دکتر احمد احمدی فلسفه غرب را تابو نمی‌دانست
کد خبر: 4062860
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دکتر احمد احمدی فلسفه غرب را تابو نمی‌دانست

حجت‌الاسلام محمدعلی حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: مرحوم آیت‌الله احمد احمدی متعلق به دو مکتب بود؛ اول خوب می‌توانست فلسفه غرب را نقد کند لذا کتاب ژیلسون را ترجمه کرد تا به فلسفه‌دوستان بگوید فلسفه غرب، تابو نیست و برجستگی خاصی نسبت به فلسفه صدرایی ندارد و بعد هم نشان داد فلسفه اسلامی از غربی برتر است.

محمدعلی حکیمیان به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امروز، 18 خردادماه در مراسم نکوداشت آیت‌الله دکتر احمد احمدی، رئیس فقید سازمان انتشارات سمت و استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران با تمجید از شخصیت علمی و عملی آن مرحوم، گفت: یکی از سؤالات مهم در فلسفه اسلامی، چرایی و مفهوم زندگی است و این سؤال را که زندگی چیست آقای دکتر احمدی در عمل پاسخ دادند. ایشان نقش مهمی در همکاری حوزه و دانشگاه داشتند و ما امروز گرد هم آمدیم که نقش ایشان را در این کار بررسی کنیم.

حکیمیان بیان کرد: آقای احمدی را بدون زمان و مکان و اینکه کجا متولد شده و حرکت خود را آغاز کرد نمی‌توان درست شناخت. ایشان در سال 1312 در یکی از روستاهای ملایر آن زمان متولد شد و نبوغ فراوان خود را در راه علم به کار گرفت و در اوان نوجوانی در بروجرد به دروس حوزه پرداخت و بعد به قم آمد و در دروس بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی، امام، محقق داماد و فلسفه علامه طباطبایی شرکت کرد و چقدر هوشمند و تیزهوش بود.

نقش بی‌بدیل در ایجاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ایشان در همان دهه 1340 دروس آکادمیک را در کنار دروس حوزوی گذراند و در سال 1352 عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران شد، ایشان در ایجاد دانشگاه تربیت مدرس در قم نقش بی بدیل داشت همچنین در تشکیل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نقش بسیار اثرگذاری داشت و از سال 67 به بعد و تا مدت نسبتا مدیدی هم، اداره آن را به دست گرفت.

وی اضافه کرد: اگر امروز پژوهشگاه حوزه و دانشگاهی داریم که بالنده شده است نباید نقش ایشان را فراموش کنیم. وی در کاشت، داشت و برداشت آن نقش‌‍آفرین بود. ما بیش از 90 اثر با همکاری سمت منتشر کرده‌ایم که جز با همکاری مرحوم آیت‌الله احمدی مقدور نبود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ایشان از سال 60 تا 97، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و 14 سال هم مسئولیت دانشکده الهیات دانشگاه تربیت مدرس را بر عهده همچنین مسئولیت انتشارات سمت را داشت و بیش از 2300 کتاب در حیات ایشان در سمت منتشر شد.

نقش‌آفرینی در تولید علوم انسانی اسلامی

وی افزود: مرحوم آیت‌الله احمدی سرآمدان استادان موجود کشور را در سمت جمع کرد و نقش بی بدیلی در ایجاد علوم انسانی با گرایش اسلامی داشت بدون اینکه بخواهد محیط را توام با تلاطم کند بلکه با نگاهی علمی، با وقار و مؤدب و آرام کارهای علمی را به پیش بردند.

حکیمیان بیان کرد: ما اگر امروز مدعی تحول در علوم انسانی هستیم یکی از افراد مؤثر در این قضیه، آقای احمدی بود؛ در بحث تدریس هم ایشان سال‌ها در کسوت استاد دروس فلسفه غرب و مطالعات تطبیقی فلسفه را تدریس می‌کردند یعنی فلسفه کانت و دکارت را با حکمت متعالیه و ... مطابقت می‌دادند.

وی اضافه کرد: ایشان متعلق به دو مکتب بود؛ اول خوب می‌توانست فلسفه غرب را نقد کند لذا کتاب ژیلسون را ترجمه کرد تا به فلسفه‌دوستان بگوید فلسفه غرب، تابو نیست و برجستگی خاصی نسبت به فلسفه صدرایی ندارد و این دو را مقایسه و برتری فلسفه صدرا را بر فلسفه غرب تدریس می‌کرد.

انتهای پیام
captcha