افشای سفر مخفیانه خبرنگار صهیونیست به مکه
کد خبر: 4071881
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳

افشای سفر مخفیانه خبرنگار صهیونیست به مکه

یک روزنامه صهیونیستی از سفر مخفیانه یک خبرنگار اسرائیلی به مکه در جریان سفر بایدن به عربستان خبر داد؛ در حالی که در قانون عربستان، سفر غیرمسلمانان به این منطقه ممنوع است.

به گزارش ایکنا؛ روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل گزارش داد گیل تاماری خبرنگار شبکه 13 تلویزیون اسرائیل در جریان سفر بایدن به عربستان از شهر مقدس مکه بازدید کرد.

گیل تاماری سردبیر اخبار بین‌الملل در کانال 13، تصاویری از خود را در حال رانندگی در بزرگراه‌های مکه، جایی که ورود غیر مسلمانان ممنوع است، پخش کرده است.

شبکه 13 روز دوشنبه گزارش داد که این خبرنگار اخیراً از شهر مقدس مکه بازدید کرده است. این خبر چند روز پس از پایان سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به عربستان که با پرواز مستقیم از اسرائیل به شهر ساحلی جده آغاز شد، منتشر شده است.

تاماری تصاویری از خود را در حال سفر در زیر دروازه‌های نمادین شهر و عبور از نزدیکی مسجدالحرام منتشر کرد. در تصاویری که این شبکه به اشتراک گذاشته است، تاماری همچنین در کوه عرفات، در حدود 15 کیلومتری مکه، جایی که مسلمانان در مراسم حج جمع می‌شوند، دیده می‌شود.

چندین روزنامه نگار اسرائیلی هفته گذشته برای پوشش خبری سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کردند.

قبل از سفر بایدن، خبرنگار نظامی کانال 13، آلون بن دیوید و یوآو لیمور خبرنگار روزنامه اسرائیل هیوم، هر دو به این کشور عربی سفر کردند. این سفرها در میان گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل و عربستان سعودی در حال برداشتن گام هایی برای عادی‌سازی هستند، انجام شده است.

اسرائیلی‌ها قبلاً هم به عربستان سعودی سفر کرده‌اند که بیشتر آنها از رؤسای موساد یا شخصیت‌های ارشد سیاسی بوده‌اند. گزارش شده است که اخیراً یک هیئت تجاری اسرائیلی از عربستان بازدید کرده است.

به طور رسمی، عربستان سعودی در سال 1948 به رسمیت شناختن دولت یهود را رد و به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین این سیاست را حفظ کرد. اما در سال‌های اخیر با تلاش‌های پشت پرده برای ارتقای همکاری‌های دیپلماتیک و امنیتی این وضعیت تغییر کرد.

روز جمعه، 24 تیرماه عربستان سعودی اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی همه پروازهای غیرنظامی اسرائیلی باز می‌کند، اقدامی که به طور گسترده به عنوان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای پیشبرد مراحل عادی سازی بین رژیم صهیونیستی و ریاض تلقی می‌شد. این اعلامیه در حالی رخ داد که بایدن ساعاتی قبل از سفر به جده و دیدار با رهبران عربستان سعودی در حال بازدید از اسرائیل بود.

با این حال، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز شنبه، 24 تیرماه گفت که تصمیم ریاض برای باز کردن حریم هوایی خود هیچ ربطی به روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و به هیچ وجه پیشروی برای گام‌های بعدی به سمت عادی سازی نیست.

انتهای پیام
captcha