقاسم دهکردی با همکاری دانشگاه شهرکرد، بیان کرد: در راستای این کنگره تخصصی، فراخوان مقالات علمی پژوهشی از سراسر کشور در تمام مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور منتشر شده است؛ کنگره عالمان دینی و مشاهیر مؤثر مذهبی با مشارکت تمامی نهادهای انقلابی و در سطحی عمومی و سطح گسترده مخاطبان در میان عامه مردم و با محوریت حوزه علمیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha