مخالف توهین به مرجعیت و حشد الشعبی هستیم
کد خبر: 4072041
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
چارچوب هماهنگی شیعیان عراق:

مخالف توهین به مرجعیت و حشد الشعبی هستیم

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت کامل خود با هتک حرمت به ساحت مرجعیت و همچنین توهین به حشد الشعبی از طریق فتنه‌انگیزی در محافل سیاسی این کشور، تأکید کرد که نامزد نخست‌وزیری طی روزهای پیش رو معرفی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق شامل اکثریت گروه‌های شیعی در پی جنجالی که مقتدی الصدر، رهبر جریان  شیعی صدر در واکنش به یک فایل صوتی مشکوک درست کرده بود، نشستی فوق العاده برگزار کرد.

هفته گذشته یک فایل صوتی منتسب به صدای نوری مالکی علیه او در فضای مجازی منتشر شد که با وجود اینکه دفتر  مالکی و شخص وی صحت این فایل را تکذیب کردند اما این مسئله نتوانست خشم رهبر جریان صدر و هجمه‌‎هایش علیه الحشد الشعبی و همچنین شخصی نوری المالکی را فروبکاهد.

در نشست دیشب رهبران کمیته چارچوب هماهنگی به منظور حل هر چه سریع‌تر بحران سیاسی عراق بر لزوم معرفی فوری نام نامزد نخست وزیری عراق تأکید شد.

این کمیته می‌گوید که نخست‌وزیر آینده متعلق به همه عراق و مورد تأیید همه گروه‌های چارچوب هماهنگی خواهد بود که طبق عرف رایج در عراق از بین شیعیان انتخاب می‌شود.

کمیته چارچوب هماهنگی تأکید کرد که وزرای کابینه آتی عراق هم از همه گروه‌های سنی، کُرد و شیعیان بدون هیچ استثنایی خواهند بود و نامزدهای جریان صدر هم برای تصدی برخی پست‌های وزراتخانه‌ها مورد قبول هستند.

رهبران کمیته چارچوب هماهنگی همچنین مخالفت کامل خود را با هر گونه تعرض به مقام مرجعیت عالیقدر دینی و حشد الشعبی و همچنین به مقتدی الصدر رهبر جریان صدر اعلام و تأکید کردند هر تخلفی باید به دستگاه قضایی و مجازات کشیده شود.

در نماز جمعه هفته اخیر شهرک صدر بغداد که نماز یکپارچه خوانده شده و مقتدی صدر رهبر جریان صدر برای برگزاری آن فراخوان داده بود، خطیب نماز به نمایندگی از صدر خواستار ساماندهی مجدد سازمان حشد الشعبی شده بود و ادعا کرده بود که مرجعیت حاضر به ملاقات با شخصیت‌های سیاسی شیعه نیست.

رهبران کمیته هماهنگی خواستار خویشتن‌داری همه سیاسیون و مسئولیت‌پذیری برای گذار از بحران سیاسی ناشی از عدم تشکیل کابینه در عراق شدند و بیان کردند: انگیزه تنش آفرینی‌های اخیر در عراق فتنه انگیزی و تشدید ناآرامی‌ها و برهم زدن صلح داخلی است، چیزی که دشمنان عراق برای آن نقشه کشیده‌اند و ما باید با همکاری یکدیگر از امنیت وطن و شهروندانمان دفاع کنیم.

چارچوب هماهنگی همچنین در بیانیه‌ای جداگانه تأکید کرد که هر گونه تعرض به شخصیت‌ها و چهره‌های دینی، ملی سیاسی یا نهاد امنیتی مردود است و باید به ارزش‌ها و اخلاقیات جامعه عراقی در فرآیند سیاسی احترام گذاشته شود.

چارچوب هماهنگی خواستار اتحاد و همبستگی ملی و دور شدن از فضای تشنج و کشمکش‌ها به منظور عمل به مسئولیت شرعی و ملی برای ایجاد ثبات سیاسی و صلح داخلی در عراق و سرکوب فتنه‌ها شد.

تشکیل کمیته انتخاب نامزدهای نخست‌وزیری

یک مقام آگاه سیاسی در عراق هم اعلام کرد که کمیته هماهنگی در نشست شب گذشته خود کمیته‌ای برای انتخاب نامزدهای نخست‌وزیری تشکیل داد.

این کمیته متشکل از سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی، شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، شیخ قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق، سید فالح الفیاض و سید ابوکرار الفضیله است و قرار است نامزدهای نخست وزیری عراق را معرفی کند.

علی ترکی، عضو ائتلاف الفتح عراق هم اعلام کرد که تا فردا پنجشنبه(30 تیرماه) نامزد واحدی برای نخست وزیری از سوی کمیته چارچوب هماهنگی معرفی می‌شود.

وی تأکید کرد: در هفته آینده کشمکش‌های 10 ماهه سیاسی در عراق پایان می‌پذیرد و روند تشکیل دولت آغاز می‌شود و دوشنبه آینده با به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای پارلمان نشست انتخاب رئیس جمهور هم که زمزمه‌هایی درباره توافق بر سر آن به گوش می‌رسد، برگزار می‌شود چرا که منفعت کشور در گذر از اختلافات سیاسی است.

منابع آگاه هم به رسانه‌های عراقی خبر دادند، پنج نامزد نخست وزیری تاکنون مطرح شده و نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح (که مقتدی الصدر با آنها اختلاف نظرهایی داشته)به منظور تسهیل در انتخاب نخست وزیر جدید همکاری جدی داشته‌اند.

گفته می‌شود در میان نامزدهای پیشنهادی برای سمت نخست‌وزیری عراق، اسامی حیدر العبادی، قاسم الاعرجی و محمد شیاع السودانی دیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha