۵ هزار فعال قرآنی بیمه می‌شوند
کد خبر: 4069954
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
تا پایان سال ۱۴۰۱

۵ هزار فعال قرآنی بیمه می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت دو موضوع مالیات و بیمه را از مشکلات جدی مؤسسات دانست و گفت: توافقنامه بیمه ۳۰ هزار معلم قرآنی امضا شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری حداقل ۵ هزار نفر از فعالان قرآنی بیمه شوند.

محمد انجم‌شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با بیان اینکه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت بر مبنای اراده‌ مؤسسات قرآنی کل کشور شکل گرفته است، گفت: هدف از تشکیل اتحادیه‌ کشوری این است که یک پل ارتباطی بین استان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی و تقنینی شکل بگیرد تا بتوان برای جلب مشارکت‌ها و انتقال موارد و برنامه‌های اجرایی برای کاهش تصدی‌گری بخش دولتی و برون‌سپاری امور اجرایی به بخش خصوصی تعامل بیشتری انجام شود.

وی افزایش سواد قرآنی آحاد مردم برای رسیدن به سبک زندگی قرآنی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مهمترین رسالت مؤسسات قرآنی ارائه آموزش‌های مختلف تخصصی و عمومی و فهم قرآن به مردم است و در این راستا مؤسسات برای استفاده از تمام ظرفیت خود در میدان عمل، اتحادیه‌ها را تشکیل دادند تا بتوانند این ظرفیت‌ها را به دستگاه‌های مختلف انتقال دهند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: در ساختار فعلی مستقیماً با مؤسسات کار نمی‌کنیم و تمام ۳ هزار و ۳۳ مؤسسه‌ای که در اتحادیه فعال هستند، در کنار یک‌هزار و ۱۱۲ شعبه قرآنی و بخشی از خانه‌های قرآنی که زیر نظر اتحادیه هستند و ۱۶ مدرسه شبانه‌روزی و ۴۰۵ مهد کودک و پیش‌دبستانی قرآنی، ارتباط مستقیمی با اتحادیه کشوری نخواهند داشت و مطالبات آنها از طریق ساختار اتحادیه‌های استانی است.

انجم‌شعاع بخش دیگری از وظیفه اتحادیه را رفع موانع و مشکلات مؤسسات در حوزه ضوابط اجرایی و یا موارد تقنینی دانست و گفت: بخشی از این‌ مشکلات مانند مالیات و بیمه از مشکلات جدی مؤسسات است که قطعاً باید از طریق تعامل مستمر با دستگاه‌های تقنینی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی حل شود که البته فرصت محدودی برای برون رفت از این مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز بخشی از مؤسسات ما درگیر مشکل سهم کارفرما هستند. وزیر سابق کار به سازمان تامین اجتماعی دستور داد که مؤسسات قرآنی، ۲ الی ۳ سال در ردیف کارگاه‌های زیان‌ده قرار بگیرند زیرا بازده اقتصادی ندارند و حتی امروز هم با مشارکت‌های مردمی اداره می‌شوند اما این امر محقق نشده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به تلاش‌های انجام شده در فراکسیون قرآن در مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعهداتی برای حل این مشکلات داده و تصمیماتی در این باره اتخاذ شده است.

انجم‌شعاع با اشاره به مشکلات بیمه‌ای مؤسسات قرآنی بیان کرد: به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد بیمه‌ شدگان فعالان قرآنی از عدد ۴ هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۰ هزار نفر در حال ارتقا است و غالب افرادی که شرایط آیین‌نامه را داشتند بیمه شدند.

وی افزود: برای آن دسته از معلمین قرآن که شرایط لازم را نداشتند، از سال گذشته با تفاهم‌نامه اتحادیه با صندوق عشایری روستایی، توافقنامه بیمه ۳۰ هزار معلم قرآنی امضا شد و در ۳ ماه اول امسال یک‌هزار و ۲۲ نفر تاکنون بیمه شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال حداقل ۵ هزار نفر از فعالان قرآنی در قالب این تفاهم‌نامه بیمه شوند که ساز و کار سنگینی می‌خواهد و اتحادیه‌های استانی برای تحقق این امر به صورت جدی پای کار هستند.

برگزاری دوره‌های توانمند‌سازی

انجم‌شعاع با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات مؤسسات قرآنی در حوزه پشتیبانی است که در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود، افزود: یک بخش آن با ارتقا مهارت‌های مدیریتی، تخصصی و فنی مدیران و کادر اجرایی مؤسسات قرآنی مرتبط است که برای سال جاری هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور با همکاری جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایکنا سه دوره توانمندسازی(دوره ارتقا سواد رسانه و فضای مجازی، دوره توانمندی مهارت‌های عمومی مدیریتی، دوره آشنایی با روش‌ها و ساختارهای قرآنی داخل و خارج از کشور و جهان اسلام) را پیش‌بینی کرده‌ایم تا مؤسسات قرآنی سراسر کشور بتوانند خود را در تراز مؤسسات برجسته‌ای همچون جامعه‌القرآن و مهد قرآن تبریز و بیت‌الاحزان ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون اتحادیه‌های استانی به فراخور توانمندی خود دوره‌های متعددی را برگزار می‌کردند، افزود: در دوره‌های طراحی شده که برای سطح و گستره ملی برنامه‌ریزی شده است، در هر دوره باید حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر را در سطح کشور آموزش داد که این امر با همکاری دستگاه‌های بزرگ محقق خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در خصوص بهره‌مندی مؤسسات مناطق محروم از دوره‌های توانمندسازی گفت: سال گذشته اولین تجربه برگزاری دوره‌های انبوه را داشتیم و از ستاد راهوری طرح ملی حفظ، مجوز دوره برای یک‌هزار و ۲۳۲ نفر داده شد و برخی از استان‌هایی مانند استان کرمان که تصور می‌شد زیرساخت‌های مناسب اینترنت را ندارد، بیشتر از سایر استان‌ها از دوره‌ها استقبال کردند. استان کرمان بالاترین عدد دوره تربیت معلم را به خود اختصاص داد که بخش قابل توجهی از آن‌ها از مناطق محروم استان بودند.

وی با اشاره به تعاملات انجام شده با همراه اول برای ارائه تسهیلاتی در مناطق محروم، گفت: یکی از اقداماتی که در دوره‌های توانمندسازی انجام شده کار تجربه‌نگاری است که با همراهی جهاد دانشگاهی امسال آغاز خواهد شد تا بتوانیم بخشی از تجربه‌های موفق مؤسسات برتر را تبدیل به متن مکتوب کرده و در اختیار تمام مؤسسات سراسر کشور قرار دهیم. نکته دیگر این است که دوره‌های توانمند‌سازی به صورت آفلاین برگزار می‌شود تا محرومیت مانع عدم بهره‌مندی از آموزش‌ها نشود و تنها جلسات پرسش و پاسخ و آزمون‌ها به صورت آنلاین است.

مرکز شتاب کسب و کارهای قرآنی راه‌اندازی می‌شود

انجم‌شعاع با بیان اینکه برای سال جاری، دو کار جدی در دستور کار اتحادیه کشوری قرار دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم فروشگاه بزرگ اینترنتی جامعه قرآنی کشور «دیجی آلا» را راه‌اندازی کرده تا نیازهای آموزشی و کمک آموزشی ۲۷ هزار معلم قرآنی را رفع کنیم همچنین این امر سبب یک توانمندسازی و درآمد پایدار برای مؤسسات خواهد شد.

وی از طراحی یک مرکز شتاب برای کسب و کارهای قرآنی با همکاری جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: در این طرح ما باید حداقل ۶ مرکز استارت‌آپی را حمایت کنیم و تلاش داریم با همکاری اوقاف بتوانیم این مرکز شتاب دهنده را با یک مرکز تولید مرتبط کنیم تا مؤسسات به صورت سهامی در آن شرکت کرده و یک کار تولیدی عام‌المنفعه با رویکردهای قرآنی انجام شود زیرا در حال حاضر خلاء تولید محصولات قرآنی در کشور وجود دارد و بخشی از ابزارهای قرآنی در خارج از کشور تولید می‌شود بنابراین ضرورت دارد مرکز شتاب دهنده با مراکز استارت‌آپی آن را سریعتر راه‌اندازی کنیم زیرا یکی از مطالبات جدی مؤسسات است.

انتهای پیام
captcha