مباحث علم و فناوری بخشی از هویت ما ایرانیان شده است
کد خبر: 4072765
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
حجت‌الاسلام قمی:

مباحث علم و فناوری بخشی از هویت ما ایرانیان شده است

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: توجهات مقام معظم رهبری باعث شده که امروزه علم و فناوری بخشی از هویت ما ایرانیان شود و هر یک از ما ایرانیان که می‌خواهیم ایران را معرفی کنیم با رشد علم و فناوری معرفی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، امروز یکم مردادماه، در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور که با حضور اساتید ایرانی خارج از کشور در محل هتل جم برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که در عرصه بین‌الملل اتفاقات مهمی رخ داده، زیرا آمریکایی‌ها سیاست فشار حداکثری بر ایران را مطرح و اعمال کردند. اتاقی که مسئول تحریم ایران بود قبلا ۹ کارمند داشت و سپس در زمان ترامپ به ۵۰۰ کارمند رسید.

وی اضافه کرد: همواره تا آنجایی که می‌توانستند به مردم فشار آوردند با این هدف که دولت جمهوری اسلامی تسلیم شود و یا اینکه مردم به دولت خود فشار بیاورند و در این صورت دولت را مجبور به تسلیم در برابر آمریکایی‌ها کنند.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: آن‌ها در فشار حداکثری خود گفتند نمی‌گذاریم، ایران یک دلار وارد کند و یک بشکه نفت بفروشد، اما هیچ کدام از آن‌ها را نتوانستند انجام دهند، اما در نهایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که شکست مفتضحانه‌ای خورده‌ایم و اینجا بود که ایران از این تحریم‌ها سربلند بیرون آمد.

قمی اظهار کرد: در همین شرایط اخیر نیز در اجلاسیه‌ای که در عربستان تشکیل شد، نشریه‌های معتبرشان در نهایت نوشتند که اجلاس شکست خورده و به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان در اجلاس سران آستانه که با حضور روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد، یک اجلاس موفقی را در این قسمت داشتیم. البته هم ترکیه احتیاج داشت که آقای اردوغان به ایران بیاید، زیرا انتخابات ریاست جمهوری آن‌ها نزدیک است و هم می‌دانست که با آمدن به ایران درصدد است تا اعتبار کسب می‌کند. با این وجود باید گفت که خوشبختانه ایران در این شرایط به سر می‌برد و از چنین جایگاهی برخوردار است.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: ما در چنین شرایط بین‌المللی در حال تشکیل اجلاس دانشجویان هستیم، برای اینکه ظرفیت‌های علمی، دانشی، تکنولوژی و فناوری را به کشور انتقال دهیم.

قمی عنوان کرد: در این رستا لازم می‌دانم که به چند گزاره اشاره کنم و نگاه کلانی به علم و فناوری در چهل ساله گذشته در کشور داشه باشم. گزاره اول این است که رشد کشور در آموزش عمومی و عالی، پژوهشی و فناوری‌های نوین در چهل سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، قبل از انقلاب اسلامی تعداد افرادی که می‌توانستند وارد نظام تربیت شوند و در کلاس اول شرکت کنند، کمتر از 50درصد بود و امروز ۹۹درصد از افراد می‌توانند در کلاس اول شرکت کنند، همچنین حضور متوسطه اول 90درصد و متوسطه دوم نیز 71.4درصد نسبت به چهل ساله گذشته افزایش داشته است.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: همچنین در گذشته تنها 30درصد از افرادی که بین 10 تا 40 سال داشتند با سواد بودند و امروزه این رقم به 94درصد افزایش پیدا کرده است. عدالت جنسیتی در قبل از انقلاب در راستای مسائل آموزش عمومی 23درصد بود و امروزه این عدالت به 7درصد رسیده است.

قمی عنوان کرد: تفاوت شهر و روستا 23درصد بود و امروز 12درصد شده است که به‌نوعی عدالت جنسیتی و جغرافیایی رشد پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: موسسات آموزش عالی و دانشگاهی ما از 223 واحد به 2700 واحد رسیده است. هیئت علمی ما از ۱۸۰۰ نقر به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رشد پیدا کرده است که به نوعی در این راستا شاهد رشد 20 درصدی هستیم.

نقش برجسته مقام معظم رهبری در رشد علمی و فناوری کشور

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: گزاره دوم این است که نقش مقام معظم رهبری در رشد علمی و فناوری کشور بسیار برجسته است و عمده این پیشرفت‌ها با حمایت‌ها و دخالت‌های مستقیم ایشان است. در حقیقت توجهات ایشان باعث شده که امروزه علم و فناوری بخشی از هویت ما ایرانیان شود و هریک از ما ایرانیان که می‌خواهیم ایران را معرفی کنیم با رشد علم و فناوری معرفی می‌کنیم.

قمی اظهار کرد: اولین شهرک صنعتی و یا پارک علم و فناوری که در کشور افتتاح شد، در سال 70 به دستور مستقیم مقام معظم رهبری بود که در شهر اصفهان احداث شد. بنیاد نخبگان با پیگیری‌های مستمر رهبری شکل گرفت. مسئله جنبش نرم‌افزاری در سال 1383 در دانشگاه امیر کبیر ادبیاتی بود که اولین بار توسط معظم‌له رواج یافت و به یک گفتمان عمومی تبدیل شد.

وی عنوان کرد: همچنین مسئله رشد موشکی کشور نیز با نظارت مستقیم مقام معظم رهبری شکل گرفت. سلول‌های بنیادی ما نیز با حمایت مینیاتوری مقام معظم رهبری شکل گرفت و امروز تبدیل به برندی در عرصه بین‌الملل شده است. ادغام بحث آموزش پزشکی با درمان پزشکی نیز از دیگر مباحثی است که با حمایت‌های مستقیم معظم‌له به رشد چشمگیری دست یافته است و در حقیقت مقام معظم رهبری درباره توطئه دشمنان روشنگری‌های زیادی کردند.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: از این‌رو با وجود چنین دستاوردهایی برای امتداد خط رهبری ما نیز باید تلاش کنیم که این مسیر راه خود را ادامه دهد و در حقیقت ما باید این مسیر را حفظ کنیم و سنگرهای علمی را که به دست آورده‌ایم محکم و از طرفی نیز سایر سنگرهای جدید را نیز فتح کنیم.

قمی اظهار کرد: متاسفانه مسائل مختلفی از جمله کرونا و... در طی دو سال اخیر این شتاب علمی کشور آن شتاب لازم را نداشته باشد و ما باید برای این موضوع فکر کنیم تا رشد متناسب با خود را داشته باشد. در حال حاضر برای خروج متفکرین از کشور، تبلیغات سویی انجام می‌شود و یا تبلیغات سویی مبنی بر اینکه مباحثی که درخصوص علم و فناوری در اینجا گفته می‌شود، واقعیت ندارد و تنها یک سری تبلیغات است، انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گزاره بعدی این است که ما بایستی که در خصوص برخی از مسائل، مرزهای دانش را پشت سر بگذاریم و در مرز دانش حرکت کنیم، اما از ایران اسلامی و دانشمندان ایران اسلامی صرفاً این انتظار نیست که مرزهای دانش را پشت سر بگذارند، بلکه انتظار می‌رود که افق‌گشایی در مسائل علمی را داشته باشند، بدین منظور که مسیر جدیدی را تعریف کنند که امروز در علم مدرن این افق‌ها تعریف‌شدنی نیستند، مانند مباحثی که در تراز تمدن اسلامی معنا پیدا می‌کند و در حقیقت علمی که بتواند شعارهای انقلاب اسلامی را به خوبی ترجمه کند.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در واقع جریان مدرنیته در همه ابعاد یک جریان محافظه کار است و اجازه نمی‌دهد که کسی خلاف مدرنیته فکر و عمل کند و لذا آینده بشریت را نیز هر زمانی‌که طرحی طراحی و نظریه‌ای بیان می‌شود که پایه‌های مدرنیته را متزلزل کند؛ با شدت با او برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha