ویژگی‌های مجلس عزاداری امام حسین(ع)
کد خبر: 4074229
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

ویژگی‌های مجلس عزاداری امام حسین(ع)

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه عزاداری و سوگواری اهل بیت به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) یک امر عقلی، عاطفی و دینی است که اهل بیت در عمل و گفتار بر آن تأکید کردند، به ویژگی‌های این عزاداری‌ها پرداخت.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 7 مردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به اینکه محرم، ماه عزا و سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) است اظهار کرد: عزاداری و سوگواری اهل بیت به ویژه حضرت سیدالشهدا یک امر عقلی، عاطفی و دینی است که اهل بیت در عمل و گفتار بر آن تأکید کردند.

وی ادامه داد: البته این عزاداری‌ها باید دارای چند مشخصه باشد اولاً عزاداری باید به نحوی باشد که از دل آن تولی و تبری بیرون آید و مصداق  «سَلمٌ لِمَن سَالَمَکُم و حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» باشد.

دهقان نیری افزود: عزاداری باید عامل وحدت و انسجام ملی شود، و همه را در زیر یک پرچم و یک خیمه جمع کند، عزاداری باید به مردم درس وفاداری و ایثار و گذشت و اخلاص و شهادت دهد و همراه با اخلاق و انجام وظایف و تکالیف دینی باشد و البته عزاداری باید ما را به خدا و اهل بیت نزدیک‌تر سازد.

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه آغاز ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است گفت: زندگی بشر در این جهان یک زندگی اجتماعی است. خداوند متعال برای تقویت روابط اجتماعی بر اساس احترام متقابل و معاشرت سالم، قوانینی وضع کرده است که سر آمدهمه آنها امر به معروف و نهی از منکر است. مهم‌ترین درس عاشورا هم درس امر به معروف و نهی از منکر است که فرمود: «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر».

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر به دو صورت انجام می‌شود، یکی آن است که انسان با زبان و عملش مردم را دعوت به معروف کند و از منکر باز دارد همان گونه که در آیه 104 سوره آل عمران داریم «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ». دوم این است که انسان نباید نسبت به اعمال و رفتار و اخلاق دیگران بی تفاوت باشد. اگر خوبی دید تحسین کند و اگری بدی مشاهده کرد تقبیح نماید. 

دهقان نیری گفت: امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه افراد بی تفاوت را با دو وصف «حیوان انسان نما» و «مرده متحرک» معرفی کرده و می‌فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ، لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ وَ لَا بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ، وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» (اشخاص بی تفاوت) چهره ظاهرشان چهره انسان است، ولی باطنشان حیوان است؛ نه راه هدایت را می‌‏شناسند تا در آن گام بردارند و نه راه باطل و گمراهی را می‌دانند تا از آن مانع شوند، اینها مردگانی هستند که در میان زندگان راه می روند.

انتهای پیام
captcha