هیچ‌کسی به اندازه نادر طالب‌زاده انسان رسانه‌ای انقلاب ما نبود
کد خبر: 4062596
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
فراستی:

هیچ‌کسی به اندازه نادر طالب‌زاده انسان رسانه‌ای انقلاب ما نبود

مترجم، مدرس و منتقد سینما گفت: نادر طالب‌زاده پیش از اینکه هنرمند باشد، فرد سیاسی حرفه‌ای با رسانه بود، هیچ‌کسی اندازه وی انسان رسانه‌ای انقلاب ما نبود. باید چیزی را برای خود روشن کنیم.

نادر طالب‌زاده

به گزارش ایکنا از زنجان، مسعود فراستی، مترجم، مدرس و منتقد سینما، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بررسی سیر و تحول رسانه‌ای انقلاب اسلامی، با بیان اینکه مشکل سینمای ما این است‌ که فرم ندارد و وقتی فرم ندارد یعنی هیچ چیزی ندارد، اظهار کرد: بعد از ۴۰ سال هنور به سینمایی نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم سینمای ما سینمای مردم و انقلاب است. سینما نداریم و فقط چندین فیلم خوب وجود دارد که عمدتا راجع به جنگ است همانند مجموعه روایت فتح، دیده‌بان، مهاجر و ... که خوشبختانه فیلم موقعیت مهدی که بوی آوینی و روایت فتح را می‌دهد نیز، جزو فیلم‌های خوب بود.

وی افزود: هنوز در گام‌های اولیه و در حال آزمون و خطا هستیم؛ مسئولان آزمون و خطا کرده و خطا می‌کنند و اما چیزی پیش نمی‌رود و اگر هم چیزی درست در می‌آید از سیاست‌های ما است و مهم‌ترین دلیل این شرایط بها ندادن به نقد است؛ چراکه نقد را برنمی‌تابند.

مترجم، مدرس و منتقد سینما گفت: همچنین فرهنگ نقد در بحث‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... نداریم و این فرهنگ ما را عقب می‌راند. هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد.

این منتقد سینما با بیان اینکه وضع ما در عرصه فرهنگ بد است و در عرصه اقتصاد بدتر است، تصریح کرد: هنوز در مرحله تکنیک مانده‌ایم؛ قبل از اینکه فیلم بسازید فیلم کوتاه تمرین کنید و در تمرین آن کار با دوربین یاد بگیرید، موسسات فرهنگی دولتی هیچ چیزی تولید نمی‌کنند چون چیزی آموزش نمی‌دهند.

فراستی با بیان اینکه در حال تکرار گذشته هستیم، البته گذشته را نمی‌توانیم تکرار کنیم بلکه از آن عقب می‌رویم، عنوان کرد: نادر طالب‌زاده پیش از اینکه هنرمند باشد، فرد سیاسی حرفه‌ای با رسانه بود، هیچ‌کسی اندازه وی انسان رسانه‌ای انقلاب ما نبود. باید چیزی را برای خود روشن کنیم.

وی با بیان اینکه یک موضوع خوب اثر را خوب نمی‌کند، کلام خوب را باید خوب بیان کرد و اگر بد بیان کنیم کلام خوب از بین رفته ‌است، گفت: هر چقدر موضوع شریف‌تر، انقلابی‌تر و دینی‌تر باشد، کار نیز سخت‌تر است؛ یعنی اینکه هر کسی باید اندازه دهانش حرف بزند، وقتی کسی فیلم بد می‌سازد یعنی باور ندارد. کسی که باور دارد، زحمت می‌کشد، مدیوم یاد گرفته و کار‌می‌کند و هیاهو نمی‌کند و با چیز کوچک شروع می‌کند.

فراستی با بیان اینکه نقدها شاید کمی جلو رفتن است ولی تعریف‌ها نشستن و عقب رفتن است، با نقد می‌شود انسان سالم و رو به جلو تربیت کرد. گفت: همچنین تخریب و سازندگی دو وجه نقد است، در فیلم‌سازی به خصوص سینمای غیرمستند موضوع باید زیسته شود، مهم‌ترین کار این است که شماهایی که اهل سینما هستید دور هم جمع شده و کار کنید. مسیر سختی است و با شعار چیزی حل نمی‌شود.

در ادامه امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان کسی بود که از بچگی در مسجد بزرگ شده و تحت تربیت شهید بیات‌ها و.. بود و واقعا نادرترین سردار است کسی که در حوزه هنر الم مبارزه با ظلم را برداشت و طالب‌زاده تنها بود و بعد از آوینی کسی که در وادی فرهنگ و هنر بخواهد اینگونه وارد شود نداشتیم کسی که خود در صحنه باشد و زیر و بم صحنه را بلد باشد.

وی با اشاره به نقش مرحوم نادر طالب‌زاده، خاطرنشان کرد: اینکه نفر جدیدی بتواند جای نادر طالب‌زاده را بگیرد زمان خواهد برد.

انتهای پیام
captcha